Gå til innhold

Det norske flagget brenner!


Anbefalte innlegg

De andre mediene klarte å dekke saken uten at bildene kom på trykk. De bidro til at debatten kom til Norge. Det som er trist er at de fleste nordmenn ikke bryr seg før de ser brennende flagg. Selv har jeg fulgt saken med jevne mellomrom fra begynnelsen.

5530906[/snapback]

 

Denne saken har jo versert i media en stund, tror folk flest har fått det med seg. Og kanskje det er på høy tid å få en slik debatt i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor skulle man bry seg om en relativt uskyldig karikatur? Det interessante er jo de voldsomme reaksjonene.

5530912[/snapback]

Lurer på hvorfor naboen brydde seg om at stjernen på Mercedesen forsvant. Bilen gikk helt fint allikevel og allikevel kom han med trusler om vold og det som verre er.

 

Prøv å bli TV-kjendis og si stygge ting om et stort fotballlag. Gjett hva som skjer.

Lenke til kommentar
Karikaturene var ikke uskyldige for troende muslimer, men akkurat det synes jeg vi skal blåse i. Vi har ingen plikt til å overholde reglene for deres religion.

5531004[/snapback]

At du ikke har noen plikt, betyr ikke at du ikke skal utvise et minstemål av skjønn og normal dannelse.

Lenke til kommentar

Nok et bevis på at organisert religion i både samfunn og politikk burde forbys på alle andre plan enn personlig privat tro.

 

De kan være så krenket de vil, men å påta seg en "rettighet" til å drepe folk pga. krenkelse, vel, det er det stort sett bare religion som klarer å prestere hver eneste gang.

 

Vekk med Islam, vekk med kristendommen, vekk med jødedommen, vekk med Hinduismen.

 

Dette har ingenting med krenkelse og ytringsfrihet å gjøre i det hele tatt, det har ingenting med venstre og/eller høyre å gjøre, det har med sunn fornuft vs. å påkalle seg legitimitet i det å handle/drepe/true/undertrykke utifra troen på noe som har like mye med virkeligheten som julenissen å gjøre.

 

Å tro at bare de som åpner kjeften i ny og ne, eller krenker en eller annen religion i ny og ne er de enste som lider pga. eksistensen av organisterte religioner er veldig naivt. Alle, både de som roper høyt og de som holder kjeft har i all tid på en eller annen måte gjennom hele verdenshistorien blitt undertrykket, herset med, dømt, skadet, drept eller truet av diverse religioner, inklusive alle ikke-religiøse.

 

Religion som konsept har alltid vært en klar grunnleggende ide: Hjernen/tankene er det siste fristedet mennesket har, og tankene er også der alle handlinger / problemer starter. Religioner prøver å få eierett på den siste frisonen hos mennesker (tankene) ved å proklamere at de har vesener (Gud / Allah osv.) på sin side som faktisk ser og hører alt, også tanker, -> og dermed må man være forsiktig med hva man tenker til og med <- hvis man er en tilhenger/tror på religion. Det er religions hovedmål, kontroll over alles tanker, dirigere folk lenge før handlingsplan, og hindre dem allerede på tankestadiet fra å gjøre noe de som sitter på kontrollen ikke liker.

 

Religionsfrihet = friheten til å kontrollere hva andre skal tenke/mene.

 

Personlig synes jeg alle aviser i hele verden burde trykke bildene, og ikke bare de, men også bilder som gjør direkte narr av ikoner i kristendommen og jødisk tro også, sleng opp bilder som gjør narr av alle profeter og Guder i alle religioner, på tide at religiøse lærer seg hva krenkelse er for noe, og hva som er korrekt å gjøre når man blir krenket: man slenger krenkende dritt tilbake, så enkelt er det.

 

Ingenting har krenket verden, universet, menneskets intelligens og livsformers likeverd i lenger tid hitorisk og større omfatning enn religion har.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Hentet fra: http://bibelen.blogspot.com/2006_01_01_bibelen_archive.html

 

Imams showed pedophile Mohamed

The Danish newspaper, EkstraBladet, has obtained a copy of the secret case file, which Islamisk Trossamfund (Danish Islamic Community) has distributed on their "road show" in the Middle East: (Viste pædofil Muhamed - the text is in Danish but the article links to all 43 images).

 

It turns out that the 12 drawings in JyllandsPosten weren't sufficiently bad - at least not to justify a trip to the Middle East - so the imams have inserted a few extra images to make sure their trip wasn't a waste of money.

 

Danish Islamic Community claim they have received these images in mail, but they refuse to tell Danish newspapers, who has received them - and they won't allow the newspapers to interview these people. Danish Islamic Community has also failed to explain, why an entire country must be denigrated all over the Middle East because of 3 drawings mailed by a single person.

 

As long as Danish Islamic Community have failed to properly explain, where they have obtained these images, why these images were distributed in the entire Middle East - and exactly what the Danish Islamic Community were hoping to achieve - we must assume the images belong to Danish Islamic Community.

 

The irony is that in doing so the Muslims have done exactly what they accuse the non-Muslims of doing: They have broken Muslim law by reproducing, publishing and distributing drawings of the prophet. And they have managed to out-blaspheme the infidel Danes by reproducing 3 blasphemous pictures that are far worse than anything ever published in JyllandsPosten.

 

tegninger38.0.jpg

tegninger39.0.jpg

tegninger40.0.jpg

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle man bry seg om en relativt uskyldig karikatur? Det interessante er jo de voldsomme reaksjonene.

5530912[/snapback]

Lurer på hvorfor naboen brydde seg om at stjernen på Mercedesen forsvant. Bilen gikk helt fint allikevel og allikevel kom han med trusler om vold og det som verre er.

 

Prøv å bli TV-kjendis og si stygge ting om et stort fotballlag. Gjett hva som skjer.

5530952[/snapback]

 

Jeg spør om hvorfor jeg, og nordmenn flest, burde være interessert i denne saken, før reaskjonene kom? Hvorfor er det trist at nordmenn flest ikke bryr seg om en karikatur?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Karikaturene var ikke uskyldige for troende muslimer, men akkurat det synes jeg vi skal blåse i. Vi har ingen plikt til å overholde reglene for deres religion.

5531004[/snapback]

At du ikke har noen plikt, betyr ikke at du ikke skal utvise et minstemål av skjønn og normal dannelse.

5531057[/snapback]

Dette bør kanskje forventes av meg, siden jeg bor i et sekulært demokrati. Men nettopp derfor er det viktig å teste grensene, og særlig å provosere mennesker som følger noe uten å stille spørsmål. Det er viktig at vi gang på gang viser at ytringsfriheten står sterkt i vårt sekulære demokrati, og at vi ikke lar religiøse som krever full lydighet bestemme hvordan andre skal leve livene sine.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle man bry seg om en relativt uskyldig karikatur? Det interessante er jo de voldsomme reaksjonene.

5530912[/snapback]

Lurer på hvorfor naboen brydde seg om at stjernen på Mercedesen forsvant. Bilen gikk helt fint allikevel og allikevel kom han med trusler om vold og det som verre er.

 

Prøv å bli TV-kjendis og si stygge ting om et stort fotballlag. Gjett hva som skjer.

5530952[/snapback]

 

Jeg spør om hvorfor jeg, og nordmenn flest, burde være interessert i denne saken, før reaskjonene kom? Hvorfor er det trist at nordmenn flest ikke bryr seg om en karikatur?

 

AtW

5531243[/snapback]

Lurer jeg også på.

Kanskje fordi stjernen (Muhammed) betyr mer enn bilen (religionen)?

 

Her er forresten en link til tegningene som ikke er like treg som enkelte andre.

