Ustedalen Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Svært så ille at jeg ramset opp en god del band da Han spurte etter metal band, her fikk han metal band. Han spurte om typer metal, her fikk han typer metal... Så kan han velge selv. Hva er problemet? at du må scrolle litt? og nei, kan nok ikke gi en link, når hele lista er kopiert fra metalstorm, og inn i notebook! Har selv aldri funnet en liste over alle band før, så jeg lagde den! Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 du kunne vel gitt en link til metalstorm? med mindre det er et fysisk blad eller noe...det er faktisk irriterende å måtte scrolle nedover en million bandnavn. du kunne også brukt spoilertag. men uansett, det er ikke så viktig. litt av poenget her var vel å komme med personlige anbefalinger på bra metalband, såvidt jeg skjønte. det gjorde ikke du...og scrollinga irriterte meg litt i tillegg. da følte jeg for å si ifra. Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) Anbefaler Diesel Machine Torture Test Reviews:LA's heaviest quartet Diesel Machine and their cd Torture Test is the best piece of work that I've heard in years. DM's music is so precise and they make sure that there are no room for errors. The music is tighter than a noose. Shane Gaalaas, Rich Gonzales, AJ Cavalier and Pat Lachman are excellent in their ability to give it their all in every song. This extraordinary four-piece band is one of the hardest working bands I've ever seen. They make some veteran metal bands look like rookies. Diesel Machine is here to stay. Metal Fanatix: Who would like to take the "Torture Test?" I definitely would, especially after hearing the latest Diesel Machine album. This band has so many good, heavy as hell riffs, it's just plain sick. I don't think I have heard a band play like this since the last Meshuggah album. Diesel Machine does sound similar to Meshuggah, with a cross of Pro-Pain and a little Fear Factory. It's music that could grow head banging hair on the dead. Every song on this CD has riffs that are so heavy and groove driven, that their band name seems as a perfect fit. Their riffs are like driving a tractor trailer, going over one hundred miles an hour, into rush hour traffic. As I said before, it's heavy as hell! Even though I liked every song on this CD, I was able to extract a few as my favorites. The title track "Torture Test," "Sick," and "State Of Panic" all kick ass. Forty-five minutes of metal, with eleven tracks will send you on your way to the metal asylum. If anyone has a chance to see these guys live, go into the mosh pit for me, I'm sure it will be insane! - Metal Jeff http://www.dieselmachine.net/reviews.html Endret 29. januar 2006 av Cola-boks Lenke til kommentar
blured Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) Svært så ille at jeg ramset opp en god del band da Han spurte etter metal band, her fikk han metal band. 5519009[/snapback] Han spurte etter bra Metal band. Ikke all dritten man kan finne. Du sa tilogmed at du ikke hadde hørt på alle artistene. Hvordan kan du vite om det er et bra metal band da ? Men tilbake til topic. Et ganske så bra metal band er Megadeth. Ikke så forskjellig fra metallive Burde sjekke ut plata "Hell Wasn't Built in A Day Sam". Finnes mange godbiter der som Peace Sells og Hangar 18. ----------------------------------- Edit: Symphony of Destruction er også verdt å ta en titt på. Endret 29. januar 2006 av manamind Lenke til kommentar
Deathie Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Kanskje denne tråden kan hjelpe? Lenke til kommentar
blured Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) feil.......... Endret 29. januar 2006 av manamind Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) Jeg bare lurer på om noen her vet om noen bra metal-band? trenger mere musikk å høre på... hvis dere skriver noen, kan dere skrive hvilken sjanger metall det er også? på forhånd takk... 5518215[/snapback] System of a Down Favorittbandet mitt, er strengt tatt ikke "ren" metall, men har i hvertfall sterke røtter i det. Har innflytelse ifra band som Faith No More, Tool Rage Against The Machine, The Beatles, Slayer og tar inspirasjon ifra musikk som black metal, elektronika, rock og mye annet rart. Anbefaler at du sjekker ut mer enn det bare det som er blitt spilt på radioen. Første albumet er ganske mørkt litt småpunka saker, men ganske kult. Andre er litt mer thrashy, og fengenede. (De fleste vil si andre albumet er det beste å begynne med). Men spør du meg så kan du ikke gå feil med dette bandet her. Opeth Tenk deg at et 70 talls prog rock band bestemte seg for å bruke death metal lydbilde, og samtidig har noe ultra rolige partier som skaper en ekstrem kontrast opp i mot dette. Dette bandet er noe av det feteste som finnes innenfor metalsjangeren. Vokalisten kan growle brutalt og synge nydelig/pent. Har selv bare hørt alle albumene siden Still Life, men hver en av dem er verdt et innkjøp. (PS: Damnation er ikke et metal album, men