Backspace_89 Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 ja, jeg har nå brukt opp harddisken som fulgte med pc'en, og så litt på priser på ny harddisk på butikken. så at ekstern harddisk med 80 gb plass kostet 800,- kr. men ved siden av sto det en intern harddisk til samme pris med 300 gb plass men jeg hakke peiling på å sette inn harddisk noen tips til hva jeg skal gjøre? Lenke til kommentar
roac Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 ja, jeg har nå brukt opp harddisken som fulgte med pc'en, og så litt på priser på ny harddisk på butikken.så at ekstern harddisk med 80 gb plass kostet 800,- kr. men ved siden av sto det en intern harddisk til samme pris med 300 gb plass men jeg hakke peiling på å sette inn harddisk noen tips til hva jeg skal gjøre? 5516084[/snapback] Først må du sjekke på hovedkortet ditt om du har ATA (EIDE) eller SATA, evt begge deler, for så å finne ut om du i det hele tatt kan bruke den interne harddisken du har funnet. Når du så har gjort det må du sjekke med hovedkortprodusenten i PCen (evt PC-produsenten) om det er noen begrensninger på hvor store harddisker PCen støtter. Noen eldre PCer har blant annet en sperre på ca 127GB, enda eldre på ca 30GB. Når så det er gjort, og du har funnet en harddisk som du faktisk kan bruke (for din del håper jeg det blir SATA), så er det på tide å montere harddisken. Dersom Du har endt på en ATA harddisk så kan det være opptil to enheter på en og samme kabel. For at hovedkortet (eller rettere sagt kontroller-enheten) skal kunne skille mellom de to enhetene, må den ene stå som slave og den andre som master. Dette settes ved hjelp av noe som heter jumpere på harddisken. Som sagt, en må stå som slave, en som master. I tillegg har du noe som heter, "Cable Select" som velger master eller slave avhengig av hvilken kontakt den er koblet til. Om den nærmest kontrolleren (hovedkortet) er master eller slave i et slikt tilfelle husker jeg ikke. Dersom du har endt på sata slipper du å tenke på jumpere, men sata har ofte en flat "liten" strømkontakt, da må du sjekke at strømforsyningen din har en slik strømkontakt, evt skaffe deg en overgang. Det skulle vel ca være det du trenger å tenke på. Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) takk for svar er bare usikker på om jeg skjønner no da hvor kan jeg sjekke hva slags hovedkort jeg har? rota litt rundt og så ATA noen steder , så jeg har nok det. lurer jo også på hvor inn pc'en jeg skal sette harddisken Endret 29. januar 2006 av Spazz Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 har du ikke noen link til datan din?? mye lettere og finne ut hva slags innhold du har og hjelpe deg med dette Lenke til kommentar
Norwegian_patriot Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Sata bruker smale røde ledninger, mens flatkabel (IDE) er grå og breie. Husk at det er forskjellig strømtilkobling på sata og IDE harddisker. Slik at hvis det er sata disk at du kjøper med riktig strøm ledning! Hvis windows ikke finner igjen harddisken så må du laste ned ett program fra produsentens hjemmeside! Boote på Floppy/dvd rom fra bios og vips Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Sata bruker smale røde ledninger, mens flatkabel (IDE) er grå og breie. Dette er delvis sant.. Sata er små ledninger..De kommer i mange farger.. IDE er flate eller runde.. og kommer også i flere farger. Legger ved noen bilder..Så du kan se! Flat idekabel: Ide,rund: Satakabel: Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 har du ikke noen link til datan din?? mye lettere og finne ut hva slags innhold du har og hjelpe deg med dette 5516873[/snapback] hvordan skal jeg gjøre det? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 hva heter pc'n ? hvor kjøpte du den ? Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) Dell ettellerannet.... kjøpte den over telefon. egentlig konge pc med 19' flatskjerm men fulgte bare med 70 gb Endret 29. januar 2006 av Spazz Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Dell sier oss egnelit ikke så altfor mye... Finn ut hvilken modell det er ;P Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) tok fra den greia jeg fikk i posten Endret 29. januar 2006 av Spazz Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Den er ganske ny, eller hva ? tror det skal gå bra med å sette inn ny hd.. spørs bare om garantien ryker (om du har garanti..) Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 joa, ble kjøpt i april i fjor. men hva har det å sette inn hd med garanti å gjøre? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 på de fleste ferdig-pc'er ryker garantien omtrent med en gang du åpner kabinettet.. Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Garantien slutter som regel å virke når du åpner pc`en på egen hand... Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) så.... når jeg har åpnet det er det "no turning back" eller? hva mener dere? at hvis det blir ødelagt blir det ikke reparert? det gjør egentlig ikke så mye....bare jeg får ny hd Endret 29. januar 2006 av Spazz Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 På papiret du linket så står det Serial ATA harddisk. Altså kan du bruke Serial ATA-disker. Det er sannsynligvis plass til flere enn én disk i kabinettet, det burde du lett se når du har åpnet det. Så er det bare å kjøpe en ny disk, skru den fast på en egnet plass, og koble til Serial ATA kabelen og en strømkabel. Når du skrur på PC'en igjen og går inn i Windows, må du inn på Computer Management i Control Panel og lage en partisjon på disken, før du kan bruke den. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Din harddisk er at S-ATA typen, så du burte ha en ekstra kontakt, men det hadde vært lurt å sjekke. Men hvis du er engstelig vedrørende garanti, så har Netshop en 250 GB ekstern harddisk fra LaCie til kun 1050,-. Regner med at du har vært på Elkjøp eller noe slikt med den prisen du oppga lenger opp. Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) takk for svar jeg vet ikke om jeg kjøper en bra og billig ekstern harddisk eller kjøper en intern, men nå vet jeg sånn ca hvordan jeg gjør det jeg var på elkjøp.... Endret 29. januar 2006 av Spazz Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 fant harddisk som jeg skal kjøpe om et par dager: ekstern harddisk 250 gb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå