Gå til innhold

Delvis uklarhet på laptop-skjerm

NetromH

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt ny laptop, en Dell Inspiron 6000 med 15,4" skjerm og oppløsning på 1680 x 1050. Den er skarp og fin, bortsett fra at enkelte bilder (som jeg tror er gifs) er uskarpe og utflytende i kantene. Det gjelder f.eks. den røde Dagbladet-logoen øverst til venstre på dagbladet.no, eller hvis jeg går inn på dell.no, er alle de lyseblå overskriftene uskarpe og utflytende. All annen skrift er som den skal være. Det samme skjer hvis jeg går inn på f.eks. tegneseriene på dagbladet.no: linjer og skrift i tegneseriestripene blir uskarpe og utflytende, mens all skrift ellers på siden er helt fin.

Noen tips?

MH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du faktisk kjører 1680x1050, og at ikke laptoppen tilfeldigvis er satt på en helt annen oppløsning som standard?

EDIT: Grunnen til at det kanskje kan være vanskelig å merke, er dersom selger f.eks. har skrudd på ClearType som antialiaser all tekst. Da kan det være litt mer vanskelig å faktisk oppdage at man kjører den oppløsningen skjermen er laget for.

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Regner med du faktisk kjører 1680x1050, og at ikke laptoppen tilfeldigvis er satt på en helt annen oppløsning som standard?

EDIT: Grunnen til at det kanskje kan være vanskelig å merke, er dersom selger f.eks. har skrudd på ClearType som antialiaser all tekst. Da kan det være litt mer vanskelig å faktisk oppdage at man kjører den oppløsningen skjermen er laget for.

5522223[/snapback]

Nei, oppløsningen var 1680 x 1050. Nå har jeg imidlertid snakket med Dell, og der fikk jeg tips om å endre "PPT"-innstillingen fra 125 til 96, og da forsvant problemet med utflytende og uklare gifs. Ulempen er at alt til gjengjeld blir så himla smått, men det burde jeg vel ha forutsett da jeg bestilte skjerm med så høy oppløsning.

Lenke til kommentar
Du kan framdeles øke fontstørrelsen uten å påvirke all grafikken hvis du vil :)

5523114[/snapback]

Jeg vet at jeg kan øke fontstørrelsen i Word og f.eks. Internet Explorer, men selv når jeg velger skriftstørrelse "Størst" i sistnevnte, blir det knøttlite. Alle dialogbokser og sånt i Windows er også veldig små.

Lenke til kommentar

Ai, det var ikke akkurat det jeg mente :) Hvis du høyreklikker på skrivebordet og velger Properties (jeg har engelsk Windows) så kommer du inn på "Display Properties" hvor man kan endre skjermsparer, skjermoppløsning, skrivebords bakgrunn etc. Hvis du velger "Appearance" og så "Advanced" knappen nede til høyre, vil du ha muligheten til å endre det du klikker på (Advanced Appearance). Ved å klikke på dialogtekst, kan du f.eks. endre font, farge, størrelse etc. Du kan øke bredden/størrelsen på scrollbars, knapper, maksimer/minimer knappene, menyer etc.

Lenke til kommentar
Ai, det var ikke akkurat det jeg mente :) Hvis du høyreklikker på skrivebordet og velger Properties (jeg har engelsk Windows) så kommer du inn på "Display Properties" hvor man kan endre skjermsparer, skjermoppløsning, skrivebords bakgrunn etc. Hvis du velger "Appearance" og så "Advanced" knappen nede til høyre, vil du ha muligheten til å endre det du klikker på (Advanced Appearance). Ved å klikke på dialogtekst, kan du f.eks. endre font, farge, størrelse etc. Du kan øke bredden/størrelsen på scrollbars, knapper, maksimer/minimer knappene, menyer etc.

5525237[/snapback]

Ja jeg har eksperimentert litt med det, men blir ikke fornøyd. Har snakket med Dell og ordnet med retur av maskinen og bestilt en ny, helt lik, men med 1280 x 800-skjerm isteden. Det burde være mer behagelig for øynene. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...