Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

*LØST* Hard Disk Error

Anbefalte innlegg

jeg hadde akkurat installert Windows 2000 Pro, og satte i ASUS A8N32-SLI driver-cd'en. så begynte installasjonsprogrammet, jeg valgte å installere alle driverne, så startet installasjonen.

plutselig hørte jeg en forferdelig lyd fra maskinen, skrap, skrap, skrap etc. som jeg lokaliserte kom fra den nye harddisken. det hadde vært litt høyfrekvente lyder fra den før, men den fungerte helt fint.

maskinen hang, jeg slo den av, startet på nytt, hørte skrap skrap to ganger, så startet den. men så tar oppstarten mye lenger tid, og så kommer beskjeden:

"3rd Master Hard Disk Error

Press F1 to Resume"

jeg sjekket bios, som før hadde vist riktig harddisk og info om den, men nå vises den som "WDC ROM MODEL-HAWK" som er 8 gb stor..

så kommer "Reboot and Select proper Boot device

or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

edit: Windows 2000 Pro finner heller ingen harddisk når jeg prøver å installere Windows på nytt.

på meg virker det som harddisken har hatt en slags produksjonsfeil, og har tatt kvelden.. noen kommentarer?

Endret av dc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg hadde akkurat installert Windows 2000 Pro, og satte i ASUS A8N32-SLI driver-cd'en. så begynte installasjonsprogrammet, jeg valgte å installere alle driverne, så startet installasjonen.

plutselig hørte jeg en forferdelig lyd fra maskinen, skrap, skrap, skrap etc. som jeg lokaliserte kom fra den nye harddisken. det hadde vært litt høyfrekvente lyder fra den før, men den fungerte helt fint.

maskinen hang, jeg slo den av, startet på nytt, hørte skrap skrap to ganger, så startet den. men så tar oppstarten mye lenger tid, og så kommer beskjeden:

"3rd Master Hard Disk Error

Press F1 to Resume"

jeg sjekket bios, som før hadde vist riktig harddisk og info om den, men nå vises den som "WDC ROM MODEL-HAWK" som er 8 gb stor..

så kommer "Reboot and Select proper Boot device

or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

edit: Windows 2000 Pro finner heller ingen harddisk når jeg prøver å installere Windows på nytt.

på meg virker det som harddisken har hatt en slags produksjonsfeil, og har tatt kvelden.. noen kommentarer?

5518997[/snapback]

den har nok tatt kvelden ja. Siden du sier den er ny så antar jeg du har en garanti du kan bruke.

Men hvilken harddisk hvar det du hadde?

Lenke til kommentar

den var helt ny, ja. en Western Digital 250GB S-ATA II 7200 RPM Caviar Special Edition 16MB cache

første skritt blir vel å clear'e CMOS. kan ikke forstå at noe annet skal være påkrevd, da den fungerte helt ypperlig (foruten litt lav høyfrekvent susing når den jobbet) da jeg installerte Win2K første gangen (måtte reinstallere).

Endret av dc
Lenke til kommentar

CMOS reset hjalp ingenting, BIOS finner harddisken som en 8 gb "WDC ROM MODEL-HAWK-----". den vil ikke boote selv om en helt ny windows 2000 install ligger på disken. windows 2000 cd'n finner ingen harddisk dersom jeg prøver å reinstallere windows.

Lenke til kommentar
CMOS reset hjalp ingenting, BIOS finner harddisken som en 8 gb "WDC ROM MODEL-HAWK-----". den vil ikke boote selv om en helt ny windows 2000 install ligger på disken. windows 2000 cd'n finner ingen harddisk dersom jeg prøver å reinstallere windows.

5520049[/snapback]

Virker nok som harddisken har tatt kvelden ja :(

Du kan prøve å kjøre fdisk (fra oppstart diskett) og se om du finner ut mer der, evt prøve å reformatere

den. Men jeg tviler på at du vil komme noen vei.

Skrape lyder og andre ulyder fra harddisken betyr at den har gått fysisk i stykker i 99% av tilfellene.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

akk, det var det første jeg tenkte på, og fryktet. med tanke på feilmeldinga som oppstår når jeg booter, og de fryktelige skrapelydene disken lagde, så er vel en telefon til den gitte butikken eneste vei å gå :(

takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...