Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Carputer spørsmål -> Hardware

icer

Anbefalte innlegg

Tiden er snart inne for å kjøpe seg bil og jeg har bestemt meg for å bygge Carputer, jeg har derfor noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med, og vere til hjelp for andre som har planer om å bygge seg carputer:

Utgangspunktet er at carputer'en står i bagasjerommet

1. Temperatur/Kondens: Vil dette gå eller ikke? Eventuelle syn på denne saken

2. Skjerm: Går det an å dra ledningen til LCD skjermen helt frem til dashbordet uten tap? Hvilken kabel brukes? VGA? Det er vanlig skjermkabel?

den til å koble til carputer'en som ligger i bagasjerommet

3 Hvilken DVD spiller kan jeg bruke som tåler å bli brukt i bil, må tåle en del risting og humper, siden jeg bor på landet og veiene er ikke akkurat de beste noen spesielle steder.

4 Harddisk: Når det gjelder harddisk så vil jeg bruke en ekstern harddisk som er plassert lett tilgjengelig så jeg kan ta den med inn og legge innpå nye ting, men vil også lage til WLAN så jeg kan sitte med bærbare maskinen min og legge inn fra den også. Tåler en vanlig ekstern harddisk å bli brukt i bil?

5 PSU: Hvilken PSU er å anbefale? Såg på carputer.no, men forstod ikke så mye av de forskjellige modellene som var der. Hvor stor bør denne vere?

edit: Funnet svar på at DVD spiller: Var en som tidligere sa at jeg kunne kjøpe et harddiskkabinett beregnet på USB og ta ut koblingen USB->IDE. Til dette kan man bruke en slik

Takk!

Endret av icer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tåler en vanlig ekstern harddisk å bli brukt i bil?

tror det brukes 2,5" harddisk i bilen.. men det finnes jo kabinetter til disse, eller ekstern harddisk med 2,5" inni..

edit: (ikke for at 2.5" er uvanlig.. men tenkte med en gang 3.5 da du sa vanlig ;O)

5516170[/snapback]

Ja, var det jeg mente :) Har en ekstern disk på 250GB som jeg tenkte kunne brukes, men vet ikke hvordan disse fungerer under vibrasjon...

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ennå ikke til noen som har hatt problemer med kondens ifm. carputer. Kondens oppstår i det et kaldt objekt blir introdusert i varme omgivelser. Den kalde overflaten får fuktigheten i den varme lufta til å "trekke seg sammen", altså kondenseres. Dette er med andre ord IKKE et tema for en carputer, hvor situasjonen vil være det omvendte.

2. Skjerm: Går det an å dra ledningen til LCD skjermen helt frem til dashbordet uten tap? Hvilken kabel brukes? VGA? Det er vanlig skjermkabel?

Vanlig VGA skjermkabel ja. Det bør gå helt greit, men ta de samme forhåndsreglene som signalkabler til lyd. Best mulig skjerming, og lengst mulig unna strømkabler.

3 Hvilken DVD spiller kan jeg bruke som tåler å bli brukt i bil, må tåle en del risting og humper, siden jeg bor på landet og veiene er ikke akkurat de beste noen spesielle steder.

Slim-line cd/dvd-rom er det de fleste bruker, ettersom de er beregnet for laptop-bruk. Tror ikke du får noe mer robust enn det, men jeg kunne ta feil.

4 Harddisk: Når det gjelder harddisk så vil jeg bruke en ekstern harddisk som er plassert lett tilgjengelig så jeg kan ta den med inn og legge innpå nye ting, men vil også lage til WLAN så jeg kan sitte med bærbare maskinen min og legge inn fra den også. Tåler en vanlig ekstern harddisk å bli brukt i bil?

Noen mener nei, andre mener ja. Det later til at de fleste har best erfaring med 2,5" disker, men jeg har også sett mange bruke 3,5" disker over lengre tid uten problemer.

EDIT: prisen er såklart også noe å ta med i betraktningen. En 100 GB 2,5" disk koster langt mer enn en 100 GB 3,5" disk...

5 PSU: Hvilken PSU er å anbefale? Såg på carputer.no, men forstod ikke så mye av de forskjellige modellene som var der. Hvor stor bør denne vere?

Du bør først og fremst finne ut hvor mye strøm du vil komme til å trekke. Størst mulig er i dette tilfellet bra. Du slipper å stresse strømforsyninga opp mot max, og det lever også komponentene inni lengre av :) I tillegg kommer det an på hva slags muligheter du vil ha.

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Noen mener nei, andre mener ja. Det later til at de fleste har best erfaring med 2,5" disker, men jeg har også sett mange bruke 3,5" disker over lengre tid uten problemer.

EDIT: prisen er såklart også noe å ta med i betraktningen. En 100 GB 2,5" disk koster langt mer enn en 100 GB 3,5" disk...

Ja, stemmer det med prisen.. Jeg har selv tenkt på carputer da den tiden kommer.. og om man fikser skikkelig oppheng som demper støt osv. kan man vel fint bruke en 3.5" disk..

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ennå ikke til noen som har hatt problemer med kondens ifm. carputer. Kondens oppstår i det et kaldt objekt blir introdusert i varme omgivelser. Den kalde overflaten får fuktigheten i den varme lufta til å "trekke seg sammen", altså kondenseres. Dette er med andre ord IKKE et tema for en carputer, hvor situasjonen vil være det omvendte.

Så det vil ikke skje noe med hardware'n?

Vanlig VGA skjermkabel ja. Det bør gå helt greit, men ta de samme forhåndsreglene som signalkabler til lyd. Best mulig skjerming, og lengst mulig unna strømkabler.

Har tenkt på dette og har funnet ut at jeg skal legge de på hver side av bilen under døren i de kanalene som går der...

Noen andre faktorer som må tenkes over ved carputer?

Lenke til kommentar
Så det vil ikke skje noe med hardware'n?

Ting KAN såklart fremdeles skje. Ingen kan garantere deg at den vil fungere knirkefritt. Men sannsynligheten for at det vil gå helt fint er stor :)

Har tenkt på dette og har funnet ut at jeg skal legge de på hver side av bilen under døren i de kanalene som går der...

Høres smart ut. Det er også slik det gjøres innen bilstereo. Strøm og signal på hver sin side. Men ikke glem gode skjermede kabler! Supra er mitt tips. Føres av Eltek

Noen andre faktorer som må tenkes over ved carputer?

Jeg ville forsøkt å montert hele carputeren på en plate som gjøres relativt tung. Dersom denne så monteres i myke gummioppheng vil den ligge å duve fremfor å riste frem og tilbake. Prøv også å montere den så lavt og midt i bilen du klarer. På den måten vil du minimere støt ytterligere (senter av bilen din beveger seg langt mindre enn f.eks. høyre forskjerm)

:thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor stor maskin bør jeg ha? Hvor mange MHz bør jeg ha for å kunne kjøre video og lyd med noen små muligheter til å kunne kjøre andre småting om jeg vil utvide?

En bærbar maskin, hvor mye strøm trekker den i forhold til en stasjonær pc med 12-12v omforming?

Lenke til kommentar

Satt å funderte på en ting, om du modifiserer setet (baksetet eller passasjersetet) og legger en bærbar pc nedi burde det vel vere ypperlig, så lenge du har ventilasjon så den ikke blir overoppetet, hva