Ernie Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Vel la inn FC4 nå. Etter under en time låste maskina seg, samtidig ble alt jeg lastet ned over nettet korrupt. Med andre ord, dette har overhode ikke noe med noe i Windows å gjøre, men altså enten BIOS, MBR, bootsector e.l. 5579420[/snapback] ... eller hovedkort eller harddiskledninger eller harddiskkontrollere eller strømforsyning. Det er i alle fall ikke virus. Det kan du med sikkerhet si nå som du har et annet OS inne. Det at ting blir bra en bitteliten stund etter fiks av MBR, kan kanskje tyde på at det er noe galt med styringen av harddiskene et sted, altså enten HK eller harddiskkontrollere. Har du testa harddiskene med produsentene sine diagnoseverktøy? Hvis de viser feil, har du testa de samme harddiskene i en annen PC med de samme diagnoseverktøyene? Og er du SIKKER på at strømforsyninga gir nok strøm? Er den av merket Q-tec, kan det godt stå 500W på den, og den klarer ikke jobben som andre merker på 300W klarer. 5579536[/snapback] Mist 500w burde vel kunne klare å levere nok strøm vil jeg tro. Er ikke noe ekstremt mye inni maskina og peak-verdien på systemet er vel på 380W. At 4stk sata-kabler skal være ødleagte burde være en umulighet, men jeg kan jo sjekke. Kontroller skal være i orden, men kan sjekke for ordensskyld. Har ikke sjekket med noen diagnoseverktøy, men 2 av diskene er såpass nye at det skal ikke være noen feil på de. At 4 disker har akkurat samme feil er vel forøvrig en statistisk umulighet. Grunnen til at jeg mener det kan være et virus er at de kan route om int 13 kall for å kjøre seg selv og fortsette den "som normalt". Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Mist 500w burde vel kunne klare å levere nok strøm vil jeg tro. Er ikke noe ekstremt mye inni maskina og peak-verdien på systemet er vel på 380W. At 4stk sata-kabler skal være ødleagte burde være en umulighet, men jeg kan jo sjekke. Kontroller skal være i orden, men kan sjekke for ordensskyld. Har ikke sjekket med noen diagnoseverktøy, men 2 av diskene er såpass nye at det skal ikke være noen feil på de. At 4 disker har akkurat samme feil er vel forøvrig en statistisk umulighet. Grunnen til at jeg mener det kan være et virus er at de kan route om int 13 kall for å kjøre seg selv og fortsette den "som normalt". 5579650[/snapback] Mist 500W bør holde ja. Gjort det veldig bra på tester osv. Feil med 4 stk SATA-kabler på rad - umulig? Nei, men lite sannsynlig ja. Feil med 4 stk HDer samtidig - umulig. Nei, men også her lite sannsynlig. I alle fall så lenge det ikke skjer noe mer med HDene enn det som er nå. Leste om en på forumet her som bodde forkjært til i forhold til høyspentlinjer eller noe slikt, og hardware gikk føyken stadig vekk. Men han fikk altså ikke småfeil, men dødt utstyr. int 13 kall? Der datt jeg av. Tror jeg. Overlever sånne virus på tvers av OS, i bootsector ellernoe? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 (endret) Mist 500w burde vel kunne klare å levere nok strøm vil jeg tro. Er ikke noe ekstremt mye inni maskina og peak-verdien på systemet er vel på 380W. At 4stk sata-kabler skal være ødleagte burde være en umulighet, men jeg kan jo sjekke. Kontroller skal være i orden, men kan sjekke for ordensskyld. Har ikke sjekket med noen diagnoseverktøy, men 2 av diskene er såpass nye at det skal ikke være noen feil på de. At 4 disker har akkurat samme feil er vel forøvrig en statistisk umulighet. Grunnen til at jeg mener det kan være et virus er at de kan route om int 13 kall for å kjøre seg selv og fortsette den "som normalt". 5579650[/snapback] Mist 500W bør holde ja. Gjort det veldig bra på tester osv. Feil med 4 stk SATA-kabler på rad - umulig? Nei, men lite sannsynlig ja. Feil med 4 stk HDer samtidig - umulig. Nei, men også her lite sannsynlig. I alle fall så lenge det ikke skjer noe mer med HDene enn det som er nå. Leste om en på forumet her som bodde forkjært til i forhold til høyspentlinjer eller noe slikt, og hardware gikk føyken stadig vekk. Men han fikk altså ikke småfeil, men dødt utstyr. int 13 kall? Der datt jeg av. Tror jeg. Overlever sånne virus på tvers av OS, i bootsector ellernoe? 5579790[/snapback] int 13 er en maskinvareinstruksjon. Rettere sagt et interrupt (derav int) etterfulgt av et tall 13h (h=hexadesimalt) som angir hvilket interrupt. Det skal såvidt jeg husker være et interrupt i forbindelse med lesing/skriving av fil, noe som gir litt mening kan man si. Edit: Det er på assembly-nivå. En ting jeg kan prøve er 100% whip-out av de 63 første sektorene. Må bare unngå å få lasta det inn i minnet e.l da Annen maskin + boote DOS fra diskett e.l burde vel holde Endret 9. februar 2006 av Ernie Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Edit: Det er på assembly-nivå. En ting jeg kan prøve er 100% whip-out av de 63 første sektorene. Må bare unngå å få lasta det inn i minnet e.l da Annen maskin + boote DOS fra diskett e.l burde vel holde 5579827[/snapback] Aner ikke jeg... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Edit: Det er på assembly-nivå. En ting jeg kan prøve er 100% whip-out av de 63 første sektorene. Må bare unngå å få lasta det inn i minnet e.l da Annen maskin + boote DOS fra diskett e.l burde vel holde 5579827[/snapback] Aner ikke jeg... 5580877[/snapback] Gjør ikke jeg heller, eller de fleste andre for den sakensskyld. Heller ikke programmere/antivirus-prgrammer designet for å fjerne bootvirus o.l virus klarer å finne det og iallfall ikke fjerne det. Begynner å bli litt smålei problemet kan man si Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2006 Oppdatering: Mistenkte at det her var et bios-virus og kjøpte derfor et Nforce3-basert kort. Etter installering av ny windows sjekket jeg svært spent om alt var okey igjen, og gjett hva? Ingen error Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå