Gå til innhold

Er du dum eller smart?

Enceladus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er greia med "I følge IQ-tester er jeg smart"? Så vidt meg bekjent er ikke IQ synonymt med intelligens.

5541283[/snapback]

Karakterer, IQ, sosial intelligens, osv osv. Ingen av disse godkjennes som det ultimate svaret på om man er smart eller ikke, men man antar at en som klarer seg bra på en IQ-test er mer oppegående enn en som ikke klarer selv de enkleste logikkoppgavene. It's not perfect, but do you have a better way?

5541490[/snapback]

Testen på sesjon er en ganske grei indikasjon.

5541497[/snapback]

Godt å høre, da er jeg så smart man kan bli. 9/9

Lenke til kommentar
Mattetesten som dei har på sesjon, er det ein test basert på kunnskap i matte eller på logikk?

5541531[/snapback]

Oppgaven begynner med "jeg har 2kr, du har 5kr, hvor mye mer har jeg enn deg?", fortsetter med "hva veier en plate på 2x4 meter hvis 1 kvadratmeter veier 3.5kg?", "hvis moren drar fra jobben kl 13, og datteren forlater huset kl1305, og moren går dobbelt så raskt som datteren, og hun de treffes midt på, hva er klokken? (svært dårlig formulert, jeg vet :p) og avslutter med "en trekant har en vinkel som er 1/3 av den andre vinkelen, og halvparten av den tredje vinkelen; hva er de forskjellige vinklene?".

Ikke noe sin/cos/tan eller lignende, kun slike oppgaver.

edit: forgive my doublepost

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Så vidt meg bekjent er ikke IQ synonymt med intelligens.

5541283[/snapback]

testene viser hvor "smart" du er når det kommer til logikk og matte.

forstå meg feil, men jeg mener nå at et menneske som klarer å se logiske løsninger er smartere enn et menneske som ikke klarer det.

5541798[/snapback]

Damn right.

Men det er mange mattegenier og logikere som sliter sosialt fordi de ikke har noen sosial intelligens (EQ). Etter min mening er EQ minst like viktig som IQ.

Jeg mangler litt EQ, vil jeg tro, for jeg er ikke så veldig sosial (må ikke forveksles med sosialist)

Lenke til kommentar
Så vidt meg bekjent er ikke IQ synonymt med intelligens.

5541283[/snapback]

testene viser hvor "smart" du er når det kommer til logikk og matte.

forstå meg feil, men jeg mener nå at et menneske som klarer å se logiske løsninger er smartere enn et menneske som ikke klarer det.

5541798[/snapback]

Hva om logikk-geniet ikke kan å gjøre seg forstått?

Språkforståelse er viktigere enn matematikk og logikk.

Det finnes forresten 7 typer intelligens:

1. Språklig intelligens: Stort ordforråd, godt språkøre, evne til å forklare andre noe.

2. Matematisk-logisk intelligens: Flink til å regne og vurdere mål og vekt, dyktig til å tilrettelegge.

3. Visuell-romslig intelligens: God retningssans, flink til å finne veien og til å forestille seg noe.

4. Kroppslig intelligens: Dyktig til å arbeide med hendene og bruke kroppen.

5. Musisk-rytmisk intelligens: Fin følelse for rytme og musikk, kan gjenkjenne melodier.

6. Personlig intelligens: Flink til å forstå egne følelser, dyktig til å planlegge sin tid.

7. Sosial intelligens: God til å lytte og flink til å lede andre mennesker.

Lenke til kommentar

5545253[/snapback]

da har han et problem. vri så mye du vil, iq-tester hjelper til å finne ut hvor smart en person er. iq-testene viser hvor intelligent en person er og intelligens og "smarthet" er nært knyttet.

einstein var et geni med høy iq, men han var langt ifra den beste i sosiale sammenhenger. går du alikvel så langt som å si at einstein ikke var smart?

Lenke til kommentar

5545253[/snapback]

da har han et problem. vri så mye du vil, iq-tester hjelper til å finne ut hvor smart en person er. iq-testene viser hvor intelligent en person er og intelligens og "smarthet" er nært knyttet.

IQ-testene viser hvor høy IQ en person har.

einstein var et geni med høy iq, men han var langt ifra den beste i sosiale sammenhenger. går du alikvel så langt som å si at einstein ikke var smart?

5545616[/snapback]

Stråmann Stråmann Bukken.
Lenke til kommentar

Er flere her som nevner sesjonstesten så jeg får vel slenge meg på:

På en skala fra 1 - 6 fikk jeg 5 på ordforåd 5 på logikk og 2 på mattematikk på sesjonstesten.

Men han sersjant, general, sjefen(eller hva det nå heter) ga meg en 3er på matten for å være snill eller av sympati kanskje

Jeg er dessuten passifist så jeg kom inn i sivilforsvaret :)

Lenke til kommentar

Ser på meg selv som veldig smart generelt. Men skoleflink er jeg ikke, mest fordi jeg HATER skole. Og har veldig liten tålmodighet for å drive med/øve på ting jeg ikke er interessert i.

Edit: Interesse-diskusjonen har allerede blitt tatt opp ser jeg nå.

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Hmm, ville heller omkalt megselv som smart i stedet for dum. men det kommer helt an på hva man sammenligner det med. I klassen min f.eks. får jeg stadig høre fra de andre jentene at jeg er så mye smartere osv. Synes egentlig det er ubehagelig å ha time med venninner også sier hun ene noe ala " Åååh, jeg skjønner ingenting. Hvordan har du fått til den oppgaven der? Jeg skjønner ikke hvordan ejg skal begynen engang. Skulle ønske jeg var like smart som deg og *navn på annen venninne"

Sett i store forhold er jeg nok ikke veldig smart, men i livet mitt atm så er jeg smart. Også vil jeg påstå at jeg har i hvert fall litt av hver når det gjelder de forskjellige typene intelliegns som LarsP listet opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...