Gå til innhold

Flashe bios fra sapphire x850xt til xt PE

02tom

Anbefalte innlegg

Hei har aldrig flashet biosen på et skjermkort før og lurer på om det går ann og flashe biosen på mitt sapphire x850xt kort til bios fra x850xt PE. Er det noen vits egentlig, eller vil jeg få en økning på kortet. Hva er forresten forskjellen på disse kortene?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten vits i å flashe bios. PE har meg bekjent bare høyere/mer aggresiv frekvens på minnet og gpu (korrekt meg om jeg tar feil)

Mener XT har 520/1080 mens XT PE har 540/1120 .. Dette kan man isåfall likegjerne skru opp i programmet. Du risikerer ved flashing til XT PE å overopphete kortet ditt om det ikke klarer de nye hastighetene --> en mulig blindflashing av bios eller i verste fall ødelegge kortet

Lenke til kommentar

XT har 520 Mhz GPU og 540 Mhz (1080) på minnet

XT PE har 540 Mhz på GPU og 590 Mhz (1180) på minnet

Men det er ikke alle XT kort som har VIVO, tror alle XT PE kort har det. Kan være du får problemer med det hvis du flasher kortet ditt. Du kan eventuelt hente ut den gamle biosen din og legge inn nye frekvenser i den og laste den tilbake på kortet.

Du finner bioser og programmer her.

Lenke til kommentar

Du vil få en økt ytelse, men den er minimal. Et par FPS bedre ytelse er nok hva det er snakk om i praksis.

Men jeg synes det ikke er verdt og risikere å ødelegge kortet ditt for noen ekstra FPS.

Det beste er ganske enkelt å bare klokket kortet opp til XT PE-hastigheter. Får du problemer klokker du bare ned til stock-hastighetene. Flasher du BIOS er det mye verre å 'reparere' dette, samt at du risikerer å ødelegge kortet dersom noe går alt under flashing, BIOS'en ikke fungerer, eller at hastighetene er for høye (bl.a varme)

Flasher du kortet og ikke får noe bilde kan man redde kortet ved å få tak i et gammelt PCI-kort mens du flasher tilbake og håper på at kortet enda fungerer.

Edit: Tenkte jeg også kunne nevne at flashing av BIOS er noe man ofte gjør for å åpne pipelines - ikke for å øke kun klokkefrekvensen.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...