et rolig rock album...) Tool Ennda et band som tar inspirasjon fra 70-tallet, men i en helt annen retninng. Omtrent umulig å beskrive dette bandet, bare prøv det. Anbefaler albumet Ænima til å begynne med. Susperia Norsk thrash metal! Hvis du liker ting som Testament, Megadeth, Metallica, Slayer, Kreator og den slags så bør du sjekke ut dette bandet. Dette bandet har energi og intensitet som bare det. Og det at de har gjort Aha's The Sun Always Shine's on TV til en heavy metal låt viser at disse gutta ikke er redde for å prøve forskjellige ting. In Flames En av bandene som var med på å skape gøteborg-stilen. De tidligste albumene har grasiøse melodier, blendet med harde skarpe vokaler. De siste albumene har et mer rocka og fengende preg, selv om det forsatt er metall for alle penga. Anbefaler at de siste albumene for nye folk(med mindre du er mest på jakt etter melodiøse ting, da er det første å foretrekke) Endret 30. januar 2006 av TLZ Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Kan vel nevne noen av mine favoritter, selv om de sikkert er nevnt før: In Flames Egentlig mitt favorittband gjennom tidene og har egentlig aldri skuffet meg (utenom litt på albumet Reroute to Remain ). De leverer og har etter det jeg har sett på opptak blitt bedre og bedre live. Skal selv på konserten på Rockefeller i mars og gleder meg veldig til det. Stilmessig har de utviklet seg fra folk/death-metal (Subterranean, Lunar Strain og Jester Race/Black-Ash Inheritance) over til mer melodiøst, mange fete soloer og litt mindre hardt (Clayman, Colony, Whoracle) til de fant seg en ny og mer hard og rytmisk stil, litt industrial preg også (Reroute to Remain, Soundtrack To Your Escape og Come Clarity). Opeth Også et flott band og her hadde TLZ en fin oppsummering. Hypocrisy Begynt å høre mer på disse karene i nyere tid og det albumet jeg har brukt mest tid med er deres nyeste, Virus. Dette synes jeg er et meget bra album og ingen av sangene er svake. Flott svensk deathmetal med harde fengene riff, koselige trommer og bra soloer. Behemoth Polens stolthet og virkelig et bra band. Har slitt litt med dårlig lyd på tidligere produksjoner, men de 2-3 siste albumene holder bra kvalitet også på lydsiden. Det er hardt, teknisk vanskelig og brutalt. Tekstene handler som oftest om svake teite kristne mennesker, med sitater på både egyptisk og gresk. Anbefales på det sterkeste og du kan godt begynne med albumet Demigod. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (PS: Damnation er ikke et metal album, men et rolig rock album...) MmmmMmMm... Damnation er digg.. Lenke til kommentar
jur72 Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Når jeg leter nye band, sjekker jeg amazon.com Der skriver jeg inn en gruppe jeg vet jeg liker og ser hvilke grupper andre har kjøpt sammen med den. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Dimmu Borgir (death? black? hva er forskjellen, egentlig?) Dimmu Borgir var Black Metal helt til "Enthrone Darkness Triumphant" (1997). Hva man skal definere musikken etter det? Tja... Metal-Archives sier 'Symphonic Extreme Metal'. Og det høres ikke helt feil ut det. Dyp forklaring om tekstforskjellene mellom Black og Death Metal (tatt herfra): Black metal and death metal are normally referred to as sister genres because they apparently have so much in common, but in actuality, many of the innovative musicians of black metal’s second wave developed their own styles and techniques specifically out of disgust for the populist shift in death metal at the time; frequently, their intentions seemed to counteract death metal directly. Death metal is ideologically driven, just like black metal, however, its worldview is a bit different. Death metal finds value in chaos, cataclysm, and death (both physical and spiritual, thus the term "death" metal,) and so reflects that value in its music. Like black metal, it confronts the listener with its values to create atmosphere by establishing an unsettling, harsh, yet immersive musical environment. However, death metal represents a level of negativity different than what black metal offers: black metal can often leave the listener with some enchantment or illumination. Death metal, on the other hand, can be oppressive and brutal, and usually offers only bleakness in its wake; its apocalyptic art, frequently revealing some form of ultimate doom or underlying hopelessness to the listener. While death metal regularly attacks Christianity, it doesn’t paint a picture of alternative values, but shows a world hellbent on annihilation or insanity. Death metal’s reaction to Christian society is an attempt to unveil the masked chaos inherent within. Additionally, death metal evolved its own distinct aesthetic; death metal bands have certain musical traits in common, such as the roared/growled vocal delivery and chromatic riffwork. Black metal on the other hand isn't restricted by any aesthetic adherence, just an expressive one (thus, there can be two bands that sound almost nothing alike, yet they can both be black metal.) Lydmessig pleier Black Metal å ha mye høyere 'pitch' enn Death Metal. Både i spillingen og i vokalen. I BM skriker vokalisten (hør f.eks Immortal), mens i DM growler/brøler vokalisten (hør f.eks Cannibal Corpse). BM pleier også å ha mer atmosfære i musikken. In Flamestil de fant seg en ny og mer hard og rytmisk stil, litt industrial preg også (Reroute to Remain, Soundtrack To Your Escape og Come Clarity). Mer hard? Seriøst? Mer hard....?! BehemothHar slitt litt med dårlig lyd på tidligere produksjoner, men de 2-3 siste albumene holder bra kvalitet også på lydsiden. Må først si at de tidligste platene er Black Metal, og den 'dårlige' lyden er mest sannsynlig gjort med vilje fordi mange syns det er en viktig del av Black Metal sounden. Når du sier 'de har slitt med dårlig lyd', så insiuerer du nesten at de hadde lyst å ha bedre kvalitet. Måtte bare poengtere det. I tillegg er jeg uenig i at det bare er de 2-3 siste platene som har dårlig lyd. Jeg vil heller gå så langt tilbake som "Grom" (1996) for å finne sist plate med dårlig lyd. Og de har gitt ut 8 plater etter den tid. Å si at f.eks "Thelma 6.66" (2000) har dårlig lyd forstår jeg ingenting av. Selv anbefaler jeg Immortal. Som til tross for sin manglende engasjement i anti-kristne tekster blir fremdeles kalt for Black Metal. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Merkelig at Behemoth selv har sagt at lyden på de første platene suger balle og at den har blitt så til de grader bedre på de seineste utgivelsene... Behemoth er vel også mer Death enn Black i stil, selv om de har anti-religiøse tekster. Så ja, de hadde nok lyst på bedre lyd siden den har blitt så kraftig forbedret. Alltid noe dritt å sitte der å gjette seg frem til om det er trommer eller gitar du hører Og ja, jeg synes musikken til In Flames har blitt hardere/tyngre på de to siste platene enn den var på de 4 før der. For å oppsummere: Dårlig lyd er noe dritt og jeg nekter nesten konsekvent å høre på musikk med dårlig innspilling og produksjon (dette impliserer derimot ikke "pop-lyd"). edit: Var kanskje litt feil å si de 2-3 siste ja, de har grei nok kvalitet på lyden på Thelma 6.66. Endret 30. januar 2006 av SBS Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Cynic - Focus (1993) -> link, vil ikke kalle det dømetal, selv om det har noe døvokal. Fredrik Thordendal's Special Defects - Sol Niger Within (1997) -> link, hmm.. å plassere denne skiva i en sjanger blir rart. Isis bør også sjekkes ut -> link da særlig Panopticon. Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Cynic - Focus er et herlig album. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Grimfist - Ghouls Of Grandeur, 10 Steps to Hell Devildriver - The fury of our makers hand (det "nye" bandet til Dez Fafara fra Coal Chamber) ...3 plater som absolutt er verdt å sjekke ut. mvh Pantera Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Merkelig at Behemoth selv har sagt at lyden på de første platene suger balle og at den har blitt så til de grader bedre på de seineste utgivelsene... Behemoth er vel også mer Death enn Black i stil, selv om de har anti-religiøse tekster. Så ja, de hadde nok lyst på bedre lyd siden den har blitt så kraftig forbedret. Alltid noe dritt å sitte der å gjette seg frem til om det er trommer eller gitar du hører Nå spiller de Death Metal ja. Men "And The Forests Dream Eternally", "From The Pagan Vastlands", "Sventevith (Storming Near The Baltic), "Grom " og "Bewitching The Pomerania " er Black Metal. I "Pandemonic Incantations" skjer det noe, og i "Satanica" begynner death-feelingen og komme ganske kraftig. Selv mener jeg "Endless Damnation" og "The Return Of The Northern Moon" er de eneste med dårlig lyd. (Obs: Jeg har ikke alle platene deres, så jeg kan ikke uttale meg om alle). Å være så sikker på at de hadde brukt like ren lyd i f.eks "Sventevith" i 1995 som de brukte i f.eks "Demigod" i 2004 tør jeg ikke å være. Det at de selv ikke liker den dårlige lyden fra tidligere, trenger ikke å bety mer enn av musikksmaken deres har forrandret seg. Noe de åpenlyst har siden de har byttet fra Black til Death. Endret 31. januar 2006 av Scarface^ Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Det at de selv ikke liker den dårlige lyden fra tidligere, trenger ikke å bety mer enn av musikksmaken deres har forrandret seg. Noe den åpenlyst har siden de har byttet fra Black til Death. 5528971[/snapback] Og godt var det. Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Nosgoroth Al Zuna Tsjekkisk metal band Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Det beste metal-bandet jeg har hørt må være Windir. Tviler på at noen kan overgå de platene Windir fikk gitt ut før det gikk galt. Lenke til kommentar
mr. Bjerre Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 slenger meg på Nosgoroth Al Zuna jeg også rart at de er forholdsvis "ukjent" her på forumet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg