Gå til innhold

Det norske flagget brenner!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synd for de osv, personlig er jeg ikke så veldig interessert i de interne arbeidsforholdene i en dansk avis.

AtW

5580692[/snapback]

Interessant at det er rett etter han har uttalt de skal trykke karikaturer med holocaust som tema at han blir sent på ferie.

Lenke til kommentar
Flott at Hamas fordømmer angrepene på TIPH-hovedkvarteret. Hamas har vel en del innflytelse blant palestinere, så det kommer nok godt med.

5581375[/snapback]

Tar du en titt på bildene fra hendelsen ser du at det så å si utelukkende er barn, knapt tenåringer, som stod for steinkastingen. Alvorlig nok kan noen kanskje si, men et utslag av ung frustrasjon. Flere en Hamas har for øvrig også gått imot dette, de vet hvorfor TIPH er der (i.e. de ble utstasjonert etter en jødisk terrorist massakrerte bedende muslime i en moské). Tror det var AlAqsa som dukket opp under søndagsrevyen og leste opp en erklæring for TIPHs tilstedeværelse.

Lenke til kommentar
Synd for de osv, personlig er jeg ikke så veldig interessert i de interne arbeidsforholdene i en dansk avis.

AtW

5580692[/snapback]

Interessant at det er rett etter han har uttalt de skal trykke karikaturer med holocaust som tema at han blir sent på ferie.

5580851[/snapback]

Ja, redaktøren vil vel neppe trykke disse bildene, men det overrasker meg forsåvidt ikke.

AtW

Lenke til kommentar
Det endrer ikke det faktum at det er sterkt klanderverdig oppførsel å drive med den type løgn.

Og hvem vet, kanskje hadde det ikke blusset så voldsomt opp hvis det ikke hadde vært for dette. Det viser ihvertfall at ekstremsiter nok er mer opptatt av konflikt enn av forsoning.

AtW

5579578[/snapback]

Det startet med 12 bilder i JP som krenket muslimene i Danmark. Etter det ballet det på seg.

5579683[/snapback]

Så du synes det hadde vært helt greit om folk informerte om at dødsskvadroner drepte dusinvis av nordmenn, selv om det ikke var sant, fordi det startet med ambassadebrenning?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Selbekk beklager overfor muslimene

Ettersom han vet jo at han ikke har gjort noe galt lurer jeg på hvorfor han kommer med disse uttalelsene. Er det drapstruslene, press fra politikere eller noe annet?

Uansett må vi erkjenne at dette er et hardt slag i underlivet for ytringsfriheten.

5581948[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Siden denne mannen er religiøs selv og sikkert har irrasjonelle regler og etiske prinsipp innenfor sin egen religion/fantasi, burde han også respektere andres fantasier og irrrasjonelle tro.

Hadde det vært et ikke-religiøst magasin hadde det dog vært forkastelig dersom redaktøren beklaget trykkingen.

Lenke til kommentar
Selbekk beklager overfor muslimene

Ettersom han vet jo at han ikke har gjort noe galt lurer jeg på hvorfor han kommer med disse uttalelsene. Er det drapstruslene, press fra politikere eller noe annet?

5581948[/snapback]

I tillegg til Vices kommentar vil jeg legge til at juridiske rettigheter ikke er avgjørende for om noe er moralsk riktig eller galt. Magazinet har vel innsett at man kan opptre lovlig og uetisk på samme tid.

Hvis du ikke har hørt den før, gjør det nå: http://www7.nrk.no/nrkplayer/default.aspx?klipp_id=144234

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/10/457379.html

Egyptisk avis publiserte karikaturene

(Dagbladet.no) Den egyptiske avisen Al Fagr trykket de omstridte tegningene av Muhammed allerede under fastehøytiden ramadan 17. oktober i fjor.

Men da den populære Kairo-avisen trykket karikaturene fra Jyllands-Posten, var det ingen som reagerte, skriver den respekterte egyptiske bloggeren Sandmonkey.

Dobbeltmoral? ;)

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/10/457379.html

Egyptisk avis publiserte karikaturene

(Dagbladet.no) Den egyptiske avisen Al Fagr trykket de omstridte tegningene av Muhammed allerede under fastehøytiden ramadan 17. oktober i fjor.

Men da den populære Kairo-avisen trykket karikaturene fra Jyllands-Posten, var det ingen som reagerte, skriver den respekterte egyptiske bloggeren Sandmonkey.

Dobbeltmoral? ;)

5582507[/snapback]

Det dagbladet glemmer å nevne er at "ingen" reagerte når disse tegningene ble trykket var fordi avisen påpekt at de tok avstand fra hele greia, og tok avstand fra å bruke dette mot muslimene og at det ikke var ment som en krenkelse.

Lenke til kommentar

Jeg håpet i det lengste at Norge skulle klare å stå imot presset og stå opp for vestlig sivilisasjon og de verdier den står for -- for en gangs skyld. Nok en gang la imidlertid både befolkning og regjering seg flat for teokratier, voldsaper og terrorister som representerer tilbakestående og barbariske kulturer. Jeg gremmes.

Er det rart disse tilbakestående kulturene ser på oss som dekadente når vi ikke engang er i stand til å forsvare våre moralsk overlegne verdier?

Lenke til kommentar
Jeg håpet i det lengste at Norge skulle klare å stå imot presset og stå opp for vestlig sivilisasjon og de verdier den står for -- for en gangs skyld. Nok en gang la imidlertid både befolkning og regjering seg flat for teokratier, voldsaper og terrorister som representerer tilbakestående og barbariske kulturer. Jeg gremmes.

5583539[/snapback]

Det kan godt hende du har lagt deg flat; flere av oss andre står fortsatt oppreist. Ytringsfrihet, JA, ytringsplikt, NEI. To tanker i hodet på en gang kan være vanskelig, men det er nesten et minimumskrav for å fungere i Norge i dag.

Er det rart disse tilbakestående kulturene ser på oss som dekadente når vi ikke engang er i stand til å forsvare våre moralsk overlegne verdier?

5583539[/snapback]

Er det oljefondet du tenker på? Jeg har aldri sett på det som spesielt moralsk. Eller er det den samlede formue på private norske hender?

Hva med våre moralsk underlegne verdier - skal vi forsvare de også? Rubbel og bit? Innsidehandel, nepotisme, korrupsjon, underslag, svindel, ...

Jeg har ennå ikke forstått hvordan Norge går til helvete fordi noen lar være å avbilde profeten Muhammed, men hver gang jeg spør får jeg et svar som ikke har noe med spørsmålet å gjøre.

Men alle kulturer som har fremhevet seg selv som det ypperste moralske på denne jord, har før eller siden gått under. Felles for dem alle var at de ikke så endringene mens de skjedde. Hva kommer Norge til å leve av når oljen og gassen er pumpet opp og havet er tilnærmet tømt for fisk? Jeg synes det er viktigere spørsmål enn hva slags symboler som dekorerer steder der folk ber.

Lenke til kommentar
Det kan godt hende du har lagt deg flat; flere av oss andre står fortsatt oppreist. Ytringsfrihet, JA, ytringsplikt, NEI. To tanker i hodet på en gang kan være vanskelig, men det er nesten et minimumskrav for å fungere i Norge i dag.

5583806[/snapback]

Over halvparten av befolkningen mener at det var galt å trykke tegningene, mens regjeringen har beklaget overfor den muslimske befolkning at vi har ytringsfrihet i den vestlige verden. Det kaller jeg å legge seg flat for voldsapene som kaller seg muslimer.

Er det oljefondet du tenker på?

5583806[/snapback]

Selvsagt er det ikke oljefondet jeg tenker på. Jeg snakker om de verdier som vestlig sivilisasjon bygger på: rettssikkerhet, velstand, individuelle rettigheter (derunder ytringsfrihet, politisk og økonomisk frihet og eiendomsrett), demokrati, etc. Disse verdene er selvsagt overlegne de verdier som dominerer i andre deler av verden -- deriblant i den muslimske verden: teokrati, undertrykkelse, diktatur og fattigdom.

Hva med våre moralsk underlegne verdier - skal vi forsvare de også? Rubbel og bit? Innsidehandel, nepotisme, korrupsjon, underslag, svindel, ...

5583806[/snapback]

Svarte får finnes selv i den beste familie. Spørsmålet er hvilke verdier som er de dominerende i samfunnet. Dessuten er det ikke slik at disse problemene kun finnes i den vestlige verden; snarere tvert imot.

Jeg har ennå ikke forstått hvordan Norge går til helvete fordi noen lar være å avbilde profeten Muhammed, men hver gang jeg spør får jeg et svar som ikke har noe med spørsmålet å gjøre.

5583806[/snapback]

Det er ingen som hevder at «Norge går til helvete fordi noen lar være å avbilde profeten Muhammed». Det er imidlertid viktig å sette søkelyset på det problem at politisk islam er en stor trussel mot vestlige verdier, deriblant ytringsfrihet. Venstresiden har lenge nektet å innse dette, og forhåpentligvis har denne saken gjort flere oppmerksom på problemet.

Men alle kulturer som har fremhevet seg selv som det ypperste moralske på denne jord, har før eller siden gått under. Felles for dem alle var at de ikke så endringene mens de skjedde. Hva kommer Norge til å leve av når oljen og gassen er pumpet opp og havet er tilnærmet tømt for fisk?

5583806[/snapback]

Viktigheten av oljen er kraftig overvurdert. Norge var blant verdens ti rikeste land allerede før man oppdaget oljen. I beste fall står den for 4-5 % av rikdommen her i landet.

Debatten om hva Norge skal drive med i fremtiden, er i realiteten fullstendig uinteressant. Det har til alle tider vært slik at næringer forsvinner og nye kommer til. Det har aldri vært noe problem, og kommer aldri til å bli det. Det er en del av en naturlig utvikling, hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...