Boddiz_ Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Hei. Er det lovlig å kjøre med 3 dekk som er like og et som som er annerledes i mønsteret? Utenom mønster så har dekkene samme spesifikasjoner (som bredde osv) og de står på samme felger. Om jeg ikke husker feil så er ikke dette lov. Men tenkte å poste her bare for å bli sikker... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Dekkene skal ha tilsvarende egenskaper på samme aksel. Må du bytte ut et dekk og serien er utgått bør et fra tilsvarende ny serie gå greit, men det er ikke tillatt med totalt forskjellige dekk høyre/venstre. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Som Leo sier så skal du ha like dekk på samme aksling.. Det for at du ikke skal få deg en overraskelse om det er veldig forskjellige egenskaper i dekkene enten pga. alder eller mønster.. Dog kan du kjøre med f.eks et sommerdekk i en mindre periode om du skulle punktere og ikke fått tak i nytt dekk eller lignende.. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Det kan umulig være forbudt å to forskjellige dekkmerker på samme aksel, da Kjøretøyforskriftens § 13-1 avsnitt 2.6 sier ordrett: " Hjul på samme aksel skal ha TILNÆRMET samme egenskaper" Det ville ikke vært skrivd på denne måten, hvis det måtte vært samme type. Men skal man bruke to forskjellige merker på samme aksel, er det nok en stor fordel at begge dekkene har lik - og god - mønsterdybde. Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Bilen min ble eu-godkjent med 2 like dekk foran og to forskjellige dekk bak. Sommerdekk, alle hadde samme dimensjon, men det var i alt 3 forskjellige merker/typer dekk. Var tidligere eier som hadde den på kontroll, så vet egentlig ikke så mye om det. Men på arket står det ingen anmerkninger om saken. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Kommer du på verkstedet hos oss med dekk som har tydelig ulike egenskaper på samme aksel vil du få feil på det. Sånn har det vært praktisert på alle 7 verkstedene jeg har jobbet på. Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Med det samme vi er inne på temaet forskjellige dekk så lurer jeg på følgende: Kjører nå med 185/70R14, men har ett par (2stk) 185/65R15 som jeg har lyst til å bruke. Høydeforskjellen blir da 7mm, og rulleomkretsen blir 22mm mer. Hva sier lovverket om slikt, bilen er vel ikke typegodkjent med forskjellig dim foran/bak. Og hvordan blir dette å kjøre med i praksis? Bare å kjøpe nye 15" dekk foran mens jeg er igang? Grunnen til at jeg spør er fordi det begynner å bli temmelig lite mønster i bakdekka og brukbare 15" med mye mønster er vel bedre enn utslitte 14" dekk? Gjelder piggfritt. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Hvis alt er piggfritt så går det bra.. Kan lønne seg å stikke innom biltilsynet å spørre, men det skal gå bra Ikke dra på EU-godkjenninga sånn, men utenom det, så er det ikke noe problem Blei selv stoppa med 2 forskjellige dekkdimensjoner på Vectra'n og fikk ikke spørsmål om det engang (hadde stålfelger med 185/65-14 forran og alu.felg med 195/50-15 bak..) Lenke til kommentar
audi s4/a4 Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Med det samme vi er inne på temaet forskjellige dekk så lurer jeg på følgende: Kjører nå med 185/70R14, men har ett par (2stk) 185/65R15 som jeg har lyst til å bruke. Høydeforskjellen blir da 7mm, og rulleomkretsen blir 22mm mer. Hva sier lovverket om slikt, bilen er vel ikke typegodkjent med forskjellig dim foran/bak. Og hvordan blir dette å kjøre med i praksis? Bare å kjøpe nye 15" dekk foran mens jeg er igang? Grunnen til at jeg spør er fordi det begynner å bli temmelig lite mønster i bakdekka og brukbare 15" med mye mønster er vel bedre enn utslitte 14" dekk? Gjelder piggfritt. 5556217[/snapback] Hei det er ikke store forskjellen her men hvis du har quattro eller 4*4 så er det ikke å anbefale 14 og 15", men i å med at det er så likt som det er her vil jeg tro at det ikke har noe betydning. Måtte bare nevne det. Ny på forume å litt artig å være med i starten,går sikkert snart lei Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Det som er saken er vel at du ikke skal ha forskjellige felg på samme aksling da du knekker diffen til slutt.. Han har heller ikke Quattro da det er snakk om en Ford, og den er nok "bare" RWD (just like we love).. Dermed er det ingen fare mekanisk sett Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Og jeg merket heller ingen forskjell. Bortsett fra framkommeligheten. Som å sammenligne slicks med rallypigg omtrent! Men 185 dekk på 7,5" felg er kanskje ikke helt etter boka Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Nei, men det burde gå bra det Mener jeg monterte 205 på 10" felg noen ganger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå