Gå til innhold

skal sette inn intern harddisk for første gang....

Anbefalte innlegg

ja, jeg har nå brukt opp harddisken som fulgte med pc'en, og så litt på priser på ny harddisk på butikken.

så at ekstern harddisk med 80 gb plass kostet 800,- kr.

men ved siden av sto det en intern harddisk til samme pris med 300 gb plass :dribble:

men jeg hakke peiling på å sette inn harddisk :blush:

noen tips til hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ja, jeg har nå brukt opp harddisken som fulgte med pc'en, og så litt på priser på ny harddisk på butikken.

så at ekstern harddisk med 80 gb plass kostet 800,- kr.

men ved siden av sto det en intern harddisk til samme pris med 300 gb plass :dribble:

men jeg hakke peiling på å sette inn harddisk :blush:

noen tips til hva jeg skal gjøre?

5516084[/snapback]

Først må du sjekke på hovedkortet ditt om du har ATA (EIDE) eller SATA, evt begge deler, for så å finne ut om du i det hele tatt kan bruke den interne harddisken du har funnet.

Når du så har gjort det må du sjekke med hovedkortprodusenten i PCen (evt PC-produsenten) om det er noen begrensninger på hvor store harddisker PCen støtter. Noen eldre PCer har blant annet en sperre på ca 127GB, enda eldre på ca 30GB.

Når så det er gjort, og du har funnet en harddisk som du faktisk kan bruke (for din del håper jeg det blir SATA), så er det på tide å montere harddisken. Dersom Du har endt på en ATA harddisk så kan det være opptil to enheter på en og samme kabel. For at hovedkortet (eller rettere sagt kontroller-enheten) skal kunne skille mellom de to enhetene, må den ene stå som slave og den andre som master. Dette settes ved hjelp av noe som heter jumpere på harddisken. Som sagt, en må stå som slave, en som master. I tillegg har du noe som heter, "Cable Select" som velger master eller slave avhengig av hvilken kontakt den er koblet til. Om den nærmest kontrolleren (hovedkortet) er master eller slave i et slikt tilfelle husker jeg ikke. Dersom du har endt på sata slipper du å tenke på jumpere, men sata har ofte en flat "liten" strømkontakt, da må du sjekke at strømforsyningen din har en slik strømkontakt, evt skaffe deg en overgang.

Det skulle vel ca være det du trenger å tenke på.

Lenke til kommentar

Sata bruker smale røde ledninger, mens flatkabel (IDE) er grå og breie. Husk at det er forskjellig strømtilkobling på sata og IDE harddisker. Slik at hvis det er sata disk at du kjøper med riktig strøm ledning!

Hvis windows ikke finner igjen harddisken så må du laste ned ett program fra produsentens hjemmeside! Boote på Floppy/dvd rom fra bios og vips :p

Lenke til kommentar

På papiret du linket så står det Serial ATA harddisk. Altså kan du bruke Serial ATA-disker. Det er sannsynligvis plass til flere enn én disk i kabinettet, det burde du lett se når du har åpnet det. Så er det bare å kjøpe en ny disk, skru den fast på en egnet plass, og koble til Serial ATA kabelen og en strømkabel. Når du skrur på PC'en igjen og går inn i Windows, må du inn på Computer Management i Control Panel og lage en partisjon på disken, før du kan bruke den.

Lenke til kommentar

Din harddisk er at S-ATA typen, så du burte ha en ekstra kontakt, men det hadde vært lurt å sjekke.

Men hvis du er engstelig vedrørende garanti, så har Netshop en 250 GB ekstern harddisk fra LaCie til kun 1050,-. Regner med at du har vært på Elkjøp eller noe slikt med den prisen du oppga lenger opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...