boss3 Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Hei tenker på å skaffe meg en prosjektor til tv titting, dvd, spilling og muligens litt pp (fremvisninger etc) har ikke for mye cash og den må da være forholdsvis billiiiig det jeg er aller mest opptatt av er at den ikke støyer for mye. Hva er max støy (dB) man bør ha på en prosjektor? vil f.eks. en som ligger på 33dB være irriterende høy? en annen ting jeg lurer på vil en prosjektor som er ment for kontorer osv, da med f.eks. 1600-1800 AL fungere fint som film/tv fremviser også?? den vil jo da fungere bedre dersom rommet er noe lyst?!? Og, er det problemer å bruke f.eks. en dvdopptaker som "tv-tuner" eller er det bedre å kjøpe en dedikert tv-tuner, som f.eks. den fra netshop?? mye spm men takker på forhånd Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Uansett hvor lyssterk en prosjektor er så blir resultatet best om det er et mørkt i rommet. Man får ikke prosjektert en sort farge om det er lyst i rommet... Vedrørende støy så bør man i tillegg til ren db være klar over at det er forskjell på selve klangen i støybilde. Selv om det er et lavt støynivå kan støykilden være mer ubehaglig å høre på en et apparat med høyere støynivå. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 1600AL er altfor mye for en hjemmekinoprojektor, hvertfall hvis den ikke har mulighet for å kutte lysstyrken til det halve. alt under 30dB er bra synes jeg hvertfall. du kan fint bruke en dvd-opptaker som tuner. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 1600AL er altfor mye for en hjemmekinoprojektor, hvertfall hvis den ikke har mulighet for å kutte lysstyrken til det halve. 5522188[/snapback] De fleste prosjektorer har en low light funksjon for å "spare" pæren og øke dens levetid. Prosjektorpærer er kostbart og ved å anskaffe seg en lyssterk prosjektor kan en dra nytte av den økte levetiden samt mindre lydstøy (viften går roligere på low). Når man kommer med utsagn om at 1600AL er altfor mye bør en begrunne det... -D- Lenke til kommentar
boss3 Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2006 okei... så 1000ansi vil egentlig være godt nok da? vil det da være mulig å ha noe lys i rommet?? tenker ikke da på veldig sterkt dagslys men noe lys er vel mulig..om kveld osv er det selvfølgelig mørkt i rommet har forstått at det er greit å ha 16:9 så har vel det som et slags krav har sett på en epson som også har 854:480 oppløsning...det er vel godt nok? den har også 29dB støy som skulle være stille nok for meg... andre prosjektorer i 5-6k klassen som er å anbefale? Lenke til kommentar
w0d00 Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Dette er et bilde av mitt projektorbilde. Må bare få med at bildet er tatt veldig raskt, prøvde ikke å få det så bra som mulig.. (bare knipsa iveig). På dette bildet står det på et lys bakerst i hjørne, + at det kommer lys inn fra gangen som du kan se til høyre på veggen... Jeg har en x2 som har 1600AL.. og jeg kan ha på noe lys i rommet uten at bildet drukner.. Med bare 1000AL tviler jeg sterkt på at du kan ha på noe dempet lys.. Det blir i alle fall ikke noe skarpt bilde da.. Bildet vil nok drukne i lyset fra rommet.. Jeg anbefaller deg 1600AL, det funker med noe lys da... Endret 30. januar 2006 av w0d00 Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Slenger inn et snapshoot av min jeg også 2000 Ansilumen/ xga her kjørt på xbox. Lerettet er 2,5m diagonalt(100"). Lenke til kommentar
boss3 Skrevet 1. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2006 de bildene der ser jo konge ut for meg....er ikke sååå kresen akkurat men jeg blir mer og mer usikker på prosjektor valg... de jeg nå tenker på og vurderer er: *epson tw10h *hitachi PJ LC9 *acer ph110 heller litt mot hitachi'n hvis noen bare kunne fortalt meg konkret, om denne gir for mye støy fra seg....er damn irriterende med for mye støy Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 de bildene der ser jo konge ut for meg....er ikke sååå kresen akkurat men jeg blir mer og mer usikker på prosjektor valg... de jeg nå tenker på og vurderer er: *epson tw10h *hitachi PJ LC9 *acer ph110 heller litt mot hitachi'n hvis noen bare kunne fortalt meg konkret, om denne gir for mye støy fra seg....er damn irriterende med for mye støy 5532741[/snapback] Støy er som nevnt tidligere ikke bare basert på desibel, men også hvordan støyen arter seg. Litt støy må du nok regne med uansett valg. Fokuser på best mulig bilde er mitt råd, lyden spiser opp det meste av støyen uansett... Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Her e ret bilde fra min 4805 i ECO mode, noe som vil si 600ansi. Rommet er mørkt, men ikke såå mørkt siden jeg har hvite vegger og tak. Poenget mitt er at kjøper du en presentasjonprosjektor med høy lysstyrke er ofte kontrasten dårlig. Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Hei! Et lite tips for de som mener de har "litt" for mange ansi lumens fra projektoren. Hvis det er mulig å ta vekk reflektoren som er bak pæra, kan men bytte ut reflektoren med en liten metallplate som er malt sort (må også være matt). Det dere vil oppnå er større kontrast, men mindre lysutbytte. Har man god lyskontroll i rommet skal ikke dette være det store problemet. Har man eco mode muligheter på projektoren er jo dette en bedre løsning, da du vil spare pæra og strømutgiftene Mvh.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå