Gå til innhold

Opteron DC 165+MSI K8N Diamond - elendige resultat

Anbefalte innlegg

Har en ny Opteorn 165 Dualcore med Et MSI K8M Diamond demo hk, og jeg er en jævela noob i overklokking, om det ikke der en av delene som er mer eller mindre defekt...

Har LED-minne(Corsair XMS PRO3200) som lyser, som gjør det ganske greit å se om det er minnet som har stoppa opp i klokkinga eller om det er noe annet som er galt(hk,cpu osv..) Rett meg om dette er feil sagt :hm:

Jeg har klart å "overklokke" CPU fra 200 til 230Mhz på minne som kjører 100Mhz(200 sier vel noen). Har også stilt HTT-noe til 3 og 2x for å teste det.(ikke CPU-multiplyr) OG det er det maskimale jeg har kommet oppi, med litt forskjellige innstillinger på den opgraderte BIOSen som støtter Opteron. Har som sagt prøvd nesten alle forskjellige latency'r.

Maks overklokking er altså fra 1800-2100Mhz :!: :yucky:

Prøvd å klokke i Windows også, men kommer ikke lengere enn 2130 Mhz. Over det så restarter maskina seg.

Så er spm:

Er det noe fint testprogram som kan konkludere med hvilken av komponentene; CPU, hovedkort, minne, det er noe defekt/feil med? HAr prøvd Prime95 og SP2004 men de gir jo ikke noe svar...

EDIT:

*(Ett tilfelle var når jeg kjørte memtestx86 ved oppstart, som videre kjørte i ca 1t30min. Etter det låg cpu-fan på 777rpm og alt holdt på å koke! Er det da hk som er defekt?)

Takk for alle forslag!

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet du steppinga på CPUen ? Har du prøvd å øke spenninga på CPUen?

5539336[/snapback]

Har sendt tilbake hovedkortet for en del ustabile saker som lydkort som svikta m.m akkurat nå til komplett.

- Jo, har prøvd å justere spenninga på CPU, men den var allerede på maks på standard: 1,4000 Volt tror jeg det var. CPU ID VID(?)% økninga var også et alternativ.

(Er ikke så veldig kjent med hva nøyaktig alt er ennå, men kan en del da..)

CPU stepping.. er det HTT-økning eller multiplyer du mener? Isåfall så har jeg justert en del på de og sett om det ble noen forskjell.. --> dessverre :(

Veldig merkelig dette..har aldri vært borti lignende.. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Steppingen er det som står på selve cpu'en. Den forteller deg f.eks når den er lagd (og sikkert flere andre ting). Greia er at to cpu'er med samme stepping overklokker ganske likt.

5543562[/snapback]

Gavd meg under kjølepastaen og finner på andre linje:

CCBWE 0550XPMW

Edit: Noe neg/pos og si om denne steppinga? Noe mere jeg kan finne ut om dette.. Har aldri visst hva stepping har vært for noe før så.. :p

Endret av nollie
Lenke til kommentar

Du må nesten google litt for å se om steppingen din er noe bra, men jeg har iallefall hørt at 0550 er en god uke. Bare husk når du skal overklokke at du bare tester en del om gangen. Først tester du hvor høy HTT(nesten det samme som FSB) hovedkortet klarer ved å bruke divider på minnet og senke multiplier på cpu slik at de holder seg under stock hastighet. Vet om en hvor hovedkortet ikke klarte mer enn 218 MHz HTT og inntil han fant ut av det så skyldte han på CPU'en. Når du vet hva HK klarer så er du klar for å teste CPU, og til slutt er det minnet sin tur.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...