Lanka Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Jeg har en stor presentasjon imorgen. Og da har jeg 2.5 dataskrevet manus som jeg må klare å si utenat ( lov med 2-3 titt neddi arkene ). Stikkord er uaktuelt fordi da må jeg se flere ganger ned. Det blir lagt stor vekt på fri fra manus, så jeg må klare å pugge hele greia utenat. Hva er den letteste måten å gjøre det på? Lese om og om igjen til jeg blir lei av teksten? Eller dele det opp for å nilese på det ørten ganger? Eller hvordan bør jeg gjøre det? Presentasjonen varer i 10 minutter. Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 kan du ikke bruke overhead, videokanon eller lignende? så har du stikkord, diagrammer og lignende der. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 Hmm har vudert det. Men blir bare teit å se tilbake for å se på stikkord og sånn uansett. Meningen er at han skal vurdere oss i muntlig tale. Og stoffet er bare om 3 bøker. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Det finnes mange forskjellige metoder å bruke for å lære seg tekster utenatt, men det er individuelt fra person til person hvilken man lærer best av, så det må du nesten finne ut selv. For meg hjelper det fks. mye (hvertfall når jeg øver til prøver) å skrive ned notater, for hånd. Ellers pleier jeg også å bevege meg litt rundt og prate. Se i teksten, men si det med ditt eget språk. Hold prøveforedrag for noen i familien eller lignende. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 les gjennom mange ganger og la vær å ta med deg manus. da kan du det jo sånn grovt sett og du burde klare å lire fra deg mesteparten selv om det ikke blir ordrett fra manus Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Skriv stikkordsetninger. Bruk så disse til å fortelle en venn eller en i familien om teksten. Etter hvert kutter du ned stikkordsetningene til stikkord, og så fjerner du stikkordene. Lenke til kommentar
PT Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) For min del er det viktig å ikke fokusere så mye på at alt du sier skal komme ut akkurat slik det står i manuset ditt. Om du bare passer på å lese det du skal fortelle om mange ganger, gjerne skrive ned stikkord underveis selv om du ikke kommer til å bruke de. Det hjelper deg uansett med å huske. Gjenfortell manuset for deg selv mens du holder på med andre ting. Jeg glemte manuset og stikkordlisten min til et foredrag for ikke så lenge siden, men jeg klarte å lirke av meg det meste jeg hadde i manuset uansett. Enkelte ganger kunne jeg komme med "sidefakta" jeg ikke hadde med i manuset, og helt sikkert ikke hadde husket på hvis jeg hadde hatt med meg manuset. Ikke fokuser så mye på læreren og hva han har sagt på forhånd; da blir du bare mer nervøs hvis du gjør noe galt og husker på at "oi, det sa han at vi i alle fall ikke måtte gjøre. Endret 29. januar 2006 av PT Lenke til kommentar
Den normale mann Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Les manuset, visk ut noen ord Les manuset ingen og prøv å husk de ordene som er visket ut. Visk ut noen ord til og les enda en gang. osv.. Lenke til kommentar
hdanielsen64 Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Har ganske gode erfaringer med dette. Jeg lager omtrent alltid powerpoint presentasjon som vises på projektor, og så har jeg pc stående foran meg med punkter. Stoffet øver jeg på dagen i forveien, slik at jeg kan snakke ut ifra punktene. Kan jo ikke si "absolutt alt" ordrett fra "manus", men læreren kjenner vel ikke til dette manuset uansett? Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Keg pleier bare å lese gjennom teksten to ganger for så å gjennfortelle den med egne ord. Churchill pleide å øve i rundt 1 time for hvert minutt i talene sine. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Du har jo misforstått opplegget totalt. Å gjøre seg fri fra et manus, å holde et foredrag, å holde en muntlig presentasjon går IKKE ut på å pugge en tekst og lese den opp fra hukommelsen. Da kan du like godt be folk lese en bok. For all del - det er kjempeviktig å forberede seg, men dette er ikke måten å gjøre det på. Vit hva du snakker om. Vær i stand til å forsvare det du sier. Ikke les hva, men forklar lytterne dine hvorfor, hvordan og så videre. Let etter tilbakemeldinger -- kanskje du forteller for avansert, og må "senke lista" et par hakk? Kanskje folk syns du virker nedlatende i talemåten? Høres det naturlig ut? Når du gir et foredrag, ønsker du å lære fra deg, dele kunnskaper og være en kilde. Hvordan ville du like en lærer som har pugget en tekst om hvordan man skal løse likninger, og så gjenforteller denne for klassen, uten å ta i mot de tilbakemeldingene han får underveis, i form av blikk og liknende? Hvis du skal lære misten å knytte skolisser, vil du da fortelle han en historie du har pugget om hvordan det skal gjøres? Et annet moment for å sky puggemetoden som pesten, er den manusavhengigheten det faktisk skaper. Hvem har kan med hånden på hjertet si at dere aldri har pugget en tekst, forsøkt å gjenfortelle den, og så begynt å stotre noe værre når dere har glemt et ord eller fem? Tilhørerene dine har aldri sett manuset ditt. Om du legger til eller trekker fra en setning eller fem, så er det aldri noen som kommer til å vite det. Hva manusbruk angår, så er det helt greit å bruke et manus. Det er ikke greit å lese opp en sammenhengende tekst med mindre det er et virkemiddel i talen din eller det er helt nødvendig (som f.eks. et lengre sitat). Det er ikke greit å binde seg til et manus. Det som er greit er å bruke det ved siden av presentasjonen din, som et hjelpemiddel. Om du kikker ned hundre ganger, så spiller ikke det noen rolle, så lenge du snakker til tilhørerene dine og ikke til deg selv/manuset ditt. Du kan sakene dine, og folk kan lese det du eventuelt kunne skrevet til dem. Du snakker for deres del, ikke for din egen del. En tekst er et statisk medium. Den er trykket, og skal leses. Leseren har ingen mulighet til å påvirke hva som kommer som neste setning. Tale derimot er noe radikalt annerledes. Her avgjøres ikke neste setning før den faktisk skal ut. Man får muligheten til å nå folk på en helt annen måte. En god taler snakker MED sitt publikum, ikke TIL sitt publikum. (Kort versjon: lær deg det du skal snakke om, og fortell hva du har lært til noen som faktisk er interessert i å høre på. Se på dem og se om dere er på samme planet.) Lenke til kommentar
PT Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 worship.gif @ bfisk Skulle ønske det der var noe man lærte fra begynnelsen av ungdomsskolen når man først begynner med "skikkelige" foredrag. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Heilt enig med bfisk. Lær deg stoffet, slik at du lett kan gjenfortelle innholdet. Ein metode som fungerer veldig bra for meg (og mange andre, for den del) er å lese teksten frå slutten og fram mot begynnelsen. Endret 30. januar 2006 av Henrik Lied Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Jeg støtter også bfisk sin uttalelse her. Det aller viktigste er å kunne stoffet godt nok til å kunne føre en samtale om det. Da trenger man heller ikke skrive et manus, men kun stikkord for å strukture tankene litt. Denne metoden har fungert ypperlig for meg ved flere anledninger, og ettersom manus ikke eksisterer blir man ikke bundet av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå