Gå til innhold

Trenger råd om skadet pc/kabinett

Anbefalte innlegg

Jeg bestillte ny pc med skjerm, tast, høytalere osv. (Dinside.no kampanjetilbud) Da jeg pakket ut pc-en hadde kabinettet knusningskade og transportesken var preget av sammenstøt mot noe. :(

Selger foreslo å ta tilbake selve pc-en for å teste hardwaren og så montere komponentene inn i et nytt kabinett.

Synes dere at dette er en grei løsning, eller ville dere hatt betenkeligheter med å kjøpe en ny pc til over 10000 kr som har vært utsatt for en skade?

Håper noen her inne kan komme med gode råd da jeg er veldig i tvil.

Pardo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bestillte ny pc med skjerm, tast, høytalere osv. (Dinside.no kampanjetilbud) Da jeg pakket ut pc-en hadde kabinettet knusningskade og transportesken var preget av sammenstøt mot noe.  :( 

Selger foreslo å ta tilbake selve pc-en for å teste hardwaren og så montere komponentene inn i et nytt kabinett.

Synes dere at dette er en grei løsning, eller ville dere hatt betenkeligheter med å kjøpe en ny pc til over 10000 kr som har vært utsatt for en skade?

Pardo

5518956[/snapback]

Jeg ville ha krevd helt ny pc, men det går fint ann og bruke de gamle dele så lenge de funker (ville nok lett bli problemer med de gamle delene).

Lenke til kommentar

Dette virket som en skummel sak. Selv ville jeg ha krevd ny maskin, med helt ny hardware, eventuellt krevd pengene tilbake og hevet kjøpet - man har absolutt ingen garanti for at alle komponenter blir byttet ut.

Det trenger ikke å være noen synlige/merkbare feil på noen av komponentene, men plutselig en dag slutter ting å virke som følge av det lille sammenstøtet du forklarte her.

Hardware er som oss mennesker, feilen har en inkubasjonstid - deretter begynner problemene å oppstå

Endret av Pettern800
Lenke til kommentar
Jeg bestillte ny pc med skjerm, tast, høytalere osv. (Dinside.no kampanjetilbud) Da jeg pakket ut pc-en hadde kabinettet knusningskade og transportesken var preget av sammenstøt mot noe.  :( 

Pardo

5518956[/snapback]

Tror ikke du har krav på noe som helst annet enn hva selger foreslår. Med mindre du har tenkte å merke hver komponent har du dessuten ingen mulighet til å sjekke om det ikke er akkurat det han foreslår de gjør selv om de sier du skal få ny.

Det er dessuten ingen grunn til å tro at dette vil skape andre problemer for deg enn at du må levere fra deg maskinen.

Lenke til kommentar

Hovedkort, cd/dvd og harddisk bør alltid byttes i slike tilfeller.

Hovedkort/cpu pga viften til cpu veier ofte noe, og et slag/støt kan føre til skadet cpu eller skadet område rundt cpu socket.

Harddisker er mekaniske, og ikke laget for å tåle støt/slag(som regel). Selv om de er slått av kan en slik hendelse påføre disken skader.

Optisk spiller fordi disse er også mekaniske, og slag kan forstyrre/ødelegge linser og annen optikk, eller drev.

Ut over dette kan resten beholdes, så lenge kabinettet byttes så klart(om det er noe igjen da ;) ).

Lenke til kommentar

Pardo

5518956[/snapback]

som nevnt over så er samtlige komponenter følsom for støt.

Spørsmålet er hvordan kabinettet er skadet. hvis hovedkortet står i "spenn" så bør det meste byttes.

hvis det ikke er spenn på hovedkort og bakplata er hel så kan alle ekspansjonskort og minne brukes for disse er ikke følsom for trykk(med mindre skjermkortet har en feeeet kjøler)

uansett så er vel alle pakker som er sendt med posten i dag forsikret?

hvis du kommer til enighet om at samtlige komponenter skal byttes, ta å skriv av serienummeret på de komponentene før du sender pc'en tilbake, slik vil du vite hvis du får samme komponent tilbake. ta gjerne bilde av komponenten i den skadede pc'en slik at du har et konkret bevis i en evt tvist.

Lenke til kommentar

Er egentlig enig med babelfisken, det selger tilbyr er vel det du har krav på og thats it. Dvs, jeg ville muligens bedt om en ny harddisk, litt avhengig av. Datadeler skal i utgangspunktet tåle litt, de fraktes jo over halve jordkloden før de kastes rundt i postsystemet her hjemme. Du vil uansett ha 3-5 års garanti på delene. Spørsmålet er heller hvilken type knusningsskade det er snakk, er det et plastdeksel som er sprukket eller er det skade i metall eller i andre deler av kabinettet?

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Det er riktig nomore, men dette blir mye synsing. Vi vet ikke hvilke type skade det er snakk eller hvorhen på kabinettet. "Knusningsskade" høres forferdelig ut, men det kan være et plastdeksel, som det ikke er uvanlig blir skadet i post, eller det kan være noe annet og mer alvorlig. Trådstarter får komme tilbake til oss synes jeg.

Lenke til kommentar
du har engrett innen 14 dager, så det er bare å heve kjøpet ved å bruke angreretten og bestille en ny pc etterpå.

5527531[/snapback]

Det er vel det sikreste alternativet. 100% sikker på at du ikke får de samme kompoentene igjen blir å kjøpe PCen et annet sted.

Men kan egentlig dette behandles via angreretten direkte, siden det er skade på produktet ("..leveres tilbake i tilsvarende stand/mengde..blabla."..). Da må du vel først behandle det som en vanlig skadesak, der selger erstatter produktet, for så å angre kjøpet.

Lenke til kommentar
du har engrett innen 14 dager, så det er bare å heve kjøpet ved å bruke angreretten og bestille en ny pc etterpå.

5527531[/snapback]

Det blir helt feil å bruke angrerett i et slik tilfelle, dessuten blir det han som må dekke frakt hvis han skal bruke angreretten, i motsetning til en reklamasjon da det er selger som skal dekke utgifter kjøper har i forbindelse med retur av varen.

Lenke til kommentar

1. Kjøper skal ikke forholde seg til Posten Norge, men til selger som har ansvaret for varen helt til den blir utlevert kunde.

2. Angrerett går ja, men det er ikke den rette måten hvis han vil ha en pc som virker.

Virker maskina? Er det bare ytre skader på kabinett?

Hvis det er ja så ville jeg ha spurt om de kunne sendt meg et nytt kabinett og byttet over selv. Eventuelt hadde jeg sendt den inn igjen og få byttet dette. (Selger skal betale porto.)

Når det gjelder slag skader etc. så har man uansett fem års reklamasjosnrett på datadeler som idette tilfellet her. Dessuten så blir jo alle pcer mer eller mindre behandlet "hardt" når det blir sendt.

Lenke til kommentar

Så lenge pcen for øyeblikket fungerer helt fint må bulker/knusningsskader betraktes som kosmetiske feil inntil videre. Derfor tviler jeg på at du kan gjøre noe særlig mer enn å godta tilbudet deres om et nytt kabinett. Hvis noen av komponentene har fått skader på grunn av støtet vil dette med tiden vise seg, og du blir dessverre nødt til å ta disse reklamasjonene etter hvert som de kommer...

Lenke til kommentar

Knusningskaden var faktisk på en del av plast men delen var i ganske solid utførelse men knust i flere biter.

Den var også festet med tre skuer der festene var knekt rett av.

Når dette skjer inni en støtsikker eske, så kan jo sammenstøtet ha vært

ganske hardt.

Skader på komponenter kunne jeg ikke se med det blotte øye og jeg ville ikke sette strøm på for å teste om ting virket. Synes ikke det virket fornuftig der og da.

At det ikke var synlige skader på komponenter er jo sakens "kjerne". Hadde det så vært, ville saken vært helt klar for min del; hardware måtte byttes ut.

Hardwaren har med ganske stor sannsynlighet blitt utsatt for såpass hard behangling at kabinettet er skadet.

Registrerer at noen ikke synes det er noe problem mens andre ville vært skeptisk.

Har jo veldig lyst på pc-en da, så det blir vel til at jeg aksepterer selgers forslag og håper på det beste.

Når det gjelder den som mente at tiden for angrefristen var utgått, så kan vel det diskuteres. Har jo ikke fått den varen jeg bestillte enda.

Takker for innspill. De bygget oppunder min følelse om at dette kan være så som så. Både når det gjelder hardware og det å handle på nett.

Pardo

Lenke til kommentar

I følge din beskrivelse er denne skaden ganske stor, og da kan man tenke seg følgende: Hvis det er en støtskade, må støtet ha vært så kraftig at noe inne i PC-en garantert er skadet. Dette vil vise seg når du skrur den på. Hvis du skrur den på og alt fungerer fint, er det sannsynligvis heller en klemskade forårsaket av truck eller noe annet, og i så fall har ikke komponentene fått seg noe dunk av nevneverdig grad. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...