Gå til innhold

Linux LiveCD uten HDD?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke så kjent nei, har akkurat lært meg noen basiske terminalkoder som følge av hacking av skolens pc :roll:

Har testa ut både Knoppix og Ubuntu, likte Knoppix bedre som live-cd enn Ubuntu, mest pga at Knoppix automounter nfts partisjoner og at det bruker KDE (mest nybegynnervennlig tror jeg?) ikke Gnome. Jeg vet litt da :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå må vi ikke spore av her! Hehe :)

For min del så synes jeg knoppix _var_ kult en gang i tiden. Men nå synes jeg den rett og slett inneholder for mye dill. Knoppix og ubuntu er bygd på samme lest (debian). Men du får ubuntu med KDE også, nemlig kubuntu!

http://www.kubuntu.org/ :)

Mitt tips er å lese, lese, lese og lese, google rundt hvis du får error. Les faqer, wikier osv.. Også kan du spørre her da selvsagt :)

Men hvis du først skal teste ut Linux distroer, så vil jeg anbefale og installere det, for jeg synes at for min del er det enklere å lære da, når du faktisk kan se at endringene dine fungerer. Og når du endelig får til noe, så holder de seg faktisk der, så slipper du å fikse på der hver gang du starter opp :) Finn deg en gammel disk og hiv innpå!

Lenke til kommentar

Som live-cd er Puppy overlegen:

-Den er kun på 60MB

-Kjører alle applikasjoner fra ramdisk --> lynrask

-Kjører alle applikasjoner fra ramdisk --> CD/DVD kan brukes til annet enn OS

-Multisession --> lagrer innstillinger og dokumenter tilbake til CD/DVD

-Script for å installere til USB-penn, HD, Flash-HD, etc

-Script for å lage din egen custom live-cd

Mission Statement

* Puppy will easily install to USB, Zip or hard drive media.

* Booting from CD, Puppy will load totally into RAM so that the CD drive is then free for other purposes.

* Booting from CD, Puppy can save everything back to the CD, no need for a hard drive.

* Booting from USB, Puppy will greatly minimise writes, to extend the life of Flash devices indefinitely.

* Puppy will be extremely friendly for Linux newbies.

* Puppy will boot up and run extraordinarily fast.

* Puppy will have all the applications needed for daily use.

* Puppy will just work, no hassles.

* Puppy will breathe new life into old PCs

Lenke til kommentar

Da laster jeg ned Kubuntu :wee: Jeg trenger også en boot selecter som takler: Linux, WinXP og MacOSx86. Noen forslag? Så litt på GRUB 2, men jeg gidda ikke boote i Linux i går så.

Forresten, i går kveld (var trøtt :roll:) gjorde jeg den store tabben og lage en Linux Partisjon og sette den som aktiv :blush: Så nå vil ikke Windows boote, hvordan skal jeg ordne dette da :hmm:

Edit: Forresten, hvordan setter jeg opp automount i Kubuntu?

Endret av Zappza
Lenke til kommentar

Bootloadere har jeg egentlig ikke så mye peiling på, så det må nok noen andre svare på.

Jeg fant en tråd på nett som kansje hjelper deg litt på vei i enkelte saker og ting; her

Her står det også masse lurt om mounting. Bare hopp over alt pratet om kernel og rett ned til "Mounting Partitions"

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Hei hei!

Da har jeg kjørt Knoppix med stor lykke :w00t: Sliter da med og sette opp ISDNet men det får så være. Har lasta ned Kubuntu på skolen, så det blir jeg og installere i morgen.

Men er det noen som vet hvordan man setter en partisjon til å være "Active" i Linux?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...