Gå til innhold

Det norske flagget brenner!

Anbefalte innlegg

Blir vanskeligere og vanskeligere for meg å ha sympati med et folkeslag som brenner det norske flagg. Hva har Norge noensinne gjort palestina?

At noen tegner noen slike tegninger kan jeg forstå er provoserende, men å vise den slags forakt ovenfor det norske folk, Norge og alt vi står for blir for drøyt for meg. Flaggbrennning er et utrolig provoserende og lite løsningsorientert virkemiddel. Jeg blir faktisk jævlig provosert jeg. Mobber som er ute etter skandinaver gjør heller ikke saken bedre. Må da være mulig for mennesker å ta dette opp i riktige kanaler. Hvordan skal vi ta de som et seriøst demokrati når de ikke greier å oppføre seg som siviliserte mennesker? Man så ingen flaggbrenning i Israel da Kristin var ute med kjeften?

Nei, jeg blir stadig mer sikker på at jeg sympatiserer med "riktig" gruppe i konflikten, uten at jeg har de altfor sterke meningene om saken.

Nå er det ikke meningen å generalisere det palestinske folket, men de som gjør dette. Hadde jeg som nordmann brent et palestinsk flagg hadde jeg skjemt ut nordmenn, eller hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OT: Godt å se gutta hadde opplæring i brannsikkerhet. Ikke mer enn det var god fyr så slokket de det ved å trampe på det.

OnT: Synes virkelig Islam viser sitt "sanne" ansikt her. I fjor gav muslimer ut boka

"Satans Sønner" og bare man har et bilde av Muhammad med som illustrasjon i en norsk avis så brenner de norske flagg (lignet litt) og redaktøren av avisen får en haug med drapstrusler. Syke folk! :no:

Lenke til kommentar

Clinton: - Fullstendig grusomme tegninger

Clinton stilte seg mandag i rekken av personer som kritiserer tegningene som ble publisert i danske Jyllands-Posten, samt senere den kristne norske avisen Magazinet.   

Under en økonomikonferanse i Qatars hovedstad, Doha, kalte Clinton tegningene for skammelige, melder nyhetsbyrået AFP.   

- Ingen av oss er fullstendig uten stereotyper om mennesker med annen rase, ulik etnisitet og religion. Det var et forferdelig eksempel på dette i Nord-Europa, i Danmark, - disse fullstendig grusomme tegningene mot islam, sa Clinton. 

Eks-presidenten mener dette er en del av en tendens hvor negative nyheter om militante muslimer generaliseres. Han advarte om at dette kan få folk til å tro at alle muslimer er militante fanatikere.     

- Så hva skal vi gjøre nå? Erstatte antisemittiske holdninger med antimuslimske fordommer.     

Clinton understreket at det først og fremst er antisemittismen man har måttet bekjempe i Europa de siste 50 årene

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=132715

Endret av GKO
Lenke til kommentar

Burde det være ulovlig å brenne kopier av Brudeferden i Hardanger eller Kvikklunsj-sjokolade?

Ser ikke problemet med å vise forakt på den måten heller, men det går strengt tatt en VIKTIG skillelinje mellom det å vise forakt for religiøse symboler, og en stat.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Hvis noen forsøker å brenne et flagg, og det ikke er noen journalister tilstede, tar det fyr da?

Medias dekning av Israel-Palestina-konflikten - som denne flaggbrenningen godt kan settes i sammenheng med - gir jo inntrykk av de ikke driver med annet enn å brenne flagg på den ene siden og be foran klagemuren på den andre siden. Jeg tror ikke vi er klar over hvor mye våre holdninger preges av det svært skjeve glimtet av situasjonen media gir oss. Bevares, jeg sier ikke at de juger (alltid), men livet der nede er så uendelig mye mer.

Se på Nils & Ronny. (Er det tirsdager det går?)

Et tankekors: hvis det norske "flagget" som brennes har helt feil proporsjoner - er det rent teknisk et norsk flagg? (Fargen var feil og.)

Lenke til kommentar
Burde det være ulovlig å brenne kopier av Brudeferden i Hardanger eller Kvikklunsj-sjokolade?

Ser ikke problemet med å vise forakt på den måten heller, men det går strengt tatt en VIKTIG skillelinje mellom det å vise forakt for religiøse symboler, og en stat.

Helt enig, man skal være litt forsiktig med å rakke ned på stater.

Når det er sagt mener jeg at alle burde være såpass oppegående at man ikke mistet vettet om noen brant et tøystykke eller tegnet en tegning. Det får være måte på å være barnslig.

Lenke til kommentar
[Lettere OT]

Det at flaggbrenning er forbudt (i enkelte stater, inkludert gamle Norge) er et av de aller, aller mest barnslige forbudene jeg vet om. Det er snakk om et j*vla stykke tøy.

5523035[/snapback]

Det er ikke forbudt, OJ ble frikjent for å ha svidd av det amerikanske flagget på tv - det ble kategorisert som en ytring av rettsvesenet.

Lenke til kommentar

5523100[/snapback]

På hvilken måte? Nordmenn er generelt lite relgiøse, men derimot er vi rimelig patriotiske. Jeg ser ikke de helt store prinsipielle forskjellene.

Lenke til kommentar
Det at flaggbrenning er forbudt (i enkelte stater, inkludert gamle Norge) er et av de aller, aller mest barnslige forbudene jeg vet om. Det er snakk om et j*vla stykke tøy.

5523035[/snapback]

Dersom det hadde vært snakk om et stykke tøy, hadde ingen tatt seg bryet med å tenne på det. Det er nettopp fordi det er mer enn et stykke tøy at det provoserer.

Lenke til kommentar

"- I Norge råder det full pressefrihet. Hva aviser skriver eller hvilke tegninger de gjengir, er ikke regjeringens ansvar."

Regjeringens vise mann, Støre.

Amen til det, sier nå bare jeg.

Noen som kan tyde denne for meg, jeg ble forvirret:

"- Mediene er en del av samfunnet. Friheten må ha sine begrensninger. Hvis du fornærmer 1,3 milliarder muslimer, så er det ikke å praktisere en frihet"

- den nye palestinske representanten i Norge, Yasser Najjar

Er det da frihet om man ikke har pressefrihet?

:dontgetit:

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Når man angriper ytringsfriheten slikt som her blir gjort av enkelte ekstremister så blir man neste fristet til å sette igang og tegne profeten selv.

5521785[/snapback]

Word! Tillater meg å poste følgende link:

Mohammed Cartoons

5521854[/snapback]

:yes:

Ikke engang de mest grinete av våre politikere tar seg så nær av karikaturtegninger.

Lenke til kommentar

De 15 palestinerne som brente flagg skal få lov til det, for de har også ytringsfrihet. Det gikk ikke ut over noen. Og så synes jeg vi skal lage flere tegninger av Muhammed slik at ekstremister skjønner at vi har frihet i vår del av verden, og vi lar oss ikke true eller presse til å gi fra oss friheten vår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...