Lenke til kommentar
Karikaturene var ikke uskyldige for troende muslimer, men akkurat det synes jeg vi skal blåse i. Vi har ingen plikt til å overholde reglene for deres religion.

5531004[/snapback]

At du ikke har noen plikt, betyr ikke at du ikke skal utvise et minstemål av skjønn og normal dannelse.

5531057[/snapback]

Dette bør kanskje forventes av meg, siden jeg bor i et sekulært demokrati. Men nettopp derfor er det viktig å teste grensene, og særlig å provosere mennesker som følger noe uten å stille spørsmål. Det er viktig at vi gang på gang viser at ytringsfriheten står sterkt i vårt sekulære demokrati, og at vi ikke lar religiøse som krever full lydighet bestemme hvordan andre skal leve livene sine.

5531263[/snapback]

 

Hvis det var poenget kunne man tatt utgangspunkt i noe som hadde betydning for muslimer i det moderne samfunn.

 

Det er da nok av emner rundt islam som en god del muslimer ville kunne følgt oss på. ( Kvinnesyn, tolkninger, terrorisme osv). Hvorfor ta utgangspunkt i noe som lett oppfattes som ren mobbing?

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke la være å le av at de truer med å boikotte norske og danske varer.. :p Kan liksom ikke tenke meg at det vil utgjøre noe stor trussel for den norske økonomien ;)

5531392[/snapback]

Det eneste firmaet som har blitt vesentlig rammet er Arla. De har allerede sagt opp folk og tapt mye penger.
Lenke til kommentar
Jeg spør om hvorfor jeg, og nordmenn flest, burde være interessert i denne saken, før reaskjonene kom? Hvorfor er det trist at nordmenn flest ikke bryr seg om en karikatur?

 

AtW

 

Kanskje fordi karikaturen ikke var så uskyldig for dem det gjaldt.

 

Hvis jeg lager en skrape i bilen din, men ikke bryr meg fordi jeg synes den var så stygg i utgangspunktet, betyr ikke at du ikke kan bli rasende over å se det.

Lenke til kommentar
Jeg spør om hvorfor jeg, og nordmenn flest, burde være interessert i denne saken, før reaskjonene kom? Hvorfor er det trist at nordmenn flest ikke bryr seg om en karikatur?

 

AtW

 

Kanskje fordi karikaturen ikke var så uskyldig for dem det gjaldt.

 

Hvis jeg lager en skrape i bilen din, men ikke bryr meg fordi jeg synes den var så stygg i utgangspunktet, betyr ikke at du ikke kan bli rasende over å se det.

5531447[/snapback]

 

 

Skjønner du ikke hva jeg skriver? At muslimer ikke liker tegningene har jeg forståelse for, men hvorfor skulle ikke-muslimer bry seg om en haug uinteressante (og for å være ærlig, ikke særlig morsomme) karikaturer før det var noen reaksjon mot det, de er bare en av tusenvis av karikaturer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis det var poenget kunne man tatt utgangspunkt i noe som hadde betydning for muslimer i det moderne samfunn.

 

Det er da nok av emner rundt islam som en god del muslimer ville kunne følgt oss på. ( Kvinnesyn, tolkninger, terrorisme osv). Hvorfor ta utgangspunkt i noe som lett oppfattes som ren mobbing?

Ytringsfrihet har stor betydning i det moderne samfunn.

 

At Muhammed, som er muslimenes forbilde, også var tyv, morder og voldtekstsmann, er kanskje også av betydning.

 

Kristne har måttet finne seg i "mobbing" i alle år, så vi får ønske våre muslimske venner velkommen til det sekulære demokrati.

Lenke til kommentar
Jeg spør om hvorfor jeg, og nordmenn flest, burde være interessert i denne saken, før reaskjonene kom? Hvorfor er det trist at nordmenn flest ikke bryr seg om en karikatur?

5531243[/snapback]

Misforstod litt. Jeg tenkte på saken som helhet med reaksjoner. De kom raskt i Danmark, men vi har ikke hatt noen debatt i Norge før truslene kom mot oss. Det er trist at vi ikke ser på situasjonene i våre naboland før det skjer noe her.
Lenke til kommentar
Karikaturene var ikke uskyldige for troende muslimer, men akkurat det synes jeg vi skal blåse i. Vi har ingen plikt til å overholde reglene for deres religion.

5531004[/snapback]

At du ikke har noen plikt, betyr ikke at du ikke skal utvise et minstemål av skjønn og normal dannelse.

5531057[/snapback]

Dette bør kanskje forventes av meg, siden jeg bor i et sekulært demokrati. Men nettopp derfor er det viktig å teste grensene, og særlig å provosere mennesker som følger noe uten å stille spørsmål. Det er viktig at vi gang på gang viser at ytringsfriheten står sterkt i vårt sekulære demokrati, og at vi ikke lar religiøse som krever full lydighet bestemme hvordan andre skal leve livene sine.

5531263[/snapback]

Viktig å provosere mennesker, det er kjennetegnet på et demokrati? En ting er å kreve full lydighet, en annen grunnleggende respekt. En kunne f.eks. arrangert en liten SS-mars 9.november i nystrøkne brunskjorteuniformer, alt med støtte i ytringsfriheten selvsagt, utelukkende for å tvinge frem en reaksjon fra DMT eller ADL for deretter rope opp om deres manglende respekt for det frie ord. Det hadde gått an ha en reaksjon om dette uten å skulle gå til provosert frontalangrep på 1.3 mrd mennesker. Nå støtter jeg ikke reaksjonen, men det må gå an å ha flere tanker i hodet på en gang. Kaster jeg ett egg på en ukjent person på gaten er ikke min innledende handling moralsk rettferdiggjort om han reagerer med å skyte meg med en hagle. At reaksjonen ikke står i stil til provokasjonen rettferdiggjør ikke provokasjonen (uten at provokasjonen i dette tilfellet rettferdiggjør reaksjonen).

 

Spesielt underholdende må jeg dog innrømme det blir når enkelte her inne fyr opp i full flamme over brenning av norske flagg: hvordan våger de å krenke hele den norske nasjon ved å gå løs på være symbolerr! Og med det oppsummerer en de samme følelsene som vekkes fra den andre siden.

 

At ytringsfriheten står sterkt gir en ikke grunn til å bruke den utelukkende til overlagt provokasjon, noe som i det minste er tilfellet for det norske Magazinet. Det er særs ironisk at en avis med bakgrunn fra et miljø som i årevis har kjempet mot ytringsfrihet i forhold til religion, gikk i mot opphevelse av blasfemiparagrafen og som består av reaksjonære kristenfolk nå plutselig skal heise den liberale fane og kjempe for retten til å hetse religioner. Det er ikke mange årene siden Life of Brian ble forbudt vist i Norge med bakgrunn i dens "blasfemiske karakter", til heierop fra den samme gjengen som nå bevisst ønsker tvinge frem en religionskonflikt.

 

For øvrig samtykker jeg i det flere allerede har nevnt, at Magazinet hadde _rett_ til å gjøre det de gjorde, men at det var håpløst idiotisk gjort.

 

Jeg klarer ikke la være å le av at de truer med å boikotte norske og danske varer.. :p Kan liksom ikke tenke meg at det vil utgjøre noe stor trussel for den norske økonomien ;)

5531392[/snapback]

Du kan spørre danske Arla. Du kan også spørre norske bedrifter, eksempelvis Jotun, hvordan de vurderer viktigheten av regionen.

 

 

(Tråden har for øvrig slått fast at enkelte her inne omtaler muslimer som analfabetiske apekatter som ligger 100 år bak oss i utvikling. Hvor utbredt dette synet er aner jeg ikke. Slik er ikke politisk korrekt å ta opp, så her må vi leve i uvitenhet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...