smetho Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Hei. Lurte bare på hva folk synes om at Opera som default identifiseres som IE5. Hjelper dette Opera med å få folk fra å lage internett-sider som viker fra standardene slik at de fungere "bare" på IE? Argumentet webmasterene av disse sidene har er jo at 90%+ av brukerne som er på sidene deres bruker IE. Men dette blir jo feil siden Opera også identifiserer seg som IE. Altså blir statistikken feil, og Opera taper på at MS fortsatt får lov å bruke sine jalla-standarer. Hvorfor gjør Opera det slik? Hva syns dere? Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Er det ikke fordi enkelte nettsteder ikke tillater annet en IE? Men fordi Opera gir seg ut for å være IE så kan den oxo lste siden? Leste hvertfall en artikkel om det engang, men det er kanskje ikke det som er hovedgrunnen, ikke vet jeg... Lenke til kommentar
BBC Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Opera Software har kanskje satt IE som default slik at ikke mange skal klage på at Opera ikke fungerer(*), og dermed gå tilbake til IE. (*) fordi de hodeløse "webdesignerne" som *ikke* kan webdesign, konstruerer websider som kun i utgangspunktet skal vises i IE. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Enkelte Internettsider sjekker om du bruker Internet Explorer. Hvis du ikke gjør det, blir du sendt til en side som sier "Dessverre, du må bruke Internet Explorer". Opera kan derfor identifisere seg som IE, slik at du kan "lure deg rundt" denne testen. Mange av disse sidene virker helt fint i Opera. Det triste er at mange Operabrukere registreres som IE-brukere i statistikker. LeD Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: LeD skrev (2002-09-14 15:24):Det triste er at mange Operabrukere registreres som IE-brukere i statistikker.LeD Feil, selv om Opera identifiserer seg med IE5.0, så blir operabrukere registrert som operabrukere i statistikker. Grunnen er at statistikken søker i en annen string enn sider som kun godtar IE. tror jeg :razz: Lenke til kommentar
BBC Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: Den 2002-09-14 15:36, olsen skrev:Feil, selv om Opera identifiserer seg med IE5.0, så blir operabrukere registrert som operabrukere i statistikker. Grunnen er at statistikken søker i en annen string enn sider som kun godtar IE. tror jeg Sikker på det? Registreringen baserer seg jo på http-headeren, og jeg tviler på at det sendes forskjellige identifikasjoner for "hva er jeg" og "hva utgir jeg meg for å være", eller? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: borre skrev (2002-09-14 15:44):Sikker på det?Registreringen baserer seg jo på http-headeren, og jeg tviler på at det sendes forskjellige identifikasjoner for "hva er jeg" og "hva utgir jeg meg for å være", eller? Meget sikker. Har leste dette flere plasser. Kan jo sende en mail til Opera og spørre. Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Dette blir sendt når Opera spoofar som MSIE: "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows XP) Opera 6.05 [en]" Dette blir sendt når Opera spoofar som Opera: "Opera/6.05 (Windows 2000; U) [en]" Dette sender IE (med litt variasjoner): "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows 98; Win 9x 4.90; (R1 1.1))" Dette sender Netscape6: "Mozilla/5.0 (Windows; U; WinNT4.0; en-US; m17) Gecko/20000807 Netscape6/6.0b2" Dette kan Mozilla sende: "Mozilla/4.05" Dette er Mozilla i Linux: "Mozilla/4.77 [en] (X11; U; Linux 2.2.19 i686)" Konqueror: "Mozilla/5.0 (compatible; Konqueror/2.2.1; Linux)" Lynx: "Lynx/2.8.5dev.2 libwww-FM/2.14 SSL-MM/1.4.1 OpenSSL/0.9.6a" Googlebot (søkerobot): "Googlebot/2.1 (+http://www.googlebot.com/bot.html)" Netscape6 (linux): "Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i386; en-US; rv:0.9.4) Gecko/20011019 Netscape6/6.2" MSIE for Mac: "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Mac_PowerPC)" Dette sendte eg da eg ville inn på msn.com etter at MS stengde ute Opera (det funka da eg skreiv "OpHra" istaden for "Opera" :smile:. "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 2000) OpHra 5.12 [no-nn]" Så som vi ser identifiserer IE seg også som Mozilla/4.0. Strengen "Opera" fins også i alt som Opera sender frå seg, så teknisk er det ikkje noko problem å få riktig statistikk. Når Opera velger å MSIE som default så er det fordi mange sider ikkje slepp inn andre enn Explorer, samt at Opera støttar eit par ekstra funksjonar når den spoofar som IE (slik som td. document.all). Også sider som Skandiabanken, Gjensidige Nor funkar ordentleg berre dersom spoofinga er MSIE (delvis på grunn av browsercheck, delvis på grunn av dei ekstra funksjonane som er støtta når Opera spoofar som MSIE). <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-09-14 16:12 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-09-24 12:02 ] Lenke til kommentar
pellemann Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 min opera (v 6.02) blir mange plasser ikke identifisert som ie uansett om den er klikket av som det. så jeg er tvunget til å bruke ie av og til. en annen ting er at i opera kan du se om en plass har kryptert siden, nettbanken jeg bruker har det, det lyser grønt som bare juling (1024 bits kryptering), mens hotmail vises som ulåst!!! kjenner noen til dette? Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 15. september 2002 Del Skrevet 15. september 2002 Quote: Den 2002-09-15 01:00, pellemann skrev:min opera (v 6.02) blir mange plasser ikke identifisert som ie uansett om den er klikket av som det. så jeg er tvunget til å bruke ie av og til. Hmm, merkeleg.. Legg inn ein bugrapport hos Opera. Quote: en annen ting er at i opera kan du se om en plass har kryptert siden, nettbanken jeg bruker har det, det lyser grønt som bare juling (1024 bits kryptering), mens hotmail vises som ulåst!!! kjenner noen til dette? Opera viser ikkje sida som sikker dersom ein del av overføringa var ukryptert. Så dersom td. ein liten del av sida var overført ukryptert vil ikkje ikonet vere låst. Mozilla og IE er litt meir slepphendte med dette, og viser låsikonet likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå