Gå til innhold

Bytte vifte på et 6800GS

hoe_banks

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har tenkt til å kjøpe et XFX Geforce 6800GS AGP.

Noen sier at det er dårlig kjøling på dette kortet, og at det ikke er så lett å få satt på ny vifte uten å fysisk "lage plass" på kortet (ved å klippe av de svarte taggene).

Jeg har også hatt inntrykk av at XFX korta trenger en del strøm.

Derfor skal jeg kjøpe denne strømforsyneren: NorthQ 4775

http://www.northq.com/products/powersupply/nq4775-400.html

Ampere på railene er omtrent 30 på 3.3v, 5v og 12v. Den er på 400w.

Er det noen som har noen anbefalinger til vifte?

Er strømforsyneren bra nok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat samme kort selv.

Vifta høres meget godt, selv når driveren skrur ned hastigheten.

Jeg ville vært mer interessert i heat-pipe løsning på dette kortet og brukt ei større og mer stillegående vifte til å transportere bort varmen. Noen som vet om noe som passer til 6800GS ? Eller annen stillegående løsning ?

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Ja, gå for NV Silencer 5 Rev 3. Det har jeg tenkt til og gjøre, til mitt XFX 7800GT. Men det blir vel ikke før noen nettbutikker får den inn på lager, og det er jo nesten 2 måneder til, ser jeg.

5523884[/snapback]

Rev.2 er på lager. Og den passer faktisk også til 7800GT ;) Eneste forskjellen mellom den og Rev.3 er at Rev.3 har en egen strømplugg for viftetilkobling på 7800GTX og varmespreder for minnemoduler på baksiden av 7800GTX. Ingen av disse tingene trenger man på 6800 serien og 7800GT. Dette kan jeg garantere for. Har hatt begge varianter. Så de som har 7800GT kan trygt kjøpe NV Silencer Rev.2.

Lenke til kommentar
Ja, gå for NV Silencer 5 Rev 3. Det har jeg tenkt til og gjøre, til mitt XFX 7800GT. Men det blir vel ikke før noen nettbutikker får den inn på lager, og det er jo nesten 2 måneder til, ser jeg.

5523884[/snapback]

Rev.2 er på lager. Og den passer faktisk også til 7800GT ;) Eneste forskjellen mellom den og Rev.3 er at Rev.3 har en egen strømplugg for viftetilkobling på 7800GTX og varmespreder for minnemoduler på baksiden av 7800GTX. Ingen av disse tingene trenger man på 6800 serien og 7800GT. Dette kan jeg garantere for. Har hatt begge varianter. Så de som har 7800GT kan trygt kjøpe NV Silencer Rev.2.

5523963[/snapback]

Så det er den eneste forskjellen på de kjølerene, ingen forskjell på plastikk, vifte eller noe slikt? Hva med montering, er det akkurat samme?

Lenke til kommentar

Zalman VF700-Cu er et MYE bedre produkt enn AC sine kjølere. Jeg vil faktisk kalle AC-kjølerne for jallaprodukter.

AC kjøleren er stille når den er ny,men begynner å bråke mer og mer etter noen mnd (har brukt en AC kjøler på et Geforce 6800NU).

Den er også forferdelig vanskelig å rengjøre.

Zalman sin er mer stillegående og i tillegg er den veldig lett å rengjøre.

Hvis man har god luftgjennomstrømning i kabinettet,så kan også den lydløse Thermaltake Schooner kunne brukes.

Jeg bruker den på mitt X800XT PE.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Zalman sin er sikkert bra den, men den får ikke vekk varmen totalt, slik jeg skulle ønske den kunne gjøre. Det er jo tross alt 70-80W med varme som skal fjernes, og det er ingen ulempe at den fjerner den med en gang, akkurat.

Dessuten er ikke Silencer kjølerne hva de en gang var, det er jo lov og forbedre seg :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Zalman VF700-Cu er et MYE bedre produkt enn AC sine kjølere. Jeg vil faktisk kalle AC-kjølerne for jallaprodukter.

AC kjøleren er stille når den er ny,men begynner å bråke mer og mer etter noen mnd (har brukt en AC kjøler på et Geforce 6800NU).

Den er også forferdelig vanskelig å rengjøre.

Zalman sin er mer stillegående og i tillegg er den veldig lett å rengjøre.

Hvis man har god luftgjennomstrømning i kabinettet,så kan også den lydløse Thermaltake Schooner kunne brukes.

Jeg bruker den på mitt X800XT PE.

5524190[/snapback]

Jeg har hatt "noen" skjermkort/skjermkorkjølere..og har litt "divergerende" oppfatning enn den jeg siterer :)

Synes de nyere revisjonene til AC er *meget* bra.. Zalman's VF7000-serie er også bra, men er "jalla" mht. festemekanisme.. ihvertfall på skjermkort med liten hullavstand.. Da sitter kjøler dårlig festet. At -cu utgaven i tillegg er noe tung gjør ikke saken bedre, men kjøle bra..det gjør den... noe bedre enn AC-kjølerne (vel og merke på "full spiker".. mht. vifte).

Kjøpte (enda) en AC-kjøler idag.. til mitt nye 6800GS (NV5 rev.2)..

Temp sank 10 grader på idle og 15 på full load.. fra stock (XFX "støvsuger")..

:thumbup:

Kan vel anbefale både AC og Zalman.. Har god erfaring med begge..

Har du Zalman CPU-kjøler tar det seg unektelig bedre ut med en Zalman-køler på skjermkortet også...(med kabinett-vindu selvsagt) :)

PS og Edit.

NV5 rv.2 er (dersom den er å få tak i) vesentlig billigere enn NV5 rev.3.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...