christian232 Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 her er to derivasjoner jeg trenger hjelp til. Det vanskelige syns jeg er kjerneregelen... Finn f'(x) når f(x)=(kvadratrot av x) + x)^4 oppgave nr to f(x) = kvadratrot av (x^3+3) Er det slik at maksimalverdien kan vi bare finne vha førstederiverte? Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 Ingen hjelp å få? :O Lenke til kommentar
_Furien_ Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Hint: 1. oppgaven: bruk potensderivasjon; kvadrartrot av x = x^(1/2) 2. oppgaven: bruk kjernederivasjon, sammen med kvadratroten av x = x^(1/2). Ja, du kan bare finne maksverdier via den førstederiverte etter det jeg kan; men kan vel bruke kalkulator også Fasit: 1. oppgaven: (1/(2*sqrt(x))) + 4x^3 2. oppgaven: (3x^2)/(2*sqrt((x^3+3))) Edit: Tulla med regler på den 2. ja sim, =) Den første er bare at vi tolker oppgaven forskjellig... =/ Endret 31. januar 2006 av _Furien_ Lenke til kommentar
sim Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Er du sikker på at fasiten din stemmer? Jeg tolka oppgavene slik: Oppgave 1: Oppgave 2: Jeg fikk følgende (sjekka med software): Oppgave 1: Oppgave 2: Endret 30. januar 2006 av sim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå