Gå til innhold

skal sette inn intern harddisk for første gang....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du skal velge intern eller ekstern kommer litt an på bruksområdet. Det er ganske stor forskjell på overføringshastigheten. En ekstern disk er mye tregere enn en intern, men til gjengjeld er den jo grei å ha med seg hvis du skal ha med deg en stor mengde filer hit og dit. Hvis du ikke har behov for å ta med deg disken ville jeg gått for en intern disk. Pass bare på at du får med en SATA-kabel dersom det ikke allerede ligger en ekstra i PCen. Hvis du vil ha nærmere forklaring på montering kunne det vært lurt om du åpnet PCen din og tok et bilde og la ut her.

Jeg ser at flere her skriver at du bryter garantivilkårene hvis du åpner kabinettet, men jeg har enda tilgode å se en Dell med forsegling på kabinettet slik som f.eks. jeg har sett på maskiner fra Komplett. Dell operer ikke med garanti, men med noe de kaller serviceoppgraderinger (hjemmeservice eller henteservice)i tillegg til de rettighetene du allerede har i forhold til kjøpsloven. Uansett er det viktig å skille mellom garanti og reklamsjonsrett. Reklamasjonsretten er lovbestemt og ufravikelig, så de kan ikke operere med vilkår som er dårligere enn det som er nedfelt i forbrukerkjøpsloven. Det er ikke noe i forbrukerkjøpsloven som skulle tilsi at det ikke er lov å koble til utstyr som er beregnet for å kobles til PCen om det så er internt eller eksternt. Dersom du kjøper en disk av f.eks. Komplett er selvfølgelig ikke Dell ansvarlig for feil som måtte oppstå på den, med mindre det er en feil ved maskinvaren fra Dell som har ødelagt disken. Tilsvarende vil det være selger av disken som er ansvarlig for feil som disken måtte forårsake på PCen hvis det viser seg at årsaken er en feil med disken. Nå skal det sies at jeg i de årene jeg har holdt på aldri har opplevd at en disk har skadet PCen eller omvendt, så dette kan du ta helt med ro.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...