Pål111 Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Hei! Jeg har lite peiling på digitale kompaktkameraer, men skal nå kjøpe meg et enkelt og greit kamera. Valget står mellom Nikon p2 og ixus 750. Jeg får begge til lik pris (ca 3000 kr). Hva bør jeg velge, hvilket av de to er best? På forhånd takk for svar. Pål Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Hei! Jeg har lite peiling på digitale kompaktkameraer, men skal nå kjøpe meg et enkelt og greit kamera. Valget står mellom Nikon p2 og ixus 750. Jeg får begge til lik pris (ca 3000 kr). Hva bør jeg velge, hvilket av de to er best? På forhånd takk for svar. Pål 5518489[/snapback] Hei Har nettopp kjøpt meg Ixus 750 og må si meg veldig fornøyd, tar utrolig fine bilder! Både inne og ute. Du får et topp kamera der. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 P2 kan kanskje oppleves noe mer "klumpete", selv om det har samme størrelse. Det gjør imidlertid at det er veldig godt å holde. Det har noen flere nyttige funksjoner enn Ixus 750, men mangler optisk søker (noe Ixus 750 har). Hvilket du velger, avhenger av hvilket du liker best. Prøv å holde de i en butikk, så finner du fort ut at ergonomi er Nikons sterke side. At Ixus 750 har to megapixler mer, vil ikke ha noen innvirkning på vanlige bilder og på bilder opp til A4. Lenke til kommentar
Pål111 Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 Hei! Jeg har lite peiling på digitale kompaktkameraer, men skal nå kjøpe meg et enkelt og greit kamera. Valget står mellom Nikon p2 og ixus 750. Jeg får begge til lik pris (ca 3000 kr). Hva bør jeg velge, hvilket av de to er best? På forhånd takk for svar. Pål 5518489[/snapback] Hei Har nettopp kjøpt meg Ixus 750 og må si meg veldig fornøyd, tar utrolig fine bilder! Både inne og ute. Du får et topp kamera der. 5518505[/snapback] Ja, jeg har hatt begge to i hånda, og nikonen er kanskje litt mer klumpete. Hva med video-opptakene, kan man filme så lenge man har minne ledig på nikonen, eller har den en maks-grense på antall minutt man kan filme? Vet at man på ixusen kan filme så lenge man har ledig minne. Mvh Pål Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Dette tror jeg du kan på Nikon også, uten at jeg kan si det helt sikkert. De fleste kamera har den muligheten i dag. Mulig du finner info om dette på Nikon sine hjemmesider. Du kan laste ned brosjyrer om de forskjellige kameraene der. Lenke til kommentar
Pål111 Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2006 Dette tror jeg du kan på Nikon også, uten at jeg kan si det helt sikkert. De fleste kamera har den muligheten i dag. Mulig du finner info om dette på Nikon sine hjemmesider. Du kan laste ned brosjyrer om de forskjellige kameraene der. 5519898[/snapback] Tusen takk for alle svarene, jeg fyrer løs igjen: Jeg har som sagt ikke noe særlig peiling på digitale kameraer, men jeg har et lite forhold til optikk, da gjennom vanlige speilrefleks og kikerter. Med tanke på dette så stoler jeg på at optikken på nikonen er god. Men hva med ixusen? Har de god optikk? Hvilket av kameraene tar de beste bildene? En annen ting er rødøyne-funksjonen på nikonen, har hørt skryt om denne. Funker denne bra? Har hørt litt negativt om denne funksjonen hos ixusen. Uansett; er dette enkle ting å fikse når man legger inn bildene på PC? Mvh Pål Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Både Canon og Nikon leverer god optikk, og har mange tiår med erfaring på dette feltet. Ang. røde-øyne funksjonen, så har Ixus'en et standard forblink for å få pupillene på den du tar bilde av til å trekke seg litt sammen. Dette fungerer like dårlig på Ixus som alle andre kamera med samme funksjon. På P2, så fjernes røde øyne digitalt i etterkant. Dette fungerer mye bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå