Gå til innhold

Det norske flagget brenner!

Anbefalte innlegg

De som driver denne saken er ytterpunktene. Startet av den kristne høyresiden i norge, og tatt videre av islamister rundt om i verden.

Du tar feil.

Dagbladet og flere andre aviser trykket nøyaktig det samme som Magazinet gjorde, og til og med før Magazinet. Dette har kommet frem de siste dagene, og da utenriksministeren ble konfrontert med dette på direkten i dag ble han svar skyldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dagbladet og flere andre aviser trykket nøyaktig det samme som Magazinet gjorde, og til og med før Magazinet. Dette har kommet frem de siste dagene, og da utenriksministeren ble konfrontert med dette på direkten i dag ble han svar skyldig.

5575570[/snapback]

Show me!
Lenke til kommentar
Har noen lyst til å grave frem en liste over alle angrep og trusler mot eiendom eller personer som følge av at tegningene ble trykket? Jeg har lett, men ikke funnet.

5575358[/snapback]

Jeg tror heller ikke at en slik liste finnes. Liste over angrep klarer du kanskje å samle opp, men trusler blir nok umulig. Mange av disse trulslene er vel også lite reelle og sagt for å uttrykk følelser.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Jeg tror heller ikke at en slik liste finnes. Liste over angrep klarer du kanskje å samle opp, men trusler blir nok umulig. Mange av disse trulslene er vel også lite reelle og sagt for å uttrykk følelser.

5575680[/snapback]

Som jeg presiserte, så mener jeg det som er av nevneverdig størrelse. Altså større grupperinger som offentliggjør trusler, eller angrep som fører til skade på bygningsmateriell eller personer. Ikke stort, men en 15-20 punkter eller noe. M.a.o. kun det viktigste. Jeg har ikke selv fått fulgt så nøye med, og jeg hadde hatt behov for å få sortert disse hendelsene litt til noen debatter på skolen.

Lenke til kommentar

Problemet med islam er at den er den yngste verdenreligionen. I følge tidregningen deres så er de nå i år 1500. Så vidt jeg har lest var kristendommen ikke så hyggelig for 500 år siden. Hvis vi bare gir islam 500 år til så kan det være at den også blir sivilisert.

Lenke til kommentar

5575570[/snapback]

Show me!

5575635[/snapback]

NRK Nett-tv, Dagsrevyen 080206, spol en ti minutter frem eller noe.

Lenke til kommentar

5575680[/snapback]

Som jeg presiserte, så mener jeg det som er av nevneverdig størrelse. Altså større grupperinger som offentliggjør trusler, eller angrep som fører til skade på bygningsmateriell eller personer. Ikke stort, men en 15-20 punkter eller noe. M.a.o. kun det viktigste. Jeg har ikke selv fått fulgt så nøye med, og jeg hadde hatt behov for å få sortert disse hendelsene litt til noen debatter på skolen.

5575704[/snapback]

:)

MuslimskeXreaksjoner.jpg

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/07/457041.html

Onsdag:

Frankrike: Den franske ukeavisa Charlie Hebdo bestemmer seg for å trykke en satirisk tegning av en gråtende Muhammed, med påskriften «elsket av idioter». Til tross for sterke protester fra muslimske grupper får avisen trykke bildet.

Afghanistan: Fire demonstranter ble skutt og drept i demonstasjoner utenfor en amerikansk base i byen Qalat etter steinkasting og angrep på militære.

Bangladesh: Mer enn tusen demonstranter marsjerte i hovedstaden Dhaka onsdag. De brant danske flagg og ropte slagord, men ble stoppet og spredd av politiet.

Tirsdag:

Iran: Den norske ambassaden ble truffet av stein og en brannbombe da om lag 100 demonstranter angrep i kveldstimene tirsdag.

Afghanistan: To drept i opptøyer i 200-300 afghanske demonstanter tok seg tirsdag inn i en ISAF-leir i Meyanmeh, der det også befant seg norske soldater. De barrikaderte seg i et hus på leiren.

Indonesia: Tirsdag ble danske borgere rådet til å forlate landet etter store protester i flere indonesiske byer.

Pakistan: 5000 demonstranter samlet seg for å protestere mot Muhammed-tegningene mens de brant dukker av Danmarks statsminister og av tegneren som tegnet det første bildet av Muhammed i danske aviser. Tusenvis protesterte med slagord som «ned med Danmark tirsdag.

India: Demonstrasjonene fortsatte tirsdag og onsdag med flere hundre deltakere.

Palestinske områder: Demonstrasjoner i Hebron på Vestbredden tirsdag.

Mandag:

Indonesia: Illsinte demonstranter angrep Danmarks og deretter USAs konsulat i landets nest største by Surabaya. Politiet fyrte av varselskudd da demonstrantene prøvde å rive ned skiltet på konsulatet.

Iran: Mandag kveld ble den danske ambassaden angrepet. Tidligere på dagen hadde om lag 200 demonstranter angrepet den østerrikske ambassaden i landet med brannbomber og steiner. Landet har formannskapet i EU dette halvåret.

Afghanistan: Minst fem personer ble drept og 19 ble skadet under demonstrasjoner i Afghanistan mandag. Om lag 2000 rasende demonstranter prøvde å ta seg inn i USAs Bagram-base utenfor Kabul. Den norske ambassaden er stengt. Diplomatene jobber nå fra ISAF-leiren i hovedstaden.

Irak: Om lag 5000 demonstranter i Kut i Sør-Irak brente flagg og figurer som skulle forestille den danske statsministeren.

India: I indisk Kashmir ble skoler og forretninger brent i protest mot karikaturtegningene. Flagg ble påtent og steiner kastet på forbikjørende biler. I hovedstaden New Delhi måtte politiet bruke tåregass og vannkanoner mot demonstranter.

Algerie: Demonstranter holdt opp Koranen i demonstrasjoner i Alger mandag.

Jordan: Demonstrasjoner foran den danske ambassaden mandag.

Thailand: Demonstrasjoner mandag.

Amman: Demonstrasjoner mandag.

Tsjetsjenia: Den krigsrammede republikken Tsjetsjenia kaster danske organisasjoner ut av republikken på grunn av tegningene av profeten Muhammad, som først ble trykket i den danske avisa Politiken. - Når det gjelder danske organisasjoner som er i Tsjetsjenia, vil vi ikke lenger tillate dem, sa Tsjetsjenias sterke mann Ramzan Kadyrov til TV-stasjonen NTV mandag. Dette vil ramme den tsjetsjenske sivilbefolkningen, fordi nettopp Den danske flyktninghjelpen er blant de meget få organisasjonene som har holdt stand mot vold og kidnappinger av utlegninger, og fortsatt er operative i det nordlige Kaukasus.

Israel: Demonstrasjoner i Tel Aviv mandag.

Somalia: En tenåringsgutt ble trampet i hjel under en demonstrasjon. Det ble utløst av skudd i været mens demonstrantene angrep hjelpearbeidere nord i landet.

Palestinske områder: Store demonstrasjoner i Hebron på Vestbredden. Demonstranter brente norske og danske flagg og truet med kidnappinger.

Søndag:

Libanon: Søndag ble den danske ambassaden i Libanon satt i brann. 15 000 rasende demonstranter tok til gatene.

Tyrkia: Store demonstrasjoner og forsøk på å storme den danske ambassaden. En katolsk prest er skutt og drept i Tyrkia, men det er ikke klart om det har sammenheng med karikaturtegningene.

Libanon: I Beirut demonstrerte opp mot 15.000 utenfor det danske konsulatet. Store styker fra hær og opprørspoliti klarte ikke å forhindre at demonstrantene satte fyr på konsulatet. Både demonstranter og politi løsnet skudd i lufta. Flere ble skadd og fraktet til sykehus.

Afghanistan: samlet mellom 3 og 4.000 seg til demonstrasjon mot tegningene av Profeten Muhammed og den danske avisen Jyllands-Posten. Politiet måtte løsne skudd for at ikke en menneskemasse på 1.000 skulle angripe et FN-kontor, melder nyhetsbyrået AP.

Palestinske områder: På Vestbredden marsjerte ungdommer i 13-årsalderen og nedover, mens de ropte: Ikke fornærm Profeten!

Irak: 1000 sunnimuslimer demonstrerte utenfor en moske i opprørsbyen Ramadi. Samtidig har den sjiamuslimske opprøreren Muqtada al-Sadr oppfordret til at danske og norske diplomater blir utvist.

Storbritannia: Sunday Express viste bildet av en demonstrant i London, som var kledt i kommandoklær og skulle forestille en selvmordsbomber. Tittelen på avisframsida var: «Kledd for fredelig protest?»

Palestinske områder: En væpnet gruppe delte ut flygeblader med trusler mot norske og danske borgere.

Lørdag:

Syria: Lørdag ble både den norske og danske ambassaden i hovedstaden Damaskus satt i brann av aggressive demonstranter. Norge vil kreve erstatning av syriske myndigheter for at de ikke fikk stoppet demonstrantene. Saken er meldt til FN.

Danmark: Store demonstrasjoner av flere grupperinger. Om lag 200 muslimske ungdommer demonstrerte i København, og aksjonen, som startet fredelig, endte i masseslagsmål. I hillerød nord for København demonstrerte ny-nazister og antirasister. Det hele endte i massearrestasjoner.

Forrige uke:

Sudan: Kirkens Nødhjelp og den danske Flyktninghjelpen i Darfur-provinsen i Sudan opplevde at det ble kastet stein mot biler og kontoret deres, slik at de måtte stoppe hjelpearbeidet midlertidig i forrige uke.

De palestinske områdene: Store demonstrasjoner og flaggbrenning. Utenriksdepartementets kontor på Vestbredden ble stengt. Nordmenn ble truet på livet på løpesedler. Nye demonstrasjoner på Gaza-stripa i går.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
Problemet med islam er at den er den yngste verdenreligionen. I følge tidregningen deres så er de nå i år 1500. Så vidt jeg har lest var kristendommen ikke så hyggelig for 500 år siden. Hvis vi bare gir islam 500 år til så kan det være at den også blir sivilisert.

5575958[/snapback]

Det er en god tanke, men det hjelper ikke oss en dritt hvis de dreper oss som lever nå. Mao de er IKKE unnskyld bare pga sin alder. Som jeg sier i alle tråder som handler om islam; terrorisme har ingen formildende omstendingheter selv om venstresiden tydeligvis prøver å finne en.

Lenke til kommentar

5575958[/snapback]

Det er en god tanke, men det hjelper ikke oss en dritt hvis de dreper oss som lever nå. Mao de er IKKE unnskyld bare pga sin alder. Som jeg sier i alle tråder som handler om islam; terrorisme har ingen formildende omstendingheter selv om venstresiden tydeligvis prøver å finne en.

5576231[/snapback]

Ting kan være forklarende selv om de ikke er formildene. Personlig tror jeg et bedre utdannelsessystem hadde hjulpet endel, opplyste mennesker pleier å være, ihvertfall litt, mer fornuftig.

Ellers tror jeg neppe muslimer kommer til å drepe oss alle. Man ser jo tross alt at mange som lever i den vestlige verden er ganske moderate.

AtW

Lenke til kommentar

Vi får håpe de lærde tar feil.

Ashura, som den helligste høytiden for sjiamuslimene, har gjennom årene ofte ført til voldelige sammenstøt.

Høytiden, som markeres til minne om martyrdøden til profeten Muhammeds barnebarn Hussein, når sitt klimaks torsdag.

Det er frykt for at protestene mot Muhammed-tegningene skal føre til nye voldshandlinger og sammenstøt.

IRAQ__050763_jpg_365625h.jpg

Lenke til kommentar

5575570[/snapback]

Show me!

5575635[/snapback]

NRK Nett-tv, Dagsrevyen 080206, spol en ti minutter frem eller noe.

5575989[/snapback]

Hvis du hører nøye etter:
I et av tilfellene også otrykket en av tegningene

Det er også forskjell på å trykke en faksimile og å gjøre en stor sak ut av det. Slik jeg husker det fra Bergens Tidende trykket de et bilde av siden med tegningene i Jyllands-Posten, men bildet var så lite at man ikke kunne se hva bildene skulle forestille.

Dagens anbefaling fra NRK: http://www7.nrk.no/nrkplayer/default.aspx?klipp_id=144234

Per Inge Torkelsen :thumbup:

Lenke til kommentar
Noen som er enige i dette?, Selbekk anmeldt til politiet.

Syntes det var litt langt å dra saken....

5576963[/snapback]

Hvis man ser på straffelovens paragraf 142 så kan det jo kanskje argumenteres med at publiseringen av bildene er straffbart. Det står derimot at påtale kun skal finne sted om det er i allmennhetens interesse. Tradisjonelt skal det veldig mye til før det er i allmennhetens interesse..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...