brannmannsam Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) ok. bruker avast og plutselig mens jeg drev å oppdaterte noe greier i windows popper "virus found" opp. Viruset ligger i Windows\system32\svch\svchost.exe, men kan hende det har spredd seg. det er av typen Win32:Trojan-gen. {VB} Får ikke fjernet det. Noen som har noen tipps til hva jeg kan gjøre? Eller er jeg dømt til å formater? Vet ikke hvor bra avast!er, så hvis noen vet om noen andre bedre antivirus pogrammer som er gratis så nevn dem Edit: noen som vet hvor farlig dette er? takker for svar:-) Endret 30. januar 2006 av brannmannsam Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Ta en omstart av maskinen din. Med en gang maskinen begynner å starte igjen - ved første DOS-vindu - trykker du F8 (trykk gjerne noen ganger så du vet maskinen får det med seg) for å få oppstartsvalg. Velg sikkermodus, la maskinen starte, og så sletter du mappen "svch" som du finner i C:\Windows\system32. Ny omstart, vanlig denne gangen. Gå så til housecall og kjør en scan (link i sig). Endret 30. januar 2006 av zjulik Lenke til kommentar
danandre Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Hvis du ikke kan slette den fordi den er i "bruk" av Windows, last ned Unlocker! Et genialt program som kan låse opp alle applikasjoner som er bundet til Windows http://ccollomb.free.fr/unlocker/ Lenke til kommentar
brannmannsam Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) men er ikke svchost en ganske vital fil som windows trenger for å kjøre? kan hvel ikke bare slette den uten videre? Endret 31. januar 2006 av brannmannsam Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 C:\WINDOWS>dir svchost.exe /s Volume in drive C has no label. Volume Serial Number is 00AC-FD37 Directory of C:\WINDOWS\system32 03.08.2004 23:56 14 336 svchost.exe 1 File(s) 14 336 bytes Total Files Listed: 1 File(s) 14 336 bytes 0 Dir(s) 2 165 276 672 bytes free C:\WINDOWS> Som du ser skal svchost.exe ligge i %windir%\system32, og din svchost.exe som ligger i c:\windows\svch\ er sannsynligvis en helt annen programfil (en trojan) som du trolig kan slette uten problemer. Lenke til kommentar
brannmannsam Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 akkurat. men jeg får også meldig om at filen er i bruk. da er det bare å bruke unlocker? Ett annet spørsmål. Noen som vet om noen bedre antivirus programmer enn avast!? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Hva om du velger "recovery console" når du trykker F8 i oppstarten? Derfra kan du prøve å slette filen. Dersom det ikke fungerer kan du se om du finner den i "msconfig" eller finne ut hvilken prosess den er og prøve å drepe den manuelt. Antivirus: AVG Free? Lenke til kommentar
brannmannsam Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 AVG har jeg lest er enda dårligere. noe med at det ikke blokkerer nok eller noe Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Ett annet spørsmål. Noen som vet om noen bedre antivirus programmer enn avast!? 5527400[/snapback] NOD32 er bra. Raskt og enkelt. 2-300kr eller noe for en lisens i året (programmet er gratis tror jeg, mens man betaler for oppdateringer). http://www.eurosecure.com/ Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 akkurat. men jeg får også meldig om at filen er i bruk. da er det bare å bruke unlocker? Prøvde du i Safe Mode, slik nevnt ovenfor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå