Gå til innhold

7800GS AGP til test

Ourasi

Anbefalte innlegg

skyter bare inn at hdr på mid end kort er ganske ubrukelig, refererer til alle hdr tester , som viser at hvis ikke ytelsen til kortet er over 7800gt så er det ikke spillbart. du kan spille i 800x600, men det er vel lite aktuelt tipper jeg?

5535308[/snapback]

Det er bare tull.... :nei:

I testen det er linket til i denne tråden er Half-Life 2 Lost Coast i 1600x1200 med HDR og full AA/AF testet... Selv uklokket klarer 7800GS kortet det bra...

HL2LCVSTAAAF.gif

Legg merke til G70-arkitekturen sammenlignet med X850-kortene.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men nå er ikke dette skikkelig HDR, eller hva.

5537955[/snapback]

Nei, det er ikke sikkelig HDR, men det var den testen jeg klarte å finne med 7800GS (er ikke så mange tester gjort på dette kortet med HDR)

Men det er 4xAA der, siden det er INT16 HDR

Lenke til kommentar
Viktig forskjell mellom dem da...

7800GS støtter sikkelig HDR, shader model 3.0. Noe ingen X8x0-kort fra ATi gjør eller kommer til å gjøre...

5519454[/snapback]

Jada, men du er en tosk om du bytter ut et X850 XT mot et 7800GS. Har man allerede X850 XT that is..

Egentlig er dette med å kjøpe nytt AGP skjermkort nå rimelig døfødt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Egentlig er dette med å kjøpe nytt AGP skjermkort nå rimelig døfødt.

5538956[/snapback]

Jeg skjønner hva du sikter til... De som ikke "følger med" på tenkologi blir "akterutseilt".. :)

MEN.. det er ett *lite* men...

Fremdeles er det både S939 og S478(9)-alternativer som sammen med ett "high-end" AGP-kort yter "dynamitt"..

Har selv en Venice/S939 og "ett par" "Dothan" som er minst like bra mye annet basert på S939/775 og PCI-E.

Særlig "Dothan"-systemene på S478(9) er svært gode "spill-platformer" så det er derfor fremdeles aktuelt...og ikke minst positiv at f.eks. 7800 blir å få til AGP. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har selv en Venice/S939 og "ett par" "Dothan" som er minst like bra mye annet basert på S939/775 og PCI-E.

Særlig "Dothan"-systemene på S478(9) er svært gode "spill-platformer" så det er derfor fremdeles aktuelt...og ikke minst positiv at f.eks. 7800 blir å få til AGP. :thumbup:

Jeg kan ikke se annet enn positivt at det kommer nye AGP kort. Men om jeg

kommer til å kjøpe et nytt vil bli bestemt av prisen.

Skulle gjerne hatt en Intel post med deg TL1000S. Her på forumet er det

helt umulig, men skulle gjerne hatt en rolig post om noen gode oppsett.

Lenke til kommentar

Det er vell bare tull og kjøpe et slikt kort hvis ikke man bare skal ha et oppsett som skal være godt nok en liten stund. Det er like smart eller smartere og kjøpe nytt oppsett med tilgang til pcie. Jeg tenkte lenge på og vente på noe x1800xl på agp men etter jeg hadde tenkt litt så ville jeg bare tapt på det. Det er liksom som og kjøpe en ferarri med 100hest :p. At Nvidia ikke har gjort kortet raskere en det er, er enda mer merkelig da det såvidt slår x850xt pe i de fleste tester. Det har jo såklart tilgang til HDR og sm3 men vil man betale 3000kr for et agp kort så synes jeg at man bør vurdere om man gjør et bra kjøp noe jeg ikke synes det er. Hvis kortet hadde kostet ned mot 2000kr hadde det vært forsvarlig for en med agp system og som ikke har råd til noe nytt oppsett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Hmm, både netshop og mpx har kortene inne til ca 2500-lappen. Frister, men er vel ikke helt forsvarlig med tanke hva man får "på den andre siden" av grensesnitt-verdenen. Vurderer heller x800rx, x1600 pro og 6600GT (til AGP), hovedsakelig fordi pengeboken bestemmer.

mvh

Lenke til kommentar

jeg har amd 64 3200+ socket 754 med 1 gig ram og ati 9800 pro. Vurderer og kjøpe Club3D GeForce 7800 GS til 2490. Alternative er å kjøpe nytt hoved kort med pciE, men tror det er litt bortkastet pga min cpu, socket 754 er faset ut, så neste oppgradering må jeg kjøpe nytt hovedkort og cpu alikevell. Det har ikke jeg råd til før neste sommer tenker jeg, og da har vel amd fått støtte for ddr2 også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvordan yter 7800GS i forhold til 6800 Ultra? Kortene er jo ganske like på mange måter, men kanskje verdt å bytte om man blodklokker litt?

