Mr.Locke Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) Det disse landene trenger er skikkelige rettsvesen, ikke avskaffelse av religion. Skikkelige rettsvesen medfører nok imidlertid en viss grad av sekularisering for endel av landene. Men å tråkke på religionen deres fører bare til mere bråk. Jeg synes enkelte burde bli litt mer løsningsorienterte og litt mindre moralorienterte. At de trenger det er det heller ingen som benekter eller ikke har fått med deg. Men å se bort i fra at religion har krenket folk i århundrer via trykkede bøker involverer ikke bare der det er bråk i verden, men også demokratiske fredelige samfunn. Jeg ser ingen grunn til å tillate Bibelen / Koranen i et demokratisk samfunn hvor folk faktisk har likeverdige rettigheter. Dvs. her er det forbudt å ta fra noen den likeverdige friheten og/eller oppfordre til det med propaganda, det gjør Bibelen og Koranen, under beskyttelse av "religionsfrihet". Ingen som sier her å nekte folk å ha en tro hva de vil (bortsett fra religion som forteller folk nøyaktig hva de skal tro og dermed tar eierett/kontroll på hva folk skal tro), eller å følge en religion, men å trykke og spre bøker som oppfordrer til drap og vold mot enkelte grupper i samfunnet, er noe man burde være foruten. Det siste man kan bruke som argument her inne / i en diskusjon, er nettopp de tegningene, for Koranen selv har gjort nøyaktig det samme i århundrer. Det er 100% betydningsløst om "vi" har krenket "muslimer", når muslimers hovedbok (Koranen) allerede har krenket resten av verden kontinuerlig i hundrevis av år. Skal de få noen forståelse/sympati for hvor rasende de her, så må de komme med noe annet argument, som f.eks: "Vi har vært undertrykt av egen stat og av vesten lenge nå, vi koker, og nå bruker vi tegninene som en unnskyldning for å lage bråk, for vi føler aldri at vi blir hørt, vi lever med trusler rundt oss hver dag både fra egen regjering, fra alle nabolandene våres, og det gjør oss gale og irrasjonelle til slutt av frykt, og de fleste av oss har derfor byttet ut den frykten med sinne for lenge siden for å holde ut." Vi snakker irrasjonelle mennesker, bare se på hvor mange nordmenn som blir redde og får irrasjonelle tendenser pga. av at noen brenner litt flagg og ambassader på andre siden av kloden. Folk nede i Syria og Palestina lever konstant med trusler fra naboland, fra egen regjering, fra sin egen menighet, og fra hverandre. Hvis nordmenn som sitter 100% trygt her hjemme blir irasjonelle av frykt/angst etter 5 minutter med ambassadebrenning på andre siden av kloden, hvor irasjonelle tror du ikke da folk der nede blir da som lever med slike hendelser rundt seg daglig år etter år? De vet at et X antall land har makten og rekkevidden til å bombe dem når som helst, når de vil, og de vet at mange land faktisk har veldig lyst til å gjøre dette, de bare venter på den rette unnskyldningen for å gjøre det. De er like truet som oss i vesten personlig pr. individ, bare her bekymrer vi oss for terrorbomber ved lokale / mindre mål, de derimot bekymrer seg 24 timer i døgnet for at noen skal komme å jevne hele landet med jorden, og de vet at andre land har faktisk makten til å gjøre det når som helst. Beste kortvarige middelet mot frykt er sinne, alle bytter ut frykt med sinne etterhvert for å holde ut, men i en slik situasjon som er så langvarig, blir det sinnet til total galskap etterhvert, de husker ikke lenger hva det vil si å ikke være enten redd eller sint, og virkeligheten rundt dem blir helt surrealistisk, og det skal ingenting for å totalt hjernevaske noen i en slik situasjon når de allerede er blitt psykisk knekt/nedbrutt over lang tid, da hjelper det neppe å supplimentere det med strenge religiøse lover og overtro som kremen på kaka, det er en eksplosiv farlig kombinasjon. Folka der nede blir lurt trill rundt til å tro at religionen deres er det eneste de har av verdi (og for mange er det også fysisk en sannhet, de har ingenting), og de blir hele tiden matet inn med det og minnet på det ved bønnemøter på fredagene konstant for å holde hjernevaskingen vedlike. Når noen da gjør narr av Muhammed i en tegning, fra vesten, med alt de har blitt hjernevasket om at religion er alt som holder dem i live, da blir de faktisk redde og tror at neste steg er vel at noen skal komme og utrydde dem og alle muslimer, og de reagerer i ren intens frykt, manifistert som sinne. Enkelt og greit. Endret 6. februar 2006 av Mr.Locke Lenke til kommentar
aleh Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Må bare rose innlegget ditt (Mr.Locke). Veldig godt skrevet. Jeg er særlig enig i delen hvor du påpekte at vi snakker om irrasjonelle mennesker. Samtidig som det ikke er rart i det hele tatt. at de er irrasjonelle. Litt morro når folk her i Norge ringer krisetelefonen. Hvem kan de der nede ringe? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Avis i Jerusalem trykker Muhammed-bildene. Nå går det til helvete der nede. 5559803[/snapback] Etter det som har skjedd de siste dagene så må jo dette være toppen av IDIOTI av en jødisk avis. Man har sett hva som har skjedd siste dagene, og de VET konsekvensene. *Hvis en tulling insisterer på sin rett til å dytte hånden ned i et grevling hi og får glefset av 3 fingre så forvent ikke noe forståelse fra meg* Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) Og sånne folk som døm der nede skal til Norge? Er det rart folk blir skeptiske til innvandring? Folka er jo helt syke! Endret 6. februar 2006 av L@sse Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Avis i Jerusalem trykker Muhammed-bildene. Nå går det til helvete der nede. 5559803[/snapback] Etter det som har skjedd de siste dagene så må jo dette være toppen av IDIOTI av en jødisk avis. Man har sett hva som har skjedd siste dagene, og de VET konsekvensene. *Hvis en tulling insisterer på sin rett til å dytte hånden ned i et grevling hi og får glefset av 3 fingre så forvent ikke noe forståelse fra meg* 5561249[/snapback] De vet konsekvensene og de har midlene til å gjøre noe med det. Ser dette som en ren provokasjon for å få en grunn til å meie dem ned. Israel er jo ikke ukjent med å gå inn i Palestinske flykningeleire med snikskyttere og tanks for deretter å knerte alle som angriper tanksen. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Avis i Jerusalem trykker Muhammed-bildene. Nå går det til helvete der nede. 5559803[/snapback] Etter det som har skjedd de siste dagene så må jo dette være toppen av IDIOTI av en jødisk avis. Man har sett hva som har skjedd siste dagene, og de VET konsekvensene. 5561249[/snapback] Ja det øyeblikket Israel gjør det så er det veldig ille... Hvis dette gjør at folk plutselig begynner å få sympati med menneskene som gikk til angrep på Norge bare fordi vi brukte den retten vi har, så begynner jeg virkelig å lure på hva som foregår oppe i hodet på folk. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Ja det øyeblikket Israel gjør det så er det veldig ille... Hvis dette gjør at folk plutselig begynner å få sympati med menneskene som gikk til angrep på Norge bare fordi vi brukte den retten vi har, så begynner jeg virkelig å lure på hva som foregår oppe i hodet på folk. 5561522[/snapback] Selvsagt har man ikke sympati med barbarene nede i Syria og Libanon. Det er tanken på en full krig der nede som skremmer meg. Det er mye enklere å nå Israel enn Norge. Kanskje de fanatiske muslimene glemmer oss og heller retter blikket mot deres tidligere erkefiende Israel? Lenke til kommentar
reverto Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Jeg vet egentlig ikke hva jeg mener om denne saken enda. Har sett det florert av tråder ang det som har skjedd den siste tiden vedrørende Muhammed-karikaturene - både her, og andre nettforas - uten å ha blitt noe klokere. Men i korte trekk kan jeg vel si at jeg støtter redaktøren i Magazinet, Vebjørn Selbekk, i publiseringen av karikaturene. Det kan kanskje være at verden er mye mindre enn hvordan jeg opplever den selv. Men å reagere slik på at noen karikaturer blir trykt i en liten kristenavis i norge - en del tusen mil unna - hører ikke hjemme noen steder. Det ville vært noe helt annet hadde det vært den norske, - og den danske stat som hadde stått bak disse meningene. Jeg føler ikke bare at Islam har blitt møtt med den respekten de - og hvilken som helst annen religion - fortjener. Men også at de har blitt møtt med all den respekt det er mulig å oppdrive. Folk er forskjellige og har rett til sine meninger. Det vil alltid være folk som fordømmer noe. Samtidig kan man vel kanskje si at en religion som ikke tåler dette, i prinsippet er et regime for totalitær tankekontroll. Og om ikke slike ting bør opp for dagen slik at noe kan gjøres, kan det vel kanskje være vanskelig å tenke seg hva som skal. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/06/457002.html Ser man det... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1215644.ece Lenke til kommentar
likferd Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Avis i Jerusalem trykker Muhammed-bildene. Nå går det til helvete der nede. 5559803[/snapback] Etter det som har skjedd de siste dagene så må jo dette være toppen av IDIOTI av en jødisk avis. Man har sett hva som har skjedd siste dagene, og de VET konsekvensene. *Hvis en tulling insisterer på sin rett til å dytte hånden ned i et grevling hi og får glefset av 3 fingre så forvent ikke noe forståelse fra meg* 5561249[/snapback] De vet konsekvensene og de har midlene til å gjøre noe med det. Ser dette som en ren provokasjon for å få en grunn til å meie dem ned. Israel er jo ikke ukjent med å gå inn i Palestinske flykningeleire med snikskyttere og tanks for deretter å knerte alle som angriper tanksen. 5561457[/snapback] Det hadde jo vært toppen av idioti å brukt stridsvogner uten å ha den dekket, siden slike kjøretøyer er veldig sårbar for bombeangreper og anti-tank våpen. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1215644.ece 5561795[/snapback] Merkelige greier dette,vi er så ille at vi bør henrettes,men alikevel søker de å få bo hos oss Lenke til kommentar
Camron Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1215644.ece 5561795[/snapback] Merkelige greier dette,vi er så ille at vi bør henrettes,men alikevel søker de å få bo hos oss 5562107[/snapback] 1. Han sa ingenting om nordmenn. 2. Vi sier ikke at vi skal lete etter ham og drepe ham. Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=181919 "I Libanon døde en demonstrant i helgen etter å ha hoppet ned fra tredje etasje fra det danske konsulatet etter at det ble satt i brann av demonstrantene." HAHhahahhahhehaehha, n00b. Lenke til kommentar
Søppelsveitt Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 http://www.dagbladet.no/kultur/2006/02/06/456980.html Gleder meg til O.J disker opp med samme type vitser Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=301820 Ungene ber rett og slett om krig. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Muslimer ble krenket av bildene, jeg syntes vi skal respektere det. Selv om det er helt fjernt for oss, og vi ikke forstår hvorfor, så bør vi respektere at de har en annen religion enn oss. Hvorfor skal vi på død og liv forsvare vår rett til å krenke muslimer om vi vil? Har du stilt Arnulf Øverland dette spørsmålet, mon tro? Ytringsfrihet er greit, men la oss holde oss for gode for krenkelser og provokasjon. Hvis ytringsfriheten kun skal brukes til koselige utsagn alle kan være enige om, hva er poenget med ytringsfriheten da? Selv om du ikke forstår HVORFOR de blir provosert (harmløse bilder) så bør du vise forståelse for at de ER krenket. Flaggbrenning og påtenning av ambassader viser vel klart HVOR provosert de er blitt over dette? Og hva så? Kristne blir krenket stadig vekk. Det begynte jo for alvor med Øverlands tekst... Det Magazinet og Jyllandsposten har gjort er er kun å be om bråk. Og bråk har de fått. Så når et mobbeoffer unnlater å gi matpengene sine til mobberne og får bank for det, så har han bare fått det han ber om ved å gjøre dette? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1215644.ece 5561795[/snapback] Merkelige greier dette,vi er så ille at vi bør henrettes,men alikevel søker de å få bo hos oss 5562107[/snapback] 1. Han sa ingenting om nordmenn. 2. Vi sier ikke at vi skal lete etter ham og drepe ham. 5562128[/snapback] Ja, for det forandrer jo alt! Hvorfor denne iveren etter å forsvare onde, farlige mennesker, Camron? Jeg skjønner det bare ikke! Hvor var dere da Øverland tråkket på de stakkars kristne med sin "landeplage"-tekst? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 de var der nok da ogsål, men forumet kjørte på en tidligere og mindre folkelig versjon kalt telegram. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Hvorfor denne iveren etter å forsvare onde, farlige mennesker, Camron? Jeg skjønner det bare ikke! Hvor var dere da Øverland tråkket på de stakkars kristne med sin "landeplage"-tekst? Jeg forsvarer ikke det som skjer i Øst, men ser på det fra begge sider... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå