Gå til innhold

Hvordan er Linux i praksis?

Anbefalte innlegg

Begynner å bli temlig lei alle teite feil i windows, å tenkte litt på å prøve linux.

Har les litt på nett om forskjellige linux utgaver men vet ikke helt vilken som er bra.

Men hvordan fungere Linux i praksis? Jeg har aldri brukt noe annet en Windows og er helt grønn på det.

Er Linux kompatibelt med programmer som windows bruker eller må det ha egene programmer?

Egentlig så vet jeg ikke om Linux er noe serlig for meg, siden jeg spiller litt(wow, bf2) For ingen av dagen spill er vel kompatibelt med linux?

Takker for svar:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

forsjellen på linux og windows er stort sett at i windows hjelper operativsystemet deg, mens i linux er det du som må hjelpe operativsystemet.. ;)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Får å se hvordan det funker i praksis, sjekk linken video intro i signaturen min :)

BF2 funker under cedega tror jeg, når det gjelder WOW så har jeg hørt mange påstå at det funker bedre i Linux, men tror du må installere det igjennom wine. Men Linux er ikke noe mer spille-os enn OSX per i dag.

Windows er kompitabelt med en del programmer/spill som Windows bruker, det gjelder open source programmer som har blitt portet til Windows som f.eks Firefox, Gimp, Open Office, Gaim, NVU, Blender, osv. pluss en del kommersielle som Softimage, Maya, Nero, Unreal Tournament, Quake 4, Doom 3, osv. men du kan ikke installere .EXE filer hvis det var det du lurte på med mindre du bruker Wine eller emulerer med CrossOffice som er beregnet til kontorprogrammer (hvis det er det det heter) eller cedega som er beregnet for spill.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

jeg har gainward 7800gt.

men hvordan vil det fungere med drivere å sånn? bruker jo en del drivere sånn at det fungerer i windows. F. eks. Nforce, Forcware, Realtek ac97, nettverk, bios oppdatering(har ikke disketstasjon)

Er det avansert arbeid å få til spill i linux? og hva nente du at Linux er like kompatibelt til spill som mac osx er i dag? funker det dårlig?

Lenke til kommentar

nvidia driverane ligger i pakkesystemet til stort sett alle dei store distubisjonane, og er dessuten veldig enkle å innstalere viss dei ikkje gjør det.

Dei aller fleste nforce4 baserte hk er støtta ut av esken i gnu/linux uten å bruke nokre andre drivere enn dei som følger med i kjernen. (har sjølv eit nforce4 basert epox kort og xfx7800gt)

Når det gjelder spill, så ligger gnu/linux eit godt stykke etter windows, p.g.a. at dei aller fleste spillprodusenter ikkje vil/tørr satse på gnu/linux, og fordi dei fleste spill baserer seg på directx, og ikkje opengl. Når det er sagt, så er det ein go del spill som fungerer utmerket i gnu/linux

Lenke til kommentar

Iallfall visst du velger Ubuntu finnest det mange How-to's som viser deg steg for steg korleis du gjer dette. Men det eg ville gjort visst eg var deg var at eg eg instalerte Linux som dualboot(sånn at du framleis har WinXP) og prøver deg litt fram. På den måten så finn du ut om dette er noko for deg ;)

Lenke til kommentar

Men vilke spill da? Vil gjerne at BF2 og wow skal fungere bra.

Hva mener du med gnu/linux? Er det en linux versjon?

Hvilke Linux versjon bør jeg bruke? Det jeg gjør på pc'en er å spill, skrive, internett, adobe, musikk, film og en del andre ting.

Vil i det i heletatt være noe vits for meg å installere linux? Hva slags fordeler har det for meg?

oi! ble litt mange spørsmål dette..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

hvis du ikke er helt sikker på hva linux er eller om det er noe for deg, så vil jeg anbefale å teste en linux "live CD" som starter Linux fra en CD uten å installere noe. da kan du teste det litt ut, for å se om det er noe for deg eller ikke.

Hvis du bestemmer deg for å prøve det ut, så vil jeg anbefale 'ubuntu', som er en av de mest brukervennlige versjonene og passer glimrende for nybegynnere. Men uansett hvor brukervennlig det er lagt opp, så vil du nok merke at det ikke alltid er like enkelt å sette opp alle programmer som du trenger, så "problemene" du snakker om i windows vil nok ikke forsvinne i den forstand at å bruke linux ikke alltid er en dans på roser heller.. (kanskje spesiellt med tanke på spill)

men som jeg tenker, så er det jo alltids gøy å lære seg noe nytt!

lykke til

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Vel.

Evindelige temaet om hva man skal bruke.

Er man grønn på GNU/Linux så vil jeg ikke si at er noen ulempe i seg selv.

Linux er kjernen som alt er basert på. Nærmeste eksempel man kommer i data verdenen er Dos. Oppå DOS kunne man kjøre Windows, i Linux verdenen er dette X som er grafiske grensesnittet og KDE og/eller Gnome (og mange flere) desktoper. Kde og Gnome gjør det slik at du får grensesnittet kort og dårlig fortalt. Men husk at Dos og gammel Win ble bare brukt til sammenligning.

Foreldrene mine har kjørt GNU/Linux i ca halvt år nå og ikke hatt et eneste problem (i motsetning til windows xp). Det er lett å oppdatere alle programmene man har lastet ned via pakkesystemet også, som er de fleste hvis du ikke har noen sære behov eller bruker systemet veldig avansert.

Anbefaler at du prøver en såkalt live cd som ikke legger inn noe på maskinen din, så kan du jo eventuelt prøve www.ubuntulinux.org å hente det ned fra. (OBS: Live cd tar lengre tid å laste som regel.)

Faktisk så var hovedkortet mitt mer kompitabelt i GNU/Linux enn i Windows. Slapp å legge inn ekstra drivere for nettverk og lydkort i GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Jeg kan si 99.9999998% sikkert at linux helt sikkert IKKE er noe for deg : )

5524038[/snapback]

Og dinn begrunnelse er?

Eg kan seie at at det er 99,99999998% sikkart at windows IKKJE er noko for deg.

Edit: Eg spelar ganske mykje. Min løysind på problemet var å køyre med 2 os på maskina. Eg har ein liten (10gig) partisjon til windows, som ikkje inneheld noko anna enn Steam, Rome:Total war og silent hunter 3. Allt anna køyrer eg i gnu/linux. (både spel og 'vanlege' programm.)

Det hadde jo vert fint å sleppe dualboot, men viss ein ikkje greier å vente dei 43 sekundane det tar å skifte, så har man eit lite problem.

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å prøve. Jeg begynte å interessere meg for linux for flere år siden, og forsøkte en distro litt - nå skulle jeg nemlig bruke linux. Det var litt å sette seg inn i, og siden jeg hadde dualboot, ble det laaaange perioder med windows. Det var nemlig et par programmer jeg "trengte".

I fjor, nærmere bestemt da siste versjon av Ubuntu ble sluppet, bestemte jeg meg for å forsøke "skikkelig" - ingen lusen dualboot. Da var det vinn eller forsvinn. Siden har jeg faktisk blitt her, og det er ganske komfortabelt.

Jeg spiller ikke så fryktelig mye, men har da fått til RA2 (med IPX-støtte for LAN), WC3:FT og LieroX. Installerte også Chris Sawyer's Locomotion her om dagen - da gikk det som fot i hose. Ingen problemer i det hele tatt. Det spillet er også fint å ha i et vindu på skrivebordet, så kan du gjøre produktive ting mens pengene strømmer inn ;)

Til MD'n min lagde jeg først et image av win2000 med VmWare Workstation. Så fjernet jeg wmvare workstation og installerte wmvare player (som er gratis! og kjempeenkelt!). Nå er det lett å overføre til/fra MD når jeg måtte trenge det.

Ellers ble jeg overrasket over hvor smertefritt det faktisk går - min eksterne disk kom opp med en gang, feks, og det var formatert med NTFS. (I windows var det faktisk mer knot)

Til hverdagsbruk er jeg kjempefornøyd. Nøyer meg med å liste opp fordeler, da det er nok av pessimister her :p

- De aller fleste drivere unntatt gfx ligger i kjernen.

- Ingen antivirus.

- Jeg har ikke brannvegg, men hvor lurt det er er jeg usikker på.

- Jeg har hørt at filsystemet ikke fragmenteres. Dermed blir ikke alt "grøt" til slutt.

Sikkert mer, men du skjønner tegninga? ;)

Lenke til kommentar
men jeg vil helst slippe windows helt. å siden alt jeg kan er windows og programmer til det, blir det mye å sette seg inn i. pluss at hvis ikke spill som wow og bf2 ikke går i linux, ender det hvel med at jeg installerer windows igjen.

5527367[/snapback]

Som nevnt tidligere virker bf2 og wow i linux.

Wow går litt bedre i linux hos meg, I windows har jeg et problem at wow henger seg i 1-2 minutt noen ganger dette problemet har jeg ikke i linux

Lenke til kommentar
men hvordan får dere til disse spillene hvis de ikke er lagd for linux?

som sagt har jeg aldri prøvd linux før, så å begynne å rote rundt for å få wow til å fungere vil sikkert ta lanf tid.

5527999[/snapback]

Du kan bruke cedega eller wine til å kjøre windows programmer under linux.

Lenke til kommentar

dropp Linux om du bare er ute etter spill (eksklusivt)

bytt heller ut bruken av IE med andre browsere som f.eks. Firefox og Opera om du har trøbbel

dette kommer fra en som ikke har brukt Windows siden slutten av 2001 riktignok, men jeg skjønner ikke poenget -- er det blitt helt jævlig å bruke Windows til spilling?

jeg har riktignok spillt WoW, Quake og Doom under Linux .. men om jeg var ute etter kun spill ser jeg ikke poenget .. du må i såfall være villig til å tweake manuellt og bruke litt tid om du skal få til dette (mulig det finnes kommersielle Linux-distroer du kan kjøpe; der alt fungerer «out-of-the-box», men det har jeg ikke noe greie på)

(jeg ser i stedet frem til PS3 (som foresten skal kunne kjøre Linux))

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...