Gå til innhold

70/80-tallsrock - ikke for de som ikke liker det!

L@sse

Anbefalte innlegg

Tenkte at vi kunne lage en tråd hvor vi som digger 70/80-tallsrock ala Queen, Scorpions, Nazareth, Zeppelin, Pink Floyd osv., kan komme med tips om gode sanger, egne favorittartister og lignende.

Da kan jo jeg begynne :p

Liker det meste av rocken som ble laget på den tiden, spesielt Queen, Pink Floyd og Guns n' Roses.

Her er mine 3 favorittsanger av hver av gruppene:

Queen

1. "Bohemian Rhapsody" - perfekt sang med gitarsolo til og med! :D

2. "Love of my Life" - stille og rolig sang, også perfekt :D

3. "Too Much Love Will Kill You" - :thumbup:

Pink Floyd

1. "Comfortably Numb" - verdens råeste solo (nesten, i hvertfall)! 6 minutters orgasme :p

2. "Another Brick in the Wall: Part 2" - tøff sang, også kul musikkvideo..

3. "The Happiest Days of our Lives" - er nesten bare en intro, men utrolig kul forde :D

Guns n' Roses

1. "Sweet Child O' Mine" - rå intro, råe soloer, rå sang!

2. "November Rain" - rolig sang som "bygger" seg opp, og avsluttes med en av tidenes råeste gitarsoloer :D

3. "Welcome to the Jungle" - digger stemmen hannes, spesielt rett etter han synger "Ever want to come down, so down, so down, so down" :D

Endret av L@sse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-helloween-the shade in the shadow

-led zeppelin- stairway to heaven

-pink floyd-wish you where here

-iron maiden-the evil that men do

-iron maiden-the trooper

-iron maiden-rainmaker

-iron maidenfear of the dark

Rage-don't fear the winter

thin lizzy-jailbreak

-judas priest-electric eyes

-judas priest-breaking the law

nokre gode sanger frå 70/80tallet. legger kanskje til litt fleire seinere i kveld

Lenke til kommentar

Led Zeppelin - Starway To Heaven! Sinnsykt bra solo! Veldig gudd sang ass!

Pink Floyd - Brick In The Wall... Den groover konge ass! :thumbup:

Guns N' Roses - Knocking On Heavens Door... Smooooooth

Og sist men ikke minst!: Queen - I Want It All... Bare DIGG sang! :dribble:

Lenke til kommentar

hva har plata Led Zeppelin IV, der stairway to heaven var, med 80-tallet å gjøre? den kom faktisk ut i 1971. når sant skal sies brøt faktisk bandet opp nettopp i 1980. så med andre ord, led zeppelin har ingenting med 80-tallsrock å gjøre. sukk, dagens historieløse ungom.

og det lille pink floyd utga på 80-tallet var søppel sammenlignet med glansdagene på 60- og 70-tallet. det blir HELT feil å kalle pink floyd et 80-tallsband.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
eg trur han er ute etter god musikk som er som den på 80tallet, så trur ikjke han river og sliter seg i håret fordi om vi nemner nokre sanger som var litt før.

5518546[/snapback]

*ro, ro til fiskeskjær*

led zeppelin er som musikken på 70-tallet, ikke som musikken på 80-tallet.

det er fordi led zeppelin var blant de banda som faktisk definerte rocken på 70-tallet, og har blitt stående som en 70-tallets store legender. greit nok at mange 80-tallsband er inspirert av lyden til zeppelin, men zeppelin selv, og deres musikk, hører ikke hjemme andre steder enn på 70-tallet.

å i det hele tatt dra zeppelin, og ihvertfall en av 70-tallets beste sanger, stairway to heaven, i nærheten av en diskusjon om 80-tallsmusikk er for blasfemi å regne.

når det gjelder stairway to heaven, bomma du jo bare med 9 år. det er ikke så gærent. å operere med 9 års slingrinsmonn på en era som varte 10 år er jo helt akseptabelt. selv vil jeg gjerne nevne radioheads ok computer som ekte 80-tallsmusikk...dette kom jo tross alt ut i 1997, og er dermed enda litt nærmere 80-tallet enn zeppelin IV.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
hva har plata Led Zeppelin IV, der stairway to heaven var, med 80-tallet å gjøre? den kom faktisk ut i 1971. når sant skal sies brøt faktisk bandet opp nettopp i 1980. så med andre ord, led zeppelin har ingenting med 80-tallsrock å gjøre. sukk, dagens historieløse ungom.

og det lille pink floyd utga på 80-tallet var søppel sammenlignet med glansdagene på 60- og 70-tallet. det blir HELT feil å kalle pink floyd et 80-tallsband.

5518413[/snapback]

Enig.

John Henry Bonham døde i 1980, og Led Zeppelin avsluttet da sin karriere med "Coda".

Nå er ikke jeg videre begeistret for 80-tallet, men Whitesnake har noe bra (det skal sies at Steve Vai mener hans eneste plate med dem er det dårligste han har gjort)

Lenke til kommentar

Enig med Sondre her. Det er forresten ikke bare Zeppelin som ikke hører hjemme i denne tråden, Bohemian Rhapsody kom ut på A Night At The Opera i 1975, altså ikke på 80-tallet. Det samme gjelder Love Of My Life, Too Much Love Will Kill You kom ut en gang midt på 90-tallet. Skivebom der, altså. Alle Pink Floyd-låtene trådstarter nevner kom ut på The Wall i 1979. Det eneste du nevner som faktisk er å regne som 80-tallsrock er Guns 'N' Roses, og GnR er egentlig ikke så veldig representative for rocken på 80-tallet i det hele tatt, på mange måter var deres virkelige storhetsdager på starten av 90-tallet, og sounden deres kan på mange måter ikke sammenlignes med typiske 80-tallsband som Bon Jovi, Van Halen og Toto.

Jaja, sånn kan det gå. :)

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

endr topic til 70/80 talls....

EDIT: kvifor ikkje berre sei att fleire av sangene du har nemnt er fra 70tallet endr topic visst du liker den musikken elelr noke lignande istadenfor og komme med miiilelange innlegg, hehe :)

Endret av drugis
Lenke til kommentar
... typiske 80-tallsband som Bon Jovi, Van Halen og Toto.

Ja, jeg synes døm banda er bra også, jeg ;)

Bon Jovi

"Livin' on a Prayer" - :love:

van Halen

"Eruption" - :thumbup:

"Right Now" - favoritten min fra Eddie :D

Toto

"Africa"

"Hold the Line"

"Rosanna"

Og til senere: IKKE HENG DERE OPP I OM EN SANG ER LAGET I F.EKS. 1968, NÅR TOPIC SIER 70/80-TALLET. POENGET ER Å FORMIDLE GOD ROCKEMUSIKK :D

Lenke til kommentar
... typiske 80-tallsband som Bon Jovi, Van Halen og Toto.

Ja, jeg synes døm banda er bra også, jeg ;)

Bon Jovi

"Livin' on a Prayer" - :love:

van Halen

"Eruption" - :thumbup:

"Right Now" - favoritten min fra Eddie :D

Toto

"Africa"

"Hold the Line"

"Rosanna"

Og til senere: IKKE HENG DERE OPP I OM EN SANG ER LAGET I F.EKS. 1968, NÅR TOPIC SIER 70/80-TALLET. POENGET ER Å FORMIDLE GOD ROCKEMUSIKK :D

5518834[/snapback]

som ikjke er som nymotens "crap" tenker eg?? hehe

Lenke til kommentar

Pirk, pirk, pirk :p

Er det noen som protesterer hvis jeg kaller Dire Straits for et 80-tallsband? :tease:

"Money for Nothing" - 1984

"Brothers in Arms" - 1984

"Sultans of Swing" - 1978

"Walk of Life" - 1984

Noen andre sanger som er verdt å få med seg av Dire Straits?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...