Gå til innhold

Gode tips til pakker, program osv. til SSH server?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har installert linux og satt opp ein SSH server. Trenger litt hjelp med å komme i gang. Va som er bra og ikke bra. Va program trenger eg osv..

Håper dere fårstår hva eg mener og at eg får noen gode svar (og kansje link?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en sshserver har vel få muligheter i forhold til det den kan ha. Hva er du ute etter?

jed teksteditor som er veldig enkel

webmin lar deg styre serveren via en webside (delvis usikker pga enkel pålogging og det at det er en webgreie, anbefales bare tilgjengelig til maskiner du kan stole på)

Lenke til kommentar

Til bnc bruker du Irssi. Du bruker ikke bouncer, men du kjører 'screen irssi' slik at du starter denne geniale ircklienten og kan detache den med ctrl + a d og atache igjen med 'screen -r'. Da har du en fleksibel løsning slik at du bare vha en ssh-klient som ssh eller putty kan komme deg på irc fra ethvert sted med internett, med dine instillinger, scripts, logg etc ivaretatt. Bare innse at man ikke trenger å se nicklisten hele tiden.

Til web ville jeg brukt Elinks, og Ncftp til ftp.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva du mener med "html", men som teksteditor er vel nano grei å bruke uten forkunnskap. Selv er jeg vim-bruker.

Når det gjelder mail er mutt og pine gode curses-baserte mailklienter.

Forøvrig er screen + irssi en fantastisk flott løsning, slik Egil her sier.

Edit: Øh, html->web, kanskje?

Jeg liker links2. Har du framebuffer er links2 -g flott(dersom du sitter på maskinen uten X).

Endret av comicz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...