Gå til innhold

Er CPU'en kaputt?

RoarRoar

Anbefalte innlegg

Skulle fjerne litt støv fra min litt eldre maskin.

Var kanskje litt uforsiktig under støvfjerning, så når jeg skulle starte maskinen igjen, fikk jeg 0 respons. Etter flere forsøk gikk faktisk hele strømforsyning til helvete, med et smell og masser av røyk. Etter hva jeg la merke til var det bare psu`en som så "kortsluttet ut".

Fant derfor ut at jeg hadde troen på at resten av maskinen kanskje overlevde, så jeg fikk låne en psu av en kamerat, og fikk koblet den til etter det jeg med mine begrensede kunnskaper, tror er rett.

Alle vifter, lamper etc, snurrer rundt og lyser, og det virker som ting fungerer. Men når jeg skal starte maskinen får jeg ikke opp noe skjermbilde, mens beskjeden "system failed cpu test" kommer fra høttalerne.

Jeg byttet den ødelagte psu'en, som var 350w, til en 300w som jeg fikk låne av en kamerat.

Cpuen er en AMD athlon XP 2100+

Hovedkortet er Asus A7V33

Lurer da på om cpu'en også kortsluttet når den gamle psu'en gjorde det, eller om det kanskje kan være den nye psu'en som er for svak? Er det normalt at bare cpu'en ryker under en slik kortsluttning, mens det andre brasket overlever? Evt noe annet jeg kan ha oversett i min oppkobling av den "nye" psu'en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...