Gå til innhold

7800GS AGP til test

Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte X850XT PE kortet mitt like før jeg fikk høre om 7800GS, så jeg var litt skeptisk på om jeg hadde gjort noe veldig dumt, men utfra disse testene ser det jo ut som om X850XT PE fremdeles vil være det raskeste AGP kortet på markedet.

Blir spennende å se hvilket prisnivå de legger seg på. Om de legger seg omkring 2000,- vil dette være et meget attraktivt kort.

Lenke til kommentar

Viktig forskjell mellom dem da...

7800GS støtter sikkelig HDR, shader model 3.0. Noe ingen X8x0-kort fra ATi gjør eller kommer til å gjøre...

Når det gjelder pipelines så vil de kortene som shipper være laserkuttet har jeg fått høre, men de skal være RÅ til å klokke... Noe som også testen viser... :yes:

To overclock the 7800 GS, I used the driver built-in Coolbits 2. Using the "Detect Optimal Frequency" option, it detected a speed of 455 MHz on the core and 1350 MHz on the memory. However, from previous experience with overclocking via Coolbits 2, the detected speeds can usually be a little conservative, so I attempted to overclock the card even further. I was able to reach speeds as high as 500/1390 without Coolbits 2 complaining of instability. In most games and all of the 3DMark applications, I did not find any graphic anomalies or hitching at these speeds, even with long gameplay. However, upon playing Half-Life 2: Lost Coast, I did notice some minor graphic anomalies on some of the rocks, as well as some hitching, so I backed the speed down on both the core and the memory. I was able to settle on 480/1380, speeds which seemed to be free of any graphic anomalies/hitching in all of the games and benchmarks I tested, including Half-Life 2: Lost Coast.

Det var med stock kjøling...

Lenke til kommentar

Tipper 7800GS AGP versjonen kommer til å bli mye dyrere enn 2000,- Kroner. Selv AGP versjonen av 6800GS (Dårligere enn PCI-Express versjonen) koster jo rundt 2500,- Kroner. Så det vil ikke forundre meg om 7800GS AGP vil koste rundt 3000,- Kroner når det blir lansert.

For de som har AMD Sokkel 939 eller 754 CPU og AGP hovedkort så vil jeg heller anbefale å kjøpe et PCI-Express hovedkort og et 7800GT PCI-Express. Disse kan fåes for rundt 2500,- Kroner. På den ene maskinen min har jeg et Club3D 7800GT. Dette har jeg satt en NV Silencer 5 på, flashet med en XFX bios og overvoltet det til 1.5 Volt. Klokker det til 510/1200 Kjerne/Minne. Får over 8000 poeng i 3DMark05.

Man kan jo få PCI-Express hovedkort helt ned i 500 - 600,- Kroner. Så totalt sett så trenger det ikke bli noe dyrere å kjøpe hovedkort og 7800GT kontra et 7800GS AGP til kanskje 3000,- Kroner.

Derimot om det viser seg at man kan åpne pipelines på 7800GS AGP og det ikke vil koste noe særlig over 2000,- Kroner så vil det sikkert være et ganske attraktivt kjøp for de som ikke gidder å bytte ut AGP Plattformen sin.

Lenke til kommentar
hva blir pris i forhold 6800gs og  7800gt?

har sett  7800gt til 2500kr og 6800gs ned i 1600-1700kr  så rund 2000-2100kr ?

5519556[/snapback]

Så billige 6800GS AGP? Sikkert PCI-Express versjonen av 6800GS som er så billig. Ifølge Prisguiden koster den billigste AGP versjonen av 6800GS 2231,- Kroner. https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

Som sagt, jeg er temmelig sikker på at AGP versjonen av 7800GS kommer til å koste opp mot 3000,- Kroner når den blir lansert.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Kjører inn noen flere bilder av 7800GS for AGP jeg....

Her ser vi klart G70 brikken, og nVidia sin BR2 (PCIE<->AGP bru)

Dette kortet er klokket 400/1250 stock fra BFG. "Referansefrekvensen" fra nVidia kommer etter hva jeg har hørt til å være 375/1200

Kortet har 16 pixelpipelines, 6 vertex shaddere og 16 ROP's. Ellers er arkitekturen den samme som GeForce 7-serien.

Kortet har en molex-kontakt, sammenlignet med PCIe kortene har vi har strøm-kretsene forran, ikke bak.

Close-up av G70-kjærnen.

Baksiden av kortet... Pasiv kjøling av minne... Kortet har 256Mb med 256-bit GDDRIII minne.

Når det gjelder å låse opp pipelines så var ikke min kilde i nVidia sikker heller, han trudde de var laserkuttet, men var ikke sikker.

Flere nettbutikker i USA har allerede disse kortene på lager, og noen har også fått kjørt dem allerede... :p Lanseringen er rett rundt hjørnet!

Lenke til kommentar

Ok, nå er jeg litt forvirret.

Tar jeg ikke feil ble det hintet i forumet at 7800GS skulle komme i AGP. Så avkrefter nVidia at det i det hele tatt kommer noen 7800GS. Men nå snakker dere om 7800GS til AGP som om det snart kommer i butikkene..? :dontgetit:

Har jeg gått glipp av noe?

You see, jeg sitter med s754 og Radeon 7000 som kostet 150,- på komplett.no, og ønsker å oppgradere (AGP) :)

Har tenkt på X850XT AGP, men dersom 7800GS kommer i AGP får jeg revurdere.

Lenke til kommentar

Nå skal vi smørre oss med litt tålmodighet. Søk litt på Google, få får du en god

del treff. Enda til en del butikker i USA hvor en kan legge inn bestillin på

kortet. Er ikke helt sikker på om de har kortet i butikken klar for salg men.

Om kortet ikke kommer, har mange biltt lurt. :!:

Lenke til kommentar

Merkelig at ikke highend kortene er å se på AGP porten, tross at grensesnittet er en liten flaskehals, men av uten stor betydning. Tenker på dem med P-M.

7800GS ser ut til å være en grei siste oppgradering til et overklokket socket A system, uten at cpuen blir for stor en flaskehals. ;)

Lenke til kommentar

skyter bare inn at hdr på mid end kort er ganske ubrukelig, refererer til alle hdr tester , som viser at hvis ikke ytelsen til kortet er over 7800gt så er det ikke spillbart. du kan spille i 800x600, men det er vel lite aktuelt tipper jeg?

sm3 derimot er skikkert veldig kjekt siden så mange spill lages med den der nvidia the way its meant to be played greia, sikkert mange spill som yter dårligere uten det.

Lenke til kommentar

For socket A maskiner er 7800 AGP kort langt over målet.

Kjører en XP2500+@ 2,2Ghz med 6800Ultra skjermkort og 1GB ram.

Dette ga i Quake4 0,2FPS med alle settinger på maks 1024x768.

Stilte ned fra Ultra high til high settings AA og AF på fult, fikk da 60FPS med dropp helt ned i 11.

Så dette er nok et kort for A64 maskiner med litt sprekere prosessorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...