dc Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) jeg har satt sammen en ny maskin, bestående av ASUS A8N32-SLI Deluxe, AMD X2, OCZ ram, WD s-ata hdd, hiper psu, plextor dvd-brenner og dvd-rom. får feilmeldingen: "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key" har vært i bios og satt cd-rom som boot device nummer 1. BIOS finner dvd-rom'en som Secondary IDE Master. jeg prøver å boote windows 2000 cd'n for å installere. har prøvd andre linux-cd'er som har vært testet (og funket) på andre maskiner, uten hell. noen som har noen råd? på forhånd takk! Endret 29. januar 2006 av dc Lenke til kommentar
Xenofil Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Har du en dvd brenner og en dvd-spiller? Isåfall har du prøvd cden i begge spillerne? Lenke til kommentar
dc Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 ja, har 2 optiske enheter (DVD-brenner + DVD-rom, begge er Plextor). har prøvd CD'n i begge spillerne. det er kun DVD-rom'en som BIOS finner). når jeg setter i CD'n i DVD-rom'en og trykker Enter, blinker lyset på DVD-rom'en som har windows CD'n i. men samme beskjed kommer igjen. kan problemet være gale jumper-settings på DVD-brenner og DVD-rom? Lenke til kommentar
Xenofil Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) Den bios finner har nok riktig jumpersetting. Men hvis du har begge spillerne på samme IDE kabel kan muligens dette skape konflikt, særlig hvis feks en er satt til kable select og den andre til slave. Prøv å koble ut den av spillerne som bios ikke finner og prøv igjen. Virker det fortsatt ikke kan du jo prøve med den andre spilleren på samme måte. Pass på å sett jumperne til master når du bare har en i. Endret 29. januar 2006 av Xenofil Lenke til kommentar
dc Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 hmm. takk for svaret! jeg har begge spillerne på en IDE-kabel, ja. skal prøve ut det du skrev. Lenke til kommentar
dc Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) når skal jeg velge cable select, når begge DVD-rom'ene er koblet til én IDE-kabel, eller skal cable select kun brukes når én DVD-rom er tilkoblet én IDE-kabel? Endret 29. januar 2006 av dc Lenke til kommentar
dc Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 feilen ble rettet ved at jeg satte begge DVD-rom'ene til cable select og brukte en 80-wire IDE-kabel. satte den blå enden av IDE-kabelen i hovedkortet og den grå og den svarte enden i hver sin DVD-rom. rebootet og vips, så var det i orden. takk for hjelpa Xenofil! disse linkene var også meget verdifulle: http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCS-c.html http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf_Cable80.htm http://forum.pcmech.com/showthread.php?t=132986 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå