Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Testoppsett for nettverkskabelhastighet

Anbefalte innlegg

Jeg har en Pc med Gbit nettverkskort, Gbit Switch og 17 ulike nettverkskabler som er i alle standarder. En del av nettverkskablene har jeg laget selv (og sikkert gjort sånn halvveis feil også). Hvordan skal jeg få testet hvilke hastigheter disse kablene har? Er det en måte å gjøre dette uten å måtte ha en pc til? Hvilke programmer kan egne seg til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men jeg er ute etter helt nøyaktig hastighet. Jeg har en laptop, men den er bare 100mbps. Jeg finner programmer som kan måle hastigheten når jeg ovefører filer, men det jeg trenger er et program som sender over en fil med en bestemt størrelse for så å ta tiden slik at jeg får kun EN hastighet, ikke en hastighet som går opp og ned alt etter som jeg beveger musa eller ikke.

Lenke til kommentar

Kan du ikke sette opp en FTP server på en maskin med gigbit, helst integrert kort. Og teste hastihgetene mot denne. Diskene vil jo slite om du ikke har none syke raidoppsett. Men du kan jo lage en ramdisk om du har nok minne. Og sette ftp serveren på denne.

Og selfølgelig ramdisk på de maskinene du tester med.

Endret av SuperFly
Lenke til kommentar

Sånn du tester det ja.

Dette er vel en av de mest unøyaktige måtene å teste overføringshastighet på.

Men du må også tenke på at du skal sende 65000 bytes til den andre maskinen. Etter det blir det samme sendt tilbake til maskinen din. Så da kan du vel doble det tallet ditt.

Men skal du ha litt mere nøyaktige tall så anbefaler jeg deg å bruke verktøy som er beregnet for det. Du finner noen hvis du bruker google. Synes å huske noe ala "Net IQ Chariot".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...