Gå til innhold

AMD FX-60 Klubben


Jimster

Anbefalte innlegg

Ser at folk fortsatt ikke har fått med seg at klokkefrekvens ikke betyr alt!

5000 Mhz Pentium XE 955 høres utrolig ut, men tro meg en Conroe på 2667 Mhz er mye raskere! En FX-60 @ 3.0 Ghz er også det. Get over it.

5719808[/snapback]

Vist det er meg du sikter til , så tar du nok feil

har selv en opteron prossesor på 2,7ghz og er fult klar over at klokkefrekvensen ikke betyr alt!

Men dersom en samenligner dagens topp prossesor melom intel og amd , er begge disse dual prossesorer intel 3,46ghz 4mb cache

og amd 2.6ghz 2mb cache

intel prosessoren klokker normalt til ca 4.4ghz nesten 30%

mens amd prosessoren klokker ca 15%

Dersom man da legger dette til grunn tror jeg intel prossesoren kommer litt bedre ut

Grunnen til at jeg skrev 5ghz på intelprossesoren skyldes "nosto" sin 3 dmark 06 score side 41 under denne tråden, der han hadde 5040mhz på sin intelprossesor kjølt med vann

 

men nå vil ikke jeg ødelegge denne tråden med en intel/amd duel , så jeg gir meg her.

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Intelprosessoren  overklokker jo langt bedre (har sett opp i mot 5000ghz med vannkjøling , det var jo en her som nettopp fikk 2600cpu poeng i 3d mark 06 ,,mens fx60 ligger på ca 2200 poeng

 

Wow, 5000 Ghz = 5 Thz med vannkjøling, det er van(n)vittig bra! Snakk om overklokkingspotensiale! Bare spøker litt med deg :)

Lenke til kommentar

Mottok min FX-60 igår. Her er mine erfaringer så langt:

 

Det gikk greit å klokke den til 2.8 Ghz med Zalman 7000 (kobberversjonen). Men da kunne jeg ikke lenger kjøre viften i stille-modus, og derfor valgte jeg å senke klokkehastigheten til 2.7 Ghz. Ved 2.8 Ghz og full belastning på begge kjernene over lengre tid begynte temperaturen å nærme seg 60 grader, hvilket ikke er helt sunt for prosessoren på lengre sikt.

 

Jeg har som sagt planer om å kjøpe et vannkjølingssett, fordi jeg ønsker å overklokke prosessoren til 3+ Ghz. Holdt nesten på å kjøpe et slikt sett idag, men fant ut at det ville bli for dårlig plass. Jeg bestilte derfor en Zalman 9500 vifte/kjøleribbe istedet, som kjøler bedre enn 7000. Såvidt jeg vet er ikke 7000 myntet på FX-prosessorene, mens 9500 er det (7000 må jobbe ganske hardt for å holde temperaturen noenlunde under kontroll ved høy last). Jeg vil bruke denne inntil neste oppgradering, som vil omfatte nytt kabinett, vannkjøling, trafo og hovedkort.

Lenke til kommentar
Mottok min FX-60 igår. Her er mine erfaringer så langt:

 

Det gikk greit å klokke den til 2.8 Ghz med Zalman 7000 (kobberversjonen). Men da kunne jeg ikke lenger kjøre viften i stille-modus, og derfor valgte jeg å senke klokkehastigheten til 2.7 Ghz. Ved 2.8 Ghz og full belastning på begge kjernene over lengre tid begynte temperaturen å nærme seg 60 grader, hvilket ikke er helt sunt for prosessoren på lengre sikt.

 

Jeg har som sagt planer om å kjøpe et vannkjølingssett, fordi jeg ønsker å overklokke prosessoren til 3+ Ghz. Holdt nesten på å kjøpe et slikt sett idag, men fant ut at det ville bli for dårlig plass. Jeg bestilte derfor en Zalman 9500 vifte/kjøleribbe istedet, som kjøler bedre enn 7000. Såvidt jeg vet er ikke 7000 myntet på FX-prosessorene, mens 9500 er det (7000 må jobbe ganske hardt for å holde temperaturen noenlunde under kontroll ved høy last).  Jeg vil bruke denne inntil neste oppgradering, som vil omfatte nytt kabinett, vannkjøling, trafo og hovedkort.

5722225[/snapback]

9500 kjøler svært bra! :thumbup:

Lenke til kommentar
Ser at folk fortsatt ikke har fått med seg at klokkefrekvens ikke betyr alt!

5000 Mhz Pentium XE 955 høres utrolig ut, men tro meg en Conroe på 2667 Mhz er mye raskere! En FX-60 @ 3.0 Ghz er også det. Get over it.

5719808[/snapback]

 

 

 

tror yonah tar den jeg... :D på samme klokk ihvertfall

Lenke til kommentar

Melde meg på her! :D

 

*Gratulerer* til meg selv!

 

Skal til å lese tråden nå, men, hvis dere vil svare på noe som jeg kanskje får svar på når jeg leser, så kan dere gjerne det; Hva får dere i 3DMark05 i CPU -test, Uklokket? :)

 

Takk, takk!

 

EDIT: Nei, fikk egnetlig ikke noe svar.. :whistle:

Endret av Bone
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
var stilig den der....

 

nice work

 

Ingen årsak. Vil kanskje legge til et notat senere hvor jeg påpeker at det ikke er varmen eller ytelsen til vannkjølingssettet som er problemet ved 3.1 Ghz, siden temperaturen knapt overstiger 50 grader ved belastning. Det må nok en liten vcore voltmod til for å få stabilisert prosessoren på denne hastigheten.

Lenke til kommentar
Ingen årsak. Vil kanskje legge til et notat senere hvor jeg påpeker at det ikke er varmen eller ytelsen til vannkjølingssettet som er problemet ved 3.1 Ghz, siden temperaturen knapt overstiger 50 grader ved belastning. Det må nok en liten vcore voltmod til for å få stabilisert prosessoren på denne hastigheten.

5838270[/snapback]

Hummm...

 

tror du det er teoretisk mulig å sette "HTT til 275" og "MP til 11", og kjøre denne på 3025 MHz på luft?

 

Det blir jo ikke vannkjøling på meg, så derfor er jeg svært nyskjærrig på andres resultater med luftkjøling.....

 

synes det er litt trist om 2800 er smertegrensen for oss luftkjølere.....

Lenke til kommentar
tror du det er teoretisk mulig å sette "HTT til 275" og "MP til 11", og kjøre denne på 3025 MHz på luft?

 

Hvorvidt du kan sette HTT til 275 vil jo avhenge av de andre komponentene dine (som jeg ikke kjenner til), så det tør jeg ikke uttale meg om. Men teoretisk sett kan du oppnå 3 Ghz på luft, men da trenger du en high-end kjøler (les: meget kraftig og støyende). Jeg har ikke testet dette personlig, men jeg har lest om enkelte som har fått det til Men du skal vel ha litt flaks også, i form av en klokkevennlig sample.

 

For å oppnå denne hastigheten må du regne med å måtte overvolte prosessoren utover det de fleste hovedkort har som maksimumsspenning. En voltmod må nok altså til.

Lenke til kommentar
Jeg har bestillt dette hovedkortet

A8N32 SLI Deluxe

 

Dette kortet er egentlig ikke så veldig godt egnet til mer ekstrem overklokking. DFI-kortene støtter høyere spenninger enn A8N-serien og er derfor ofte populære valg blant de ivrigste overklokkerne. Du kan alltids voltmodde Asus'en, naturligvis, men med DFI har du et større spekter å eksperimentere med out-of-the-box.

 

EDIT: Fant en link til en DFI LANParty UT NF4 Venus-test med FX60 her:

 

http://www.vr-zone.com/?i=3380&s=1

 

FX'en er klokket til nesten 3.6 Ghz med ekstremkjøling riktignok, men testen gir deg allikevel en pekepinn på hvilke ekstraordinære overklokkingsmuligheter BIOS'en gir deg (legg merke til VID Special Control, som lar deg overvolte med en gitt prosent).

 

Oops, la nettopp merke til at testen er skrevet av overklokker-guruen Shamino :) 12.600 poeng i 3DMark 06 med FX60 og 7900GTX SLI (begge overklokket) er jo ikke så ille. Det er verdt å merke seg at de raskeste 3DMark 06-skårene nå er erobret av overklokkede 7900GTX i SLI.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Så lenge tempen holder seg under 45-50 og HK leverer det det skal, så ser jeg ikke bort i fra det.

 

'Smertegrensen' for FX60 ligger vel på rundt 60-65 grader. Prosessoren vil fremdeles kunne operere stabilt, men personlig ville jeg ikke kjørt prosessoren under belastning med en slik temperatur over lengre tid.

Lenke til kommentar
For å oppnå denne hastigheten må du regne med å måtte overvolte prosessoren utover det de fleste hovedkort har som maksimumsspenning. En voltmod må nok altså til.

At du må gå over det de fleste kort klarer å levere av spenning for å klare 3Ghz tviler jeg på! Dessuten har du ikke sjans til å få til brukbare temperaturer om du blir nødt til å øke spenninga såpass mye. Vet ikke helt hvordan det fungerer på A8N32, men på de "gamle" A8N kortene var maks spenning på 1,55V elns. og da har du "makset" ut det luftkjøleren klarer for lenge siden imho. Temp. bør være lavere joe lengre du klokker, men den vil bare øke. Får du en brikke som er stabil på 60C+ så har du vært meget heldig.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
At du må gå over det de fleste kort klarer å levere av spenning for å klare 3Ghz tviler jeg på!

 

Snakker du utifra egen erfaring nå? Jeg har selv forsøkt å klokke den til 2.8 på luft (som beskrevet i testen min) og lest litt om andres erfaringer, og de tilsier at du ofte må over 1.5 v. (som er maks for f.eks. A8N-SLI Deluxe) for å få 3 Ghz på luft. Anandtech skriver f.eks. i sin FX-60 omtale at:

 

With more exotic cooling, you could probably manage better, but stepping up the voltage all the way up to 1.50V wouldn't yield a 3GHz overclock on air.

 

Det er godt mulig du klarer å klokke den til 3 Ghz med luft uten voltmodding, men da er det ikke sikkert prosessoren er stabil.

 

Dessuten har du ikke sjans til å få til brukbare temperaturer om du blir nødt til å øke spenninga såpass mye.

 

Si ikke det. De beste high-end luftkjølerne er ganske effektive og kan i enkelte tilfeller være bedre enn vannkjølingssett.

 

Vet ikke helt hvordan det fungerer på A8N32, men på de "gamle" A8N kortene var maks spenning på 1,55V elns.

 

På mitt A8N-SLI Deluxe er maks. spenning 1.5 v.

 

og da har du "makset" ut det luftkjøleren klarer for lenge siden imho.

 

Det kommer som sagt helt an på hva slags kjøler du bruker (og kjøleegenskapene til resten av oppsettet ditt). Hovedkortet kan også være en faktor, siden DFI-kort har vist seg å være mer tolerante når det gjelder ekstrem overklokking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...