Gå til innhold

Kun 640x480 oppløsning - Ubuntu

Patz

Anbefalte innlegg

Først av alt, jeg er totalt amatør på linux :roll:

Har nettopp installert Ubuntu 5.10, og holder på å sette denne opp som server.

Den skal stå i et skap, uten skjerm, og skal administreres via VNC. Problemet er at når jeg kobler fra skjermen og kobler til via VNC kan jeg kun ha 640x480 pixlers oppløsning, og det blir dermed ganske tungvindt å jobbe med den.

Hvordan kan jeg fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, først må skjermkortet støtte over 640x480 (noe ikke mitt gjør :roll:). Hvis du går inn på skjerminstillinger kan du, hvis jeg forstår problemet rett, ikke velge noe annet. Det er bare 640x480 som står der.

Hvis det er problemet, skal det kunne fikses ved å endre på /etc/X11/xorg.conf.

sudo nano /etc/X11/xorg.conf

og så finne delen med: Section "Screen", og legge til de oppløsningene en vil ha.

Men siden dette er en server, ville jeg lært meg å bruke ssh for å styre den, det er så mye lettere enn å holde på med vnc. Jeg snakker av erfaring etter en overgang jeg hadde for 4 år siden.

Lenke til kommentar

Skjermkortet støtter høyere, er et Ati Rage 128, problemet er at jeg ikke kan velge andre oppløsninger ja.

I xorg.conf står alle oppløsningene (1024x768, 800x600 og 640x480). Virker som om det er sortert etter skjerm -> fargedybde -> oppløsning. Men problemet her er vel at det ikke er noen skjerm?

Skal installere SSH også.

Endret av Patz
Lenke til kommentar

Enkleste måten å gjøre dette på er å gå inn i xorg.conf og legge inn oppløsningene for hånd.

gå til terminalen og skriv:

sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

Tror muligens den inneholder en slags veiledning til hva du skal gjøre.

Den litt mer morsomme måten for de som ikke gidder å leke rundt i conf fila er:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Da får du opp en haug med spørsmål om skjermkort, mus, tastatur og skjerm.

Du kan antaglig trykke enter på de fleste spørsmål, men pass på hva du gjør (les hva som står før du trykker, er det noe du ikke skjønner så bare trykk på enter, gått bra med meg alle ganger, men ikke skyld på meg hvis det går dårlig).

Når du kommer til spørmålet om hvilke oppløsninger du vil bruke går du ned til ønskede oppløsninger og presser spacebar på dem og trykk enter når du er ferdig. Restart X ved å trykke ctrl-alt-backspace eller restart hele maskinen.

Vips! Du bør nå ha fått høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...