Gå til innhold

Hjelp til valg av Linux distro.

Anbefalte innlegg

Tenkte at det var på tide at jeg satt meg skikkelig inn i Linux, og det var ikke lenge før spørsmålene dukket opp. Har prøvd en del Distroer før (suse, mandriva, ubuntu) men synes desse var for fyllt opp med masse (u)nyttige ting (les: bloat).

Derfor tenkte jeg at jeg skulle forhøre meg litt i forumet om to ting:

1. Hvilken distro anbefaler dere? - Jeg vil ha en:

- som starter noe lunde på scratch (når den er ferdig installert)

- er enkel å installere - ødelegger ikke Windows partitionen min.

- passer til laptoper (altså enkel å sette opp slik at den går i ventemodus og sånn når jeg vil, viser batteri nivå)

2. Siden jeg bruker laptop, er wlan meget viktig. Linuxdistroene jeg har prøvd før har vært noe knotete å få koblet opp, spessielt da jeg vanligvis er koblet til ett nett med en "ø" i SSID. Er det noe program jeg kan få installert ala. WZC eller Intel ProSET får å få dette opp å gå?

Finner vell ut av det meste, bare jeg får koblet til internett. Lærer fort :!:.

EDIT: Gjøre ting klarere, rette opp i skrivefeil osb.

Endret av Vid^r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øh, hvis du skal ha en enkel installer OG null drit på systemet blir det fort vanskelig. Ubuntu har da ikke så mye ekstra? De holder jo fokus rundt et knippe programmer, i stedet for mange.

Du kan legge inn Debian eller Gentoo med GUI-installer eller noe?

Jeg tror du burde satse dine kort på Ubuntu-distroen, jeg.

Lenke til kommentar
Øh, hvis du skal ha en enkel installer OG null drit på systemet blir det fort vanskelig. Ubuntu har da ikke så mye ekstra? De holder jo fokus rundt et knippe programmer, i stedet for mange.

Du kan legge inn Debian eller Gentoo med GUI-installer eller noe?

Jeg tror du burde satse dine kort på Ubuntu-distroen, jeg.

5519928[/snapback]

Jaha. Kanskje det blir Ubuntu på med? Hva med Wlan, noen effektiv måte å gjøre det på med Intel2200BG-kortet?

Skal nok gå bra fort å sette meg inn i det når jeg bare får det installert og har internet :), har f.eks. satt opp 7 mail/web servere uten noen problem (4 freebsd, 3 linux), forskjellen er vell nå at jeg skal jobbe i i det :confused:.

Lenke til kommentar
Arch er en fin distro.

Har du satt opp alle disse serverne, og er fortsatt redd for å måtte instrallere en driver manuelt? Er jo evt. bare å finne driveren før du legger inn distroen, og installere den når du er i gang.

5520088[/snapback]

Driveren er jeg ikke redd for, prøvd før ;) Det er å koble opp etterpå som er problemet (og det virka på meg som det ikke var så enkelt å flytte på laptopen mellom forskjellige nett). Ville ikke takle 'ø'en tror jeg, eller så var det WPA-krypteringen. (Over 1 år siden)

Arch-linux er satt på download. Virker ganske grei, installasjonen virker litt verre enn Freebsd (og der ødelag jeg alt som hette partisjoner, så websidene måtte lages på nytt), så jeg tror mitt livs andre backup av viktige filer blir gjort først.

Lenke til kommentar

Valgte å poste her.

Lastet ned Arch og brente det ut på en CD. Puttet CD'n inn, trykket enter.

Tenkte at jeg skulle skifte keymap til norsk. Skrev in 'km' og trykket enter. Fikk feilmelding. Det er ikke så nøye tenkte jeg og skrev /arch/setup

Fikk partisjonert opp hardisken greitt og gikk videre til 'Select packages' ingen funnet. :hmm: . Prøvde å gå videre men det sa stopp.

Lastet dermed ned på nytt og brente ut ny CD. Samme feil. Puttet CDen inn i en annen maskin og der jeg alt fint (km funket, select packages funket). Men det var jo ikke den PCen det skulle installeres på så jeg avbrøt installasjonen og prøvde en del med loaddisk og styr på laptopen min uten hell.

Det jeg da lurte på var om noen visste om ett eller annet spesialtriks ( :ermm: ) som jeg kunne bruke for å få installert den greia, på laptopen min. Tilføyer også at denne har en DVD-RAM stasjon tilkoblet på ukjent måte (sikkert IDE).

Acer Travelmate 4652Lmi.

Lenke til kommentar

Har du ein annan maskin tilgjengelig? Isæfall så kan du dra ein ftp innstalasjon.

Ellars så kan du prøve med v0.7

Det eg har ein mistanke omm, er at dvdromen er tilkobla ein kontroller, som trenger ein driver som er kompilert som ein modul. Dermed så ender du opp med eit "høna og egget" problem

Lenke til kommentar
Har du ein annan maskin tilgjengelig? Isæfall så kan du dra ein ftp innstalasjon.

Ellars så kan du prøve med v0.7

Det eg har ein mistanke omm, er at dvdromen er tilkobla ein kontroller, som trenger ein driver som er kompilert som ein modul. Dermed så ender du opp med eit "høna og egget" problem

5529343[/snapback]

Ok. Då er det bare å hente ut ftp-installasjonsdata fra ftp-serveren og "speile" desse fra en ftp-serverer jeg setter opp på den andre pc'n? (Bruker vell samme CD og finner ut hvordan jeg gjør ftp-install iht. dokumentasjon)

Han klare jo å boote fra CDen, hvorfor skal det da være så vanskelig å lese desse data'ene fra CDen!?

Takker for svar Mr.Elendig!!

EDIT: Eh, hvordan tenkte du at jeg skulle få lastet ethernetmodulen!?

Endret av Vid^r
Lenke til kommentar

For ei stund siden på archlinux.org så vart det posta nokre innstalasjonstdisketter med usb drivere bygd inn i kjernen, og nokre ekstradisketter med drivere til det meste av nettverkskort. Der ligger det også nokre tråder om innstalasjon på maskiner med kombinasjonen sata/atapi

(det som egentleg burede ha vert gjort, var å innkludere atapi støtte i kjernen på innstalasjonscden. Du kan jo legge inn ein feilraport og sjå om det skjer noko)

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å installere gentoo fra livecd med x. Da kan man ha gentoo dokumentasjonen oppe i firefox mens man installerer fra f.eks en gnome terminal. Er egentlig ganske enkelt å installere gentoo dersom du har litt peiling på partisjonering, og følger dokumentasjonen.

Lenke til kommentar
For ei stund siden på archlinux.org så vart det posta nokre innstalasjonstdisketter med usb drivere bygd inn i kjernen, og nokre ekstradisketter med drivere til det meste av nettverkskort. Der ligger det også nokre tråder om innstalasjon på maskiner med kombinasjonen sata/atapi

(det som egentleg burede ha vert gjort, var å innkludere atapi støtte i kjernen på innstalasjonscden. Du kan jo legge inn ein feilraport og sjå om det skjer noko)

5532804[/snapback]

Disketter er ubrukelig :thumbdown: . Funker kun i 10% av tilfellene, dessuten har jeg ikke diskettstasjon på noen av pc'ene jeg disponerer.

Jeg anbefaler å installere gentoo fra livecd med x. Da kan man ha gentoo dokumentasjonen oppe i firefox mens man installerer fra f.eks en gnome terminal. Er egentlig ganske enkelt å installere gentoo dersom du har litt peiling på partisjonering, og følger dokumentasjonen.

5533630[/snapback]

Kanskje det ja! Men for å løyse det hele starter ikke Knoppix på denne maskinen (ser ut til å være ubrukelig!!).

Søker litt rundt etter andre tråder, og prøver meg litt fram. Kommer til å starte en ny tråd hvis jeg ikke får det til innen Søndag :thumbup:. Hvis noen har gode tips er det bare å svare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...