Gå til innhold

Fra 4:3 til 16:9

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har laget en film og filmet i Widescreen. En kompis av meg tok det inn på PC'en via Windows Movie Maker (jeg hadde ikke rett inngang på pc-en min). Formatet ble da 4:3.

Hva må jeg gjøre for å få det kompatibel med 16:9 på widescreen, samtidig som jeg får en svart strek oppe og nede hvis jeg har 4:3? Filmen ble rendret med Sony Vegas Video. Må jeg bruke PAL eller NTSC?

Takker så meget for fremtidig hjelp!

PS: Har mulighet for å installere Premiere Pro.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å ta inn videoen på nytt gjennom Vegas, hvis du ikke har firewire så kjøp deg, de koster ikke mye. Overføring over USB og til annet filformat enn DV AVI gir kvalitetstap.

Etter å ha tatt inn videoen med Vegas velger du PAL Widescreen under project settings.

EDIT: Hvis filen allerede er rendret så vil du få kvalitetstap hvis du prøver å gjøre den om til widescreen.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Jeg har tatt det inn med FIREWIRE med Movie Maker. Jeg rendrer filen med Vegas, men da får jeg to svarte streker på begge sider av videoen. Samtidig er filmen presset sammen.

Filen er allerede redigert, det jeg må gjøre er å rendre den til 16:9 med svart felt oppe og nede slik at den fungerer på begge størrelser når den spilles av på DVD.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Høres rart ut, er nok Windows movie maker som har køddet til opptaket. Du har prøvd å sette prosjekt instillingene til widescrewn i Vegas? Hvis du spiller av AVI filen i Windows media player, er bildet fortsatt sammenpresset, eller bare når du spiller av i Vegas.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Skal filmen komprimerast for visning på PC (t.d. via internett), eller skal den visast på TV (via DVD)?

Uansett, so hadde kanskje det beste alternativet vore å gjort heile prosessen i Vegas, slik JoergenJonassen sa i det fyrste innlegget sitt, men det er vel ikkje aktuelt...

Om eg forstår deg rett, so vises filmen trykt saman i breidda (slik at ein får høge, tynne personar). Grunnen til dette er kanskje at WMM berre kan bruke ein verdi for pixel aspect ratio* (den for 4:3), og at opptaka dermed vert skvist.

Det kan vere ein veldig enkel måte å fikse dette på, den finst iallfall i PPro, og det ville ikkje forundre meg om den finst i Vegas òg. I PPro, om du høgreklikker på fila i Project-vindauget, vil det eine valet på menyen vere "Interpret fottage". Denne funksjonen gjer at du kan bestemme korleis PPro skal tolke videoen. Under "Pixel Aspect Ratio" vel du "Conform to: D1/DV PAL Widescreen 16:9 (1,422)". Om du finn ein tilsvarande funksjon i Vegas, vil opptaka då verte tolka som widescreen-opptak.

Ein enklare, men kanskje ikkje like god (er ikkje heilt sikker), er å strekke biletet i breidda med faktoren 1,333.

*DV-video har alltid ei oppløysning på 720*576. For å få til 16:9 med denne oppløysninga, vert pixlane strekt litt i breidda. Forholdet mellom breidd og høgd til pixlane vert kalla pixel aspect ratio.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...