Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Det norske flagget brenner!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingenting forsvarer reaksjonene som går på vold og trusler. Kravene om at Norge skal fjerne pressefriheten er meningsløst svada som høres ut som tåpelige ytringer fra fordommens tid.

5547279[/snapback]

Nei, men det er lov å bruke hodet. Noe 99,9% av norsk presse har gjort i denne saken når de har unlatt å trykke bildene. Karikaturene har null & niks verdi, og skaper i tillegg bare unødvendige problemer for næringslivet.

Lenke til kommentar
Hørte nettopp noe på tv2 nå om at det i morgen skal foregå organiserte demonstarsjoner i københavn der de skal brenne koraner. Idiotisk, er det virkelig nødvendig å synke til deres nivå og kaste bensin på bålet?

Det er det som kalles "fighting fire with fire".

Ser dette som positivt i den forstand at det blir en motvekt til det muslimske raseriet som pågår.

Nå ver det jo ikke flaggbrenningen som var problemet men truslene om terroraksjoner mot de land der bildene er trykket.

Selvsagt er dette å hive bensin på bålet men av og til er det det som skal til for at alt skal brenne skikkelig opp.

Blir spennende å se reaksjonene i palsetina etterpå.

Lenke til kommentar
Hørte nettopp noe på tv2 nå om at det i morgen skal foregå organiserte demonstarsjoner i københavn der de skal brenne koraner. Idiotisk, er det virkelig nødvendig å synke til deres nivå og kaste bensin på bålet?

5547427[/snapback]

Bokbål har man sett før i historien. Det har sjelden ført noe godt med seg.

Lenke til kommentar

Begynner og bli rimelig irritert på den muslimske verden no.

Altså, situasjonen er slik:

Ett lite, ukjent norsk kristen-magasin trykker noen tegninger av det som skal være Muhammed (kunne jo like gjerne vært en vanlig araber). Hvordan reagerer deler av den muslimske verden da? Jo, med opptøyer, flaggbrenning, trusler, terror, demonstrasjoner, boikott og underskiftskampanjer mot Norge og det norske folk. Altså ikke mot magasinet som trykket bildene, men om hele landet og dens innbyggere. I tillegg er de så frekk og krever en unnskylding fra den norske regjering, og det norske folk. Magasinet som trykket bildene har de visst glemt.

Og glemt har de også alt det Norge har gjort for mange av de muslimske landene. De har glemt all u-hjelpen de får, hvor deler av den blir betalt av det norske folk. De glemmer at de faktisk får komme inn her i landet, og blir generellt godt mottatt. De glemmer også all nødhjelpen de får ved katastrofer, noe som ikke er sjeldent i den delen av verden

Mangler deler av den muslimske verden noen elementære gener? Er det noe som ikke fungerer som det skal i hodet?

Personlig mener jeg at den norske regjering bør kreve en unnskylding fra de demonstrerende muslimene, for de er jo så respektløs ovenfor det norske folk nå at det er skremmende. Og ja, min respekt for muslimer generellt blir lavere når noen oppfører seg slik...

Lenke til kommentar
Ingenting forsvarer reaksjonene som går på vold og trusler. Kravene om at Norge skal fjerne pressefriheten er meningsløst svada som høres ut som tåpelige ytringer fra fordommens tid.

5547279[/snapback]

Nei, men det er lov å bruke hodet. Noe 99,9% av norsk presse har gjort i denne saken når de har unlatt å trykke bildene. Karikaturene har null & niks verdi, og skaper i tillegg bare unødvendige problemer for næringslivet.

5547461[/snapback]

Jeg ville vært enig med deg i at det er unødvendig å trykke det de gjorde om reaksjonene ikke hadde vært slik de var.

Man snakker om at dette skaper splid. Unnskyld, men akkurat når har partene her vært enige?

De som ikke bruker hodet her er de som reagerer med vold, trusler og terror og som forveksler det norske folk med en avis.

Denne konflikten har eskalert hovedsakelig av en grunn: Muslimske grupperinger og regjeringer som ikke aksepterer pressefrihet og som tyr til vold, trusler og terror som virkemidler.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Det jeg har fått intrykk av ved å lese mange av postene i denne tråden er at både nordmenn og muslimer har et litt vridd syn på det hele.

I Norge sitter sikkert halvparten av alle nordmenn som har fått med seg denne saken og sier at muslimene er noen slemme, fryktelige terrormennesker som på grunn av noen stakkarslige bilder i Magazinet og JP som brenner det norske og danske flagg og dreper nordmenn og dansker osv.

I liket har muslimene fådt det for seg at det er det norske og danske folk som har skylden i karikaturene og illsutrasjonene av Muhammed og at det er den norske og danske stat sitt ansvar å beklage hele hendelsen.

Dette er jo såklart ikke riktig. Jeg ville tippe at de aller fleste muslimer ikke løper rundt og brenner flagg, de aller fleste muslimer har sikkert heller ingen planer om å løpe rundt og drepe dansker og nordmenn.

Videre er det på vår side ikke den norske stat som er ansvarlig for dissemkarikaturene, ei heller det norske folk. Og det er ikke den danske stat eller det danske folk som er skyld i disse tegningene heller. Det er det JP og Magazinet som er skyld i.

Jeg selv er av den oppfatning at staten overhodet ikke skal beklage det som er skjedd. Det et lite nisje-blad publiserer skal da ikke en stat som representerer hele folket ta ansvar for. Det er jo rett og slett idiotisk. Dessuten må ytringsfriheten for all del opprettholdes! uten ytringsfriheten ville vi hatt et lukket og dystert samfunn der staten kunne gjøre som de ville og få folket til å tie. Mangelen på ytringsfrihet er den største konstribusjonen til et suksessfullt diktatur. Ytringsfrihet er derfor kanskje den viktigste retten i et godt demokrati.

Anngående boykotten av norske og danske varer er det veldig enkelt og greit. Norge og Danmark gir så vidt jeg vet mye u-hjelp til muslimske land. Videre hjelper vi til med medisiner osv osv. Dersom de ikke ønsker å ha noe med oss å gjøre kan vi kutte all hjelp til disse landene så får de klare seg uten oss. Det er deres egen feil om de da taper verdifull hjelp! Så får de heller krype tilbake å spørre oss pent om hjelp hvis de plutselig skulle finne ut at de trengte oss alikevel.

Jeg må alikevel få understreke at jeg er imot all form for provokasjoner mot andre religioner og livssyn. Derfor har jeg sluttet å si Herre Gud når jeg blir sint. I stedenfor sier jeg Herre Jemini som for alt jeg vet ikke er en del av noen større religion. Dersom det alikevel skulle være en religion eller livssyn som har ham som sin Gud skulle jeg straks slutte å misbuke hans navn.

Snorre :)

Lenke til kommentar
Orresnei, jeg har heller inntrykket av at flesteparten i denne tråden deler samme oppfattning som deg.

5547631[/snapback]

Det var da merkelig da. Men uansett. Tror kanskje mange tenker litt sånn som jeg sa, om ikke her på forumet. Faktisk er jo de fleste her på PRS ganske opplyste mennesker med mange fornuftige meninger.

Lenke til kommentar

I et land der de har martyrbrigader og militante religiøse organisasjoner, hvor hamas vant et demokratisk valg så anser jeg desværre mange av muslimene i midtøsten som flaggbrennere og selvmordsbombere.

Virker som de er en jeng selvmordslystne tullinger som bare venter på å få en grunn til å sprenge noe.

Ikke noe rart at Israel har håndtert palestinerne slik de har gjort opp gjennom tida.

Vet jeg blander palestinere, midtøsten og muslimer men det er tre sider av samme sak.

Lenke til kommentar
Anngående boykotten av norske og danske varer er det veldig enkelt og greit. Norge og Danmark gir så vidt jeg vet mye u-hjelp til muslimske land. Videre hjelper vi til med medisiner osv osv. Dersom de ikke ønsker å ha noe med oss å gjøre kan vi kutte all hjelp til disse landene så får de klare seg uten oss. Det er deres egen feil om de da taper verdifull hjelp! Så får de heller krype tilbake å spørre oss pent om hjelp hvis de plutselig skulle finne ut at de trengte oss alikevel.

5547618[/snapback]

Mange av disse landene er olje-nasjoner som ikke er avhengig av noe norsk u-hjelp. Alerede nå så har det blitt permiteringer i Danmark p.g.a. boikotten. Danske Arla har permitert 125 ansatte;

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article550676.ece

Og hvis noen idioter som nevnt lenger oppe begynner å brenne koranen på bål, så kan det etterhvert svi ganske surt for næringslivet. (og den alminnelige arbeider som må ta den økonomiske støyten)

Gjenstår å se om det blir noe bokbål imorgen, -vil tro politisjefen i Kbh. vil ha et ganske sterkt press på seg fra regjering på å forhindre det, tiltross for "ytringsfrihet". Mulig han finner en paragraf om at det er forbudt å gjøre opp ild i skog og mark og på offentlige steder utenom grillsessongen. :)

Lenke til kommentar
Derfor har jeg sluttet å si Herre Gud når jeg blir sint. I stedenfor sier jeg Herre Jemini som for alt jeg vet ikke er en del av noen større religion. Dersom det alikevel skulle være en religion eller livssyn som har ham som sin Gud skulle jeg straks slutte å misbuke hans navn.

5547618[/snapback]

Hva?! Spotter du Jemini?! Yarrrrr! Hoder må rulle!! :p

Lenke til kommentar

Nå har jeg selv brent en bibel for ti års tid siden etter ønske fra en kateket. Men å brenne koranen er idiotisk i den konteksten man her ønsker. Her blir man dratt ned i sølen og synker til samme nivå som meningsmotstandere.

Men akkurat som flaggbrenning så respekterer jeg om noen vil ytre seg med å brenne bøker. Jeg er uenig i metoden og hva de ønsker, men man må få lov til å ytre seg.

Så langt har denne konflikten avslørt terrorister, den har avslørt Magazinet som fanatikerene de er, den har gjort muslimer mer bevist på ytringsfrihet, den har forankret vår egen bevisshet rundt ytringsfrihet og pressefriet, den har satt fokus på tolleranse, den har fått parter som er sterkt uenig frem for å møte hverandre, den har klart vist utfordringer vesten står overfor med enkelte grupperinger og regjeringer og nå får den danske fanatikere til å tre frem for å brenne koranen, jeg tror enkelte nordmenn vil tre frem også.

Det viktige er at det ikke er frykten for irrasjonelle reaksjoner i form av vold og trusler som skal diktere hva som skal bli sagt eller ikke.

Lenke til kommentar
Nå har jeg selv brent en bibel for ti års tid siden etter ønske fra en kateket.

5547782[/snapback]

Hæ? Hva slags folk er det du omgås? :)

5547816[/snapback]

Herregud, biblen er bare en bok...

5547875[/snapback]

Netopp, hvorfor brenne "bare en bok" ? ^^ :!: Den som brenner bibelen prøver vel å få fram no poeng eller noe. aner ikke. Ler bare jeg^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...