5544982[/snapback]

Utifra det utgangspunkt at X850XT/X800XT yter noe bedre enn 6800Ultra så ser jo 7800GS ut som ett godt alternativt (såfremt prisen legger seg på ca. 2.500).

Har jo selv testet X800XT (riktignok PE) mot både 6800GT og 6800GS.. og X800XT er atskillig bedre. Dette er da testet i ett "Dothan system"..

Uklokket er X800XT (PE) bedre enn selv ett klokket 6800GT/GS (til ultra hastighet).

Dersom det er vanlig at 7800GS AGP klokker til nesten 500/1400 så ser man jo at det blir bra ytelser..

Lenke til kommentar

Jeg har etganske greit system som jeg satt sammen for vel 2,5 år siden.

AMD 3000+ prosessor, 1024 mb Corsaid pc3200 ram og Asus A7N8X Deluxe hovedkort og ATI Radeon 9800 pro 256 mb.

Allt dette yter jo dynamitt, men har i det siste med spill som quake4 og BF2 merket at kortet kan slite litt med lagg ved for høye oppløsninger (kjører 1600x1200 på lcd skjerm)

Siden det jeg allerede har er såpass bra at en heloppgradering ikke er fullt så nødvendig synest jeg at det er helt greit å kunne kjøpe et Bra skjermkort med AGP så slipper jeg å bytte hele maskinen når maskinen i seg selv ikke er så "utdatert" som skjermkortet.

skal jeg først ha PCIe skjermkort må jeg ha nytt skjermkort,,,og da er det lett for å kjøpe ny eller mere minne samt en ny prosessor og før du vet ordet av dert har jeg kjøpt alle delene for en helt ny maskin....dette blir fort dyrt.

Bestillte meg i dag siste utgaven av:

XFX GeForce 7800GS 256MB GDDR3 XT, AGP8X, DVI-I/Tv-Out, fra pcutstyr.no

Siden jeg ikke er en overklokker så er dette en grei løsning for meg....450 kr ekstra for ganske bra høyere kjerne og minnefrekvens.

For meg synest jeg dette er helt kanon........3000 kr for et nytt skjermkort som sørger for noen år levetid med pcen er bedre enn å bytte ut hele pc innholdet.

Får dessuten solgt mitt gamle skjemkort til en 1000 lapp, så +2000 kr og pcen min får nytt liv.,......kunne ikke blitt bedre ;-)

Var det forresten ikke mange diskusjoner på hvor liten elelr ingen forskejll det var på AGP vs PCIe ennå....? Uansett greit valg for ossm ed "ikkefulltsådårligpc" med AGP ;-)

Jeg bare gleder meg til jeg får det nye kortet i posten :D overgangen fra Radeon 9800 pro og Geforce 7800gs skal bli gøy å oppleve :D

slabbedasken

*edit skrivefeil*

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar
Hvordan yter 7800GS i forhold til 6800 Ultra? Kortene er jo ganske like på mange måter, men kanskje verdt å bytte om man blodklokker litt?

5544982[/snapback]

Utifra det utgangspunkt at X850XT/X800XT yter noe bedre enn 6800Ultra så ser jo 7800GS ut som ett godt alternativt (såfremt prisen legger seg på ca. 2.500).

Dersom det er vanlig at 7800GS AGP klokker til nesten 500/1400 så ser man jo at det blir bra ytelser..

5545668[/snapback]

Prisen har lagt seg på fra 2495 og oppover...

De fleste kortene som har blitt testet (også retail kort) klokket til rundt 500/1350 på stock kjøling... Det er ikke ille!

Lenke til kommentar

Kjipt for alle som nettop har skaffet seg 6800gs agp til over 2000kr .

Kjipt å være data forhandler om dagen - ja men det har kommet ut et bedre kort jo Angrerett - det kommer jo et bedre kort nå jo - Angrerett. (ikke minst når det gjedler 1800xt over til 1900xt)

Ikke lett hehe

Lenke til kommentar

Akkurat, så her har 7800GS lagt seg på 2495,-. Det er jo ikke så ille. Og som noen sier over her så er det jo tragisk for de som har betalt nesten 2500,- Kroner for 6800GS. Men, men. 6800GS er jo ikke så dårlig.

Okay, da er vel ikke en 7800GS en så ille oppgradering for de som har tenkt å beholde AGP maskinen sin 1 til 2 år :)

Lenke til kommentar

Finnes det noen indikasjoner på at ATI kommer til å lansere et produkt til å kunne konkurere med 7800GS ? I agp format altså!

Spør siden jeg planlegger å oppgradere i nærmeste framtid, sitter nå med AMD 3200+ prosessor, 2,5 GIG pc3200 ram og Asus A7N8X Deluxe hovedkort og ATI Radeon 9800 XT ....så på tide for et siste innspurt med dette hovedkortet ,før en eventuell full oppgradering ( HK + cpu og hele pakken)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...