zeitgeist Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 I de fleste eksempler på OOP i PHP deklareres variable med bruk av var øverst i klassen. Jeg har lest at dette gjør variablen til en class-wide variable.. Men jeg ser ikke helt poenget. F.eks er $this->name tilgjengelig i hele klassen i koden under selv om det ikke er noe var-statement, dvs var $name, $age; class Person { function Person($name, $age) { $this->name = $name; $this->age = $age; } function report() { return "$this->name is $this->age years"; } } Det jeg lurer på er hvilken funksjonalitet jeg "går glipp av" ved ikke å bruke var. I python, som jeg helst bruker, skilles det mellom instans- og klasse-"variable". I eksempelet under vil personCtr være delt av alle instanser av klassen. class Person(object): personCtr = 0 def __init__(self, name, age): self.age = age self.name = name # Klassevariabel Person.personCtr += 1 def report(self): return "%s is %s years" (self.name, self.age); def numberOfPersons(self): return Person.personCtr Er det noe slikt var skal fikse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå