Gå til innhold

Bedriftskjøp (moms, skattefradrag, etc)

Anbefalte innlegg

Tenkte at jeg skulle prøve å spare litt penger ved å kjøpe min neste pc gjennom jobben til moren min.

Med en marginalskatt på 49% sparer jeg halvparten av prisen ved at hun kan trekke det fra på skatten.

Den delen er grei.

Det jeg lurer på er dette med at bedrifter kan se bort fra moms. Hvordan fungerer dette i forhold til webshoper?

Kjøper man pc'en gjennom en webshop med mva og deretter trekker det fra i etterhånd ( i bedriftens regnskaper ), eller gjøres dette i webshopen ved at man sier at man er en bedrift og så legger de ikke til mva?

Noen med litt peil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VIKTIG!!!!!

Fra 1 oktober så forsvinner invisteringsavgiften på 7%, vent til da så sparer du noen kroner.

(Som du sikkert vet så er regnestykket slik at du trekker fra 23% ,moms (som bedriften får igjen), men har måttet legge til 7% invisteringsavgift.

Momsen trekkes fra hos din arbeidsgiver.

Eksempel: På en pc til 20000,- +mva vil du spare ca. 1400,- ved å vente til etter 1 oktober.

:grin:

[ Denne Melding var redigert av: WRZ_rules på 2002-09-14 15:35 ]

Lenke til kommentar

1) Det er investeringsavgift på PC, til og med dopapir kan det være investeringsavgift på om det kjøpes inn til toalettene i bedriftene. :smile:

Skikkelig irriterende, heldigvis faller denne vekk 1. oktober. Egentlig var dette en "midlertidig" avgift fra 70-tallet, som skulle fjernes etter kort tid, men dette ble aldri gjort, og dermed har alle norske bedrifter hatt dårligere rammebetingelser enn tilsvarende bedrifter i utlandet. Det kan jo bli et festlig regnestykke og se hva dette har kostet oss :smile:

2) Når det gjelder hjemme-pc kjøp så må sluttbruker (ansatt) betale mva. Man blir kun fritatt for MVA om bedriften kjøper PC'en til den ansatte, og den ansatte ikke blir trukket i lønn. Les mer om dette på http://www.skatteetaten.no

Arcade

Lenke til kommentar

Quote:

2) Når det gjelder hjemme-pc kjøp så må sluttbruker (ansatt) betale mva. Man blir kun fritatt for MVA om bedriften kjøper PC'en til den ansatte, og den ansatte ikke blir trukket i lønn. Les mer om dette på

Arcade

Mener det var et smutthull her. Skal sjekke det litt nærmere, men det var noe med at bedriften leide den ut til den ansatte (sto som eier av maskinen og fikk momsfradrag), men da måtte den ansatte kjøpe maskinen etter 3 år, mener min. beløpet var symbolske 1000,-. Som sagt må sjekke dette litt nærmere....

Lenke til kommentar

Bare et lite innspill når det gjelder investeringsavgift: Slik den fungerer i dag er de fleste egentlige investeringer fritatt for investeringsavgift (har utviklet seg over tid) mens typisk forbruksmateriell (som diesel til firmabilen) er pålagt investeringsavgift. Politikerene forsto vel endelig hvor tåplig dette var, og fjernet avgiften (20 år forsinket :smile:)

Lenke til kommentar

Liten oppklaring. Alle webshopper/butikker er momspliktige. Dvs. at kundene må betale moms på varene som selges av webshoppene. Bedriftskunder som er momspliktige, vil kunne trekke fra momsen. Dersom utgående moms overstiger inngående moms vil de få tilbakebetalt mellomlegget av staten. Etter momsreformen 2001 ble en rekke tjenesteytende bedrifter momspliktige. De som ble momspliktige etter momsreformen slipper investeringsavgiften på 7%. Jeg driver selv et konsulentselskap som ble momspliktig etter momsreformen, og slipper heldigvis å stresse med investeringsavgiften. En fordel med å ha egen bedrift er selsagt å kunne kjøpe inn IT-utstyr uten moms :smile:.

Lenke til kommentar

Sjekk nedskrivning av verdi!....Pc er skatteteknisk null verd om tre år!....har jeg hørt!.......Bør sjekkes!

Quote:

Den 2002-09-14 13:49, k2003 skrev:

Tenkte at jeg skulle prøve å spare litt penger ved å kjøpe min neste pc gjennom jobben til moren min.

Med en marginalskatt på 49% sparer jeg halvparten av prisen ved at hun kan trekke det fra på skatten.

Den delen er grei.

Det jeg lurer på er dette med at bedrifter kan se bort fra moms. Hvordan fungerer dette i forhold til webshoper?

Kjøper man pc'en gjennom en webshop med mva og deretter trekker det fra i etterhånd ( i bedriftens regnskaper ), eller gjøres dette i webshopen ved at man sier at man er en bedrift og så legger de ikke til mva?

Noen med litt peil?

Lenke til kommentar

En ting du må være klar over når du kjøper på firma : Du er MYE dårligere beskyttet enn en vanlig forbruker er. Blant annet regnes du som en profesjonell kjøper, og dermed står veldig mye svakere om ting ikke er som du trodde de var. Kjøpsloven gjelder bare for vanlig forbrukerkjøp, ikke kjøp av bedrifter.

I tillegg får du som regel bare halvparten så lang garanti-periode som det vanlige forbrukere får siden ting i profesjonelt bruk som regel blir brukt mer/hardere enn privat.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-14 22:35, ufo skrev:

En ting du må være klar over når du kjøper på firma : Du er MYE dårligere beskyttet enn en vanlig forbruker er. Blant annet regnes du som en profesjonell kjøper, og dermed står veldig mye svakere om ting ikke er som du trodde de var. Kjøpsloven gjelder bare for vanlig forbrukerkjøp, ikke kjøp av bedrifter.

I tillegg får du som regel bare halvparten så lang garanti-periode som det vanlige forbrukere får siden ting i profesjonelt bruk som regel blir brukt mer/hardere enn privat.

En annen ting man MÅ huske på er at det gjelder helt andre forsikringsvilkår for bedrifter enn for privatpersoner. Spesielt i forhold til krav om beskyttelse av utstyret. Jeg tenker da spesielt på UPS (iom. at det er det jeg jobber med). Du kan faktisk risikere at forsikringsselskapet ditt nekter deg erstatning hvis det f.eks er et lynnedslag som ødelegger PC, modem el. Du kan se hva f.eks If.. Skadeforsikring sier om saken, hvis du går inn på http://www.makker.no/informasjon/forsikring.htm

Lenke til kommentar

De fleste hjemme-pc avtalene inkluderer en egen forsikring som dekker de fleste tenkelige uforskyldte skader i tillegg til avbrudd (om den ansatte sies opp, slutter, dør etc).

Uansett er ikke en UPS å forakte.

Dere kan også lese mer om denne type forsikring på http://www.itfinans.no (under hjemme Pc - Forsikring)

Sjekk også forsikringvilkår for den enkelte hjemmepc avtale når leverandør vurderes.

Arcade

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...