Gå til innhold

Det norske flagget brenner!


Anbefalte innlegg

Synes du at alle muslimske ledere bør be om unnskyldning for flaggbrenning som de ikke har vært med på også?

5533266[/snapback]

Siden de forlanger en offisiell unnskyldning fra norge for det Magazinet gjorde er vel ikke det mer enn rett og rimelig. :p

5533359[/snapback]

 

Du setter en smiley-face bak, men det er urovekkende mange som mener det er en bra tankegang....

 

AtW

5533366[/snapback]

Det finnes sikkert tilfeller hvor en kan la seg inspirere av muslimske ledere , men akkurat her foretrekker i hvert fall jeg å stå over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du virkelig at et parti som bygger sine lover og regler på ren antisemittisme, kommer til å begynne strikke luer sammen med sin hovedfiende?

5533814[/snapback]

Antisemittisme? Tviler på at du bruker riktig ord her. Semitter er ikke det samme som jøder, nemlig. Alle (etniske) jøder er semitter, men det er araberne også. Og jeg tviler på at araberne er mot seg selv.

 

Det står litt om semitter her. (http://mb-soft.com/believe/txo/semites.htm)

 

Selv om Israel gjør sitt beste for å få monopol på begrepet, og bruke det for å nærmeste beskylde kritikere av Israel for å stå i ledetog med nazistene, så er ikke kritikk av staten Israels politikk og regjering det samme som antisemittisme. Men det er veldig typisk for konflikten der nede at man tillegger motparten ufordragelige egenskaper og meninger og bebreider dem for disse. Og det gjelder begge sider. (Vi er ikke helt borte her i Norge heller.)

 

Men det skal bli interessant å se hva Hamas gjør. De må jo forholde seg til den virkelige verden rundt dem - noe de sikkert aldri hadde trodd skulle skje. De er jo pr.def. et opposisjonsparti, og nå skal de stå for styre og stell. Hamas-lederne har nok mer enn flaggbrenning å drive med om dagen. I den grad de har ytringsfrihet, vet de vel knapt hva de skal bruke den til nå.

 

SV i regjering (og ute på plenen) blir nok bare småkaker i forhold til Hamas. :)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Jeg så en av flaggbrenningene på TV her om dagen: 20 maskerte menn som hylte og skrek. Hvor representative er de for muslimer generelt?

Det vet jeg lite om. Derfor snakker jeg heller ikke om muslimer generelt.

(Du glemmte forresten og ta med de noenoghundre som står i bakgrunnen og er enige med flaggbrennerne)

 

Synes du at alle muslimske ledere bør be om unnskyldning for flaggbrenning som de ikke har vært med på også?

5533266[/snapback]

Siden de forlanger en offisiell unnskyldning fra norge for det Magazinet gjorde er vel ikke det mer enn rett og rimelig. :p

5533359[/snapback]

Jeg har dessverre ikke den evnen at jeg kan se på folk i bakgrunnen hva de mener. Selv om de går kledd på samme måte som flaggbrennerne betyr ikke det at de har de samme meningene. En norsk voldtektsmann i Thailand betyr ikke at alle nordmenn i Thailand er voldtektsmenn. Hvor ofte kjenner du deg igjen i artikler som sier at "nordmenn er slik og slik"?

 

Og hvis vi er enige om at redaktørene ikke skal gi noen unnskyldninger for stupideriet sitt, så bør vi vel la være å kreve unnskyldninger for andre ytringer? Hvis vi forlanger ytringsfrihet, så må vel den gjelde alle?

Lenke til kommentar
Synes det er forferdelig å se vårt vakre flagg brenne. Men tviler på at det blir terroraksjon. Det blir jo aldri til, etter de har truet med det.

5533391[/snapback]

Trøst deg med at likheten mellom det norske flagget og den filla de satte fyr på ikke var særlig stor.

 

Hvor blir det av de brennende Bondevik-dukkene med prestekjole og greier? (Jeg er klar over at han er "ute", men det blir liksom ikke det samme med en sosialøkonom i dress.)

 

Og så brenner de tekstilene de bruker så jævla fort! Har de ikke råd til ordentlig bomull eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Norge har nå greid å erte på seg hele Midtøsten. Fremdeles skjønner de ikke problemet. Jeg føler at Norge har en holdning som tilsier "hvis du ikke lever som oss, skal vi prakke våre skikker på deg". Når ble det Norges rett å stikke nesa oppi andres business? Leke besserwissere? Leke at de er bedre enn andre? Islams regler gjelder for Islam, uansett hvor enn man befinner seg. Islam er ikke noe fysisk avgrensning i verdenskartet. Det er en religion. Hvis folk ikke stakk nesa si så mye i andres ting så ville det vært mange mindre konflikter.

 

Jeg er ateist og har ingen arabiske røtter heller, men jeg er opptatt av at verden skal kunne ha sine kulturer i fred uten at noen skal drive og kødde med det.

 

Kort sagt: pass på deres egne saker, slutt å leke viktig.

 

Det vil alltid være undertrykkelse og konflikter til en viss grad i verden, så ikke lag ting som kan gi enda flere konflikter når det allerede fins nok konflikter i verden!

Lenke til kommentar
Norge har nå greid å erte på seg hele Midtøsten. Fremdeles skjønner de ikke problemet. Jeg føler at Norge har en holdning som tilsier "hvis du ikke lever som oss, skal vi prakke våre skikker på deg". Når ble det Norges rett å stikke nesa oppi andres business? Leke besserwissere? Leke at de er bedre enn andre? Islams regler gjelder for Islam, uansett hvor enn man befinner seg. Islam er ikke noe fysisk avgrensning i verdenskartet. Det er en religion. Hvis folk ikke stakk nesa si så mye i andres ting så ville det vært mange mindre konflikter.

 

Jeg er ateist og har ingen arabiske røtter heller, men jeg er opptatt av at verden skal kunne ha sine kulturer i fred uten at noen skal drive og kødde med det.

 

Kort sagt: pass på deres egne saker, slutt å leke viktig.

 

Det vil alltid være undertrykkelse og konflikter til en viss grad i verden, så ikke lag ting som kan gi enda flere konflikter når det allerede fins nok konflikter i verden!

5534316[/snapback]

 

 

Tror du verden blir et bedre sted av at ingen bryr seg?

 

AtW

Lenke til kommentar

"Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither."

- Benjamin Franklin

 

jeg synes det sitatet passer veldig bra i dette tilfellet.

sånn situasjonen er nå, vil folk nok tenke seg om to ganger og vel så det før de publiserer noe lignende. dermed har ekstreme islamister, ved hjelp av trusler om vold, fått innskrenket ytringsfriheten vår. ikke juridisk, men i praksis. det synes jeg er fullstendig utolererbart. jeg håper faktisk at flere (i vesten generelt, ikke nødvendigvis bare norge) tør å bruke ytringsfriheten til å publisere ting muslimer ikke liker...dersom det blir alvor av truslene bør det få alvorlige konsekvenser. viser det seg at de bjeffer mer enn de biter, er jo problemet løst. den situasjonen vi har nå, der ytringsfriheten må ned i knestående for voldstrusler, synes jeg er helt fullstendig uholdbar.

 

 

beklager på forhånd hvis jeg sparker inn åpne dører eller gjentar tidligere poster, jeg har nemlig ikke lest samtlige innlegg i tråden.

Lenke til kommentar
Norge har nå greid å erte på seg hele Midtøsten. Fremdeles skjønner de ikke problemet. Jeg føler at Norge har en holdning som tilsier "hvis du ikke lever som oss, skal vi prakke våre skikker på deg". Når ble det Norges rett å stikke nesa oppi andres business? Leke besserwissere? Leke at de er bedre enn andre? Islams regler gjelder for Islam, uansett hvor enn man befinner seg. Islam er ikke noe fysisk avgrensning i verdenskartet. Det er en religion. Hvis folk ikke stakk nesa si så mye i andres ting så ville det vært mange mindre konflikter.

 

Jeg er ateist og har ingen arabiske røtter heller, men jeg er opptatt av at verden skal kunne ha sine kulturer i fred uten at noen skal drive og kødde med det.

 

Kort sagt: pass på deres egne saker, slutt å leke viktig.

 

Det vil alltid være undertrykkelse og konflikter til en viss grad i verden, så ikke lag ting som kan gi enda flere konflikter når det allerede fins nok konflikter i verden!

5534316[/snapback]

Unnskyld meg, men hvem er det som prøver å prakke sitt levesett på andre? Det er enkelte grupper av muslimer som krever at vi skal ta hensyn til dem. Det er ikke, slik enkelte hevder, at "Norge" nå har krenket 1,3 milliarder muslimer. Også i muslimske land er det satirikere og annerledestenkende som kjemper for retten til ytringsfrihet. Og det inkluderer også retten til å kunne harselere med Muhammed og ytre seg kritisk om Islam.

 

Hvorfor er så mange så kåt på å tilfredsstille de ekstreme kreftene som truer med vold og terror? Skal man ikke ha de litt mer moderate muslimene for øye? Skal man ha et samfunn bygd opp rundt den sterkestes rett?

Lenke til kommentar

Hvis man setter ytringsfrihet så høyt at man glemmer følelser så syns jeg at ytringsfriheten er blitt feil brukt. Det fins forskjellige måter å formidle meninger på, når man formidler på en sjokkerende måte så får man selvfølgelig reaksjoner. Hvordan reagerer et menneske til at det han holder kjært blir snakka dritt om? Det er sånne ting som får et menneske til å reagere ut i fra følelser. Også skal man attpåtil tvinge en som koker i sinnet skal være rasjonell? Ville det vært lett?

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Dere merker selv at det koker litt i dette landet som resultat av flaggbrenninga. Fordi nasjonalflagget er kjært for folket som tilhører landet. Samme prinsipp. Nå koker begge parter. Sånt blir det konflikter av.

5534445[/snapback]

 

Hvis det blir konflikter av å konfrontere undertrykkelse, diktatur, og meningsforbud, så får vi heller ta den konflikten.

Lenke til kommentar
Unnskyld meg, men hvem er det som prøver å prakke sitt levesett på andre? Det er enkelte grupper av muslimer som krever at vi skal ta hensyn til dem. Det er ikke, slik enkelte hevder, at "Norge" nå har krenket 1,3 milliarder muslimer. Også i muslimske land er det satirikere og annerledestenkende som kjemper for retten til ytringsfrihet. Og det inkluderer også retten til å kunne harselere med Muhammed og ytre seg kritisk om Islam.

 

Hvorfor er så mange så kåt på å tilfredsstille de ekstreme kreftene som truer med vold og terror? Skal man ikke ha de litt mer moderate muslimene for øye? Skal man ha et samfunn bygd opp rundt den sterkestes rett?

5534405[/snapback]

Nå er jo ikke avbildningsforbudet av Muhammed noe nytt, akkurat. Det har vært der i mange hundre år, og jeg har ennå ikke sett noen peke på at det har vært et problem for noen i den vestlige verden.

 

Å gjøre en kobling mellom avbildningsforbudet og "ekstreme krefter", det er rett og slett en misforståelse. Hvis noen legger en bombe under bilen din fordi du har brukt ytringsfriheten din, da vil saken bli politietterforsket. Slik gjør vi det i Norge. Og hvis du istedet går ut på jakt etter bombemannen med egen AG3, da har vi vel virkelig "tilfredstilt de ekstreme kreftene".

 

Jeg spør igjen: hvordan fremmer vi ytringsfriheten i muslimske land ved å trykke tegninger av Muhammed i skandinaviske aviser og blader? Det blir nesten som å voldta, under dekke av å skulle drive med seksualopplysning.

Lenke til kommentar
Hvis man godtar en konflikt, så må man også vite at i krig er alt lov. Ingenting tilsier at den andre parten vil sloss på samme måte som dere. Og hvis man setter det i aller verste scenario at det blir væpnet konflikt, hvor lenge er det den uvæpnede kan holde ut? Til slutt må alle ta fram sverdet.

5534488[/snapback]

 

En konflikt (noen bruker jo konflikt om krig, men du er vel enig i at denne skaen ikke er en krig), eller evt en irritasjon er ikke det samme som en krig, ei heller er alt lov i krig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...