lohelle Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Har lenge sett på å sette opp egne DNS servere.. har to forskjellige linjer inn til kontoret, noe som passer bra til primær og sekundær dns.. Har sett mye på BIND DNS.. Men har nå kommet til at mine to widows webservere ikke vil "bry seg" om jeg bruker microsoft dns server på de. Finnes det noen form for (tredjepart?) web admin av dns serveren? MÅ ikke ha dette, men hadde vært kjekt! noen som vet? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Har lenge sett på å sette opp egne DNS servere.. har to forskjellige linjer inn til kontoret, noe som passer bra til primær og sekundær dns.. Har sett mye på BIND DNS.. Men har nå kommet til at mine to widows webservere ikke vil "bry seg" om jeg bruker microsoft dns server på de. Finnes det noen form for (tredjepart?) web admin av dns serveren? MÅ ikke ha dette, men hadde vært kjekt! noen som vet? 5520849[/snapback] Du kan sjekke ut Webmin. Er opprinnelig laget for *nix baserte operativsystemer, men skal fungere under Windows. Men jeg vet ikke om den klarer å håndtere Windows egne DNS servere (grunnet MS sine "lukkede" måter å gjøre ting på), eller en del av de andre særegenhetene i Windows. Men den fungerer med BIND. Webmin er åpen kildekode. For meg er Webmin nesten en grunn i seg selv til å gå over til *nix. Omtrent alt på en server kan kjøres fra webgrensesnittet, shutdown, reboot, BIND, Apache, ftp, shh, +++++++++. Kan også håndtere clustere. Ellers finnes Plesk for Windows, men det er litt overkill, i og med at det primært er laget for å håndtere webservere med mange domener. Prisen er §199 for minste pakken (30 domener) på en server, men det er ofte behov for tilleggspakker. Helm er et annet kommersielt produkt, pris omtrent identisk med Plesk. Men her kan du prøve programmet i 30 dager. Også Ensim Pro gir webbasert grensesnitt for Windows, og koster akurat det samme. Har så vidt sett på demoer av disse, og de gir alle omtrent samme muligheter som Webmin. Har ikke funnet noe webbasert som bare brukes til styring av DNS server. Endret 30. januar 2006 av Bolson Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2006 Har lenge sett på å sette opp egne DNS servere.. har to forskjellige linjer inn til kontoret, noe som passer bra til primær og sekundær dns.. Har sett mye på BIND DNS.. Men har nå kommet til at mine to widows webservere ikke vil "bry seg" om jeg bruker microsoft dns server på de. Finnes det noen form for (tredjepart?) web admin av dns serveren? MÅ ikke ha dette, men hadde vært kjekt! noen som vet? 5520849[/snapback] Du kan sjekke ut Webmin. Er opprinnelig laget for *nix baserte operativsystemer, men skal fungere under Windows. Men jeg vet ikke om den klarer å håndtere Windows egne DNS servere (grunnet MS sine "lukkede" måter å gjøre ting på), eller en del av de andre særegenhetene i Windows. Men den fungerer med BIND. Webmin er åpen kildekode. For meg er Webmin nesten en grunn i seg selv til å gå over til *nix. Omtrent alt på en server kan kjøres fra webgrensesnittet, shutdown, reboot, BIND, Apache, ftp, shh, +++++++++. Kan også håndtere clustere. Ellers finnes Plesk for Windows, men det er litt overkill, i og med at det primært er laget for å håndtere webservere med mange domener. Prisen er §199 for minste pakken (30 domener) på en server, men det er ofte behov for tilleggspakker. Helm er et annet kommersielt produkt, pris omtrent identisk med Plesk. Men her kan du prøve programmet i 30 dager. Også Ensim Pro gir webbasert grensesnitt for Windows, og koster akurat det samme. Har så vidt sett på demoer av disse, og de gir alle omtrent samme muligheter som Webmin. Har ikke funnet noe webbasert som bare brukes til styring av DNS server. 5521004[/snapback] jada, jeg kjenner til webmin.. bruker det på de fleste linux-serverene mine.. selv om jeg liker å gjøre mer avanserte ting via console.. Takk for forslag til admin verktøy. Tror disse pakkene var litt "overkilll" som du nevnte.. Skulle gjerne hatt noe så "simpelt" som dns manager.. Bare som web-grensesnitt.. Men det er vel vanskelig å finne "små" løsninger for dette. Skal bare benyttes til internt bruk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå