Gå til innhold

Dokumentar om universets og jordens opprinnelse?

Anbefalte innlegg

Prøvde først i Film & TV-forumet, men der fikk jeg ingen svar. Prøver derfor her også. :)

Jeg er ute etter en dokumentar som "lettfattet" tar for seg den overordnede utviklingen fra Big Bang og frem til i dag. Den bør ikke vare mer enn 1-1,5 time, den bør være visuelt apellerende samt på DVD, helst med norsk tekst. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er laget ufattelige mengder dokumentarer om dette temaet, jeg er selv en dokumentarfreak så jeg ser det meste som kommer ut.

Men når det gjelder den beste til ditt formål er det ikke bare å komme med en kjapp konklusjon.

De fleste kanalene som lager dokumentarer har nettbutikker der de selger alle slags filmer som de har laget, så jeg vil anbefale å surfe litt rundt der for å finne noe med passende spilletid for deg.

Men når det er sagt, så tviler jeg på at du finner noe som dekker alt på bare 1,5 time.

linker :

http://www.shoppbs.org/home/index.jsp

http://www.bbcshop.com/icat/top10&source=1514

http://shopping.discovery.com/category-1_D...top_dvdvhsbooks

Lenke til kommentar
Men når det er sagt, så tviler jeg på at du finner noe som dekker alt på bare 1,5 time.

5520796[/snapback]

Regnet vel egentlig med at tidskravet ble vanskelig å oppfylle. Men jeg skal gå gjennom de linkene og sjekke hva som finnes, takk for tipset. :)

Lenke til kommentar
Om du er interessert i kvantemekanikk så er jo denne å anbefale:

http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/

Ellers så sier boka "Destiny or Chance" av Stuart Ross Taylor ganske mye, og den er relativt lett å lese.

5522830[/snapback]

Er interessert i mye rart jeg, ;) men jeg tenkte å presentere hvordan ting faktisk hang sammen for en forholdsvis ikke-vitenskapelig-interessert person, på relativt kort tid. Derfor den noe sære tidsbegrensningen. Selv kunne jeg sett på slikt i ukesvis. :love:

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg så en meget spennede dokumentar i tre deler som heter "what we still don't know about the cosmos" Husker ikke alt fra den, men den tar for seg hvordan universet har oppstått og grunnlaget for den menneskelige eksistens. Mot slutten går man innom det å skape liv, eller noe som ligner liv i en datamaskin og en filosof snakker om at vi lenger i framtiden kan lage ekstremt kompliserte simualasjoner, og at vi derfor kan tenkes å leve i en simulasjon. Som sagt meget spennende, men kanskje ikke helt det du er ute etter?

Endret av Blodpudding
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er ein 2 timers dokumentar som beskriver kvifor BigBang teorien mest sansynelg er feil. Ein meget interesang sak. Eg skall sjå om eg ikkje kan klare å grave framm ein link.

(ja, det er ein seriøs dokumentar, der mangen av dei klokaste hodane her på jorden er med. Den er basert på vitenskap, ikkje relegion)

Den inneholder bl.anna mykje info om dei andre teoriane rundt universets skapelse og utforming. Viss eg ikkje husker heilt feil så er det ein samproduksjon bl.anna med bbc.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen hvertfall til at man tror Big Bang er den mest teoretisk riktig er vel at man har målt universets ekspansjon, men samtidig har man også målt at det er deakselererer. Ergo, må ekspansjonen ha startet et sted, og i mye større fart en idag. Og hvis deakselerereringen fortsetter vil (ifølge Hawkings?) universet kanskje begynne å trekke seg sammen. Sant nok så er vel et "nytt" element i denne diskusjonen kvanteteori da. Så om man ser en ny teori basert på begge deler etterhvert (40-50år?) hadde det ikke overrasket meg.

Edit: Universets ekspansjon = stjerner i galakser fjerner seg fra hverandre..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Problemet med bigbang teorien er at temperaturen i universet ikkje stemmer + at alderen er feil. Det er også enkelte andre ting som ikkje stemmer. Derfor så har bigbang teorien vert modifisert etter kvart for å stemme det universet som man faktisk kan måle. Det er bl.anna tilført ein del konstanter og "epicycles" for å få teorien til å stemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...