MrBjoern Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Jeg liker og ha litt og drive med på fritiden så jeg lurtepå om det er vanskelig og sette opp en egen server hjemme. Med mulighet for og laste opp nettsider, scrpits osv. Jeg har en litt gammel pc med 128mb ram 800mhz prosessor. 3com nettverkskort. det er mulighet for og bytte ut netverkskortet. Så det jeg lurer på er om det tar lang tid, om det går vis jeg har den bak en router, osv osv. Vurderer og instalere linux vis det er anbefalt. Tar imot svar med stor takk. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 linux er anbefalt ja =), er bare å sette igang med debian som er kjent for bruk til servere. selv sverger jeg til slackware som er en del mer tungvindt. Evt så kan du titte på openbsd som er bsd, det finnes mye dokumentasjon på alt, og hjelp kan du få over irc om det er noe du lurer på Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 jeg anbefaler freebsd! ports systemet der er sykt bra hvis du ikke er så veldig erfaren, i tillegg er det enda bedre hvis du er erfaren Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 freebsd er aaaaarghhhh til server. Tenkte jeg skule teste det med en webserver og det var tungvindt. Nei da er openbsd bedre, mye sikrere, samme features, og bare litt treigere (er ikke snakk om mye) Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 tusen takk for svar! skal nok prøve noe av detteher ja. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Velg en av de ti store. Jeg bruker Fedora som en sånn server. Lenke til kommentar
PB Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Debian Linux er lurt. Fedora er kanskje lurest om du ikke har prøvd Linux før. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Berre eit spørsmål, alle snakkar om Debian... Er det "pioneren"? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Debian er "itt'no knussel"-distribusjonen. Lenke til kommentar
jonas62 Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Jeg anbefaler windows server 2003 og apache, php og sql allt dette får du på denne siden: Apache friends Jeg bruker selv dette systemet sjekk ut min side: JS Game Zone Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Hvorfor anbefaler du Windows over Linux? Windows er dessverre belemret med en del ulemper, hvilke fordeler har Windows som gjør det bedre enn Linux til serverbruk? Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Hvorfor anbefaler du Windows over Linux? Windows er dessverre belemret med en del ulemper, hvilke fordeler har Windows som gjør det bedre enn Linux til serverbruk? Mye lettere å sette opp en Windows-server hvis man ikke kjenner Linux. Men hvilke ulemper mener du da....på en Win-server satt opp til hjemmebruk? Pantera Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Mye lettere å sette opp en Windows-server hvis man ikke kjenner Linux. 5523556[/snapback] Mye lettere å sette opp en Linux-server hvis man ikke kjenner Windows. Du som foreslår Windows, på hvilket grunnlag gjør du det? Lenke til kommentar
Never Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) + at win lisenser er mye "billigere" å skaffe seg... ang distrovalg... til det som trådstarter ønsker seg da er det 2 stykk som jeg synes passer oss nybegynnere (som bare har brukt litt win fra før) ubuntu (ja den er laget på debian) og clarkconnect ... edit leif og enda flere leifer.. Endret 31. januar 2006 av Nake Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2006 Tusen takk for alle svar det jeg tenkte på nå var egentlig om noen av disse er billig/gratis har ikke så mye penger og bruke på det så det er jo litt greit med noe som ikke koster noe ***** Hehe alikevel tusen takk for svar Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Bruk det du kan, det er best. Vil du lærer deg noe nytt er det vell og bra. Bred erfaring er det beste når man skal ta valg. En ting de fleste glemmer er at det første man skal se på er : 1. Hvilke muligheter ønsker du. Hvilken funksjonalitet trenger du? 2. Hvilken programmer tillfredsstiller mine ønsker. 3. Hvilke OS kan jeg kjøre, og hva klarer jeg å drifte. 4. Hvilken hardware må jeg ha. Hva som er best av linux og windows er en meget dum spørsmåls stillig. Lenke til kommentar
PB Skrevet 31. januar 2006 Del Skrevet 31. januar 2006 Jeg anbefaler windows server 2003 og apache, php og sql allt dette får du på denne siden: Apache friends Jeg bruker selv dette systemet sjekk ut min side: JS Game Zone 5522450[/snapback] Windows 2003 Server er lurt. Vi kjører både Windows 2003 Server og Linux systemer på våre servere. Tøff side foresten, bortsett at den var litt treig Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Bruk det du kan, det er best. Vil du lærer deg noe nytt er det vell og bra. Bred erfaring er det beste når man skal ta valg. En ting de fleste glemmer er at det første man skal se på er : 1. Hvilke muligheter ønsker du. Hvilken funksjonalitet trenger du? 2. Hvilken programmer tillfredsstiller mine ønsker. 3. Hvilke OS kan jeg kjøre, og hva klarer jeg å drifte. 4. Hvilken hardware må jeg ha. Hva som er best av linux og windows er en meget dum spørsmåls stillig. 5528540[/snapback] De to første spørsmålene vil jeg si er litt irrelevante. Tviler på at det er noen løsninger som bare funker på en av platformene. De to siste kriteriene er de viktigste imho. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 5. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2006 Hvorfor anbefaler du Windows over Linux? Windows er dessverre belemret med en del ulemper, hvilke fordeler har Windows som gjør det bedre enn Linux til serverbruk? Mye lettere å sette opp en Windows-server hvis man ikke kjenner Linux. Men hvilke ulemper mener du da....på en Win-server satt opp til hjemmebruk? Pantera 5523556[/snapback] Da jeg snakket med en kompis for noen dager siden sa han at han hadde satt opp en linux server til hjemme bruk. Den var vanskligere og sette opp men til gjengjeld var den mer stabil og hadde mere oppetid. går vel ut ifra at dette har noe med saken og gjøre (mener ikke noe galt om windows) Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Debian/Ubuntu-server er ikke vanskelig å sette opp, ubuntuguiden.org gir deg svaret på hvordan du setter opp f.eks Apache med PHP og MySQL. Det meste ordner seg med apt-get (linuxguiden.no hjelper deg). Jeg har kjørt mye rart av OS, men kunne aldri drømme om å bytte ut Linux-serveren(e) min(e) med noe Windows. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå