Gå til innhold

oppbygning av webside/galleri -ytelsesspm.

Anbefalte innlegg

Hei hei folkens, jeg driver å skal kode min nye web nå, også har jeg et par spørsmål ang. ytelse...

Først en liten forklaring til hva jeg har tenkt til å kode:

Jeg skal lage en phpkode som leser katalog og filstruktur i f.eks. /public_html.

Her ligger det da underkataloger, f.eks:

/public_html

/index

/om meg

/prosjekter

/bilder

osv.

Hver katalog skal være en side på webstedet, og i hver katalog ligger det en index.php som er den aktuelle siden som skal inkluderes i en template.

Poenget med hele koden er at jeg skal kunne gå inn på ftp og bare opprette en katalog, så vil menylinker, brødsmuler osv. opprettes av seg selv. Dette opprettes da ved at phpkoden leser inn katalogstrukturen inn i en array.

Også tenkte jeg at jeg skulle lage et bildeforum på samme måten, f.eks:

/bilder

/diverse

bilde1_thumb.jpg

bilde1.jpg

bilde2_thumb.jpg

bilde2.jpg

/natur

bilde1_thumb.jpg

bilde1.jpg

bilde2_thumb.jpg

bilde2.jpg

/konserter

/konsert1

bilde1_thumb.jpg

bilde1.jpg

bilde2_thumb.jpg

bilde2.jpg

/konsert2

bilde1_thumb.jpg

bilde1.jpg

bilde2_thumb.jpg

bilde2.jpg

osv.

Her skal også alt leses fra katalogstrukturen, og hvis jeg oppretter en katalog som nå heter /folk så skal scriptet selvsagt lage kategorien folk som vises på galleriet. Når man trykker på linken leses alle filnavn med .jpg endelse inn og miniatyrbildet vises på web'n med link til det store bildet.

MEN, for å komme til poenget....

Hvordan vil dette funke ytelsesmessig? Jeg regner med at det ikke har så mye å si på selve websiden, men hva hvis jeg f.eks. har 120 bilder i en kategori på bildesystemet mitt? Tenkte alt skulle leses inn i arrayer.

Burde jeg bruke MySQL? Brukte det til alt innhold på forrige web, men tenke jeg skulle lage en side uten sql, såfremt det ikke har store ytelsesmessige konsekvenser.

Henger tankegangen på greip? Er dette noen god løsning? Om siden for mange treff, vil det gå tregt? Tips? Kjør på :)

(Muligens noe knotete forklart ;))

Endret av internettum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke testet det du sier, men slik jeg laget det på den ene modulen (gallery) i et prosjekt jeg jobber med er realtivt enkelt. Lager en katalog med filene sammen med en indikator på bildeform (thumb_xx.jpg, full_xx.jpg osv.) og lager en oversikt i sql-basen din med filnavn ol for å bare kjøre en hent på {link}/thumb_{bildenavn.jpg}. osv.

Lenke til kommentar

Synes det med FTP virker som en grei løsning. Blir veldig effektivt, men det krever at du har en FTP-klient der du skal laste opp bildene dine. Jeg driver å lager et system nå, men der laster jeg opp ett og ett bilde ved hjelp av nettsiden. Kanskje litt "trasig", men jeg kan da bruke det uten å drive å installere en FTP-klient hvor enn jeg er.

Men hvis dette ikke er et problem er det jo greit. Hvor ofte skal skriptet sjekke for nye bilder? For hver gang en side blir lastet? I så fall kan det blir mye jobb for serveren. Du kan jo ha en admin-side hvor du velger å oppdatere strukturen. Skal vel gå greit...

Et annet problem er å knytte informasjon til bildet. Da må du bruke database.

Hvis du vil ha kategorier kan det jo ordnes i database.

Hva om du lastet opp bildene dine til en mappe kalt /upload. Deretter går du til en admin-side som lister opp alle bildene som ligger i upload-mappa. Der kan du skrive inn info om bildet og velge hvilken kategori bildet skal ligge under. Deretter flytter PHP-skriptet fila til en annen mappe.

Håper det var noe fornuftig her.

Lenke til kommentar
Synes det med FTP virker som en grei løsning. Blir veldig effektivt, men det krever at du har en FTP-klient der du skal laste opp bildene dine. Jeg driver å lager et system nå, men der laster jeg opp ett og ett bilde ved hjelp av nettsiden. Kanskje litt "trasig", men jeg kan da bruke det uten å drive å installere en FTP-klient hvor enn jeg er.

Men hvis dette ikke er et problem er det jo greit. Hvor ofte skal skriptet sjekke for nye bilder? For hver gang en side blir lastet? I så fall kan det blir mye jobb for serveren. Du kan jo ha en admin-side hvor du velger å oppdatere strukturen. Skal vel gå greit...

Et annet problem er å knytte informasjon til bildet. Da må du bruke database.

Hvis du vil ha kategorier kan det jo ordnes i database.

Hva om du lastet opp bildene dine til en mappe kalt /upload. Deretter går du til en admin-side som lister opp alle bildene som ligger i upload-mappa. Der kan du skrive inn info om bildet og velge hvilken kategori bildet skal ligge under. Deretter flytter PHP-skriptet fila til en annen mappe.

Håper det var noe fornuftig her.

5519613[/snapback]

Heisann. I utgangspunktet har jeg tenkt at det skal leses av for hvert treff ja, og som du sier, det er vel en stor sjans for at det kan bli litt mye jobb for server om det blir mange treff.

Og ja, jeg har bestemt meg for at det skal brukes FTP til dette, så skal skriptet fikse resten. Poenget med hele skriptet er at det skal gå så raskt som mulig for min del å få gjort ting. FTP-løsningen og skriptet er ment som en enkel erstatning av admin-delen av site'n min. Men det du sa ang. at jeg kan gå til side som ligger passordbeskyttet, som oppdaterer database med ny info høres mer fornuftig ut. Det vil da si en side som egentlig gjør alt det jeg beskrevet først i denne posten automatisk, men dytter infoen videre inn i databasen. Da kan jeg jo bare bruke enkle mysql setninger istedet til å få ut infoen. Det er noen ganger jeg ser meg blind på mine egne tanker, og får sperrer for andre løsninger. Takk for tilbakemeldinger Albino og allyse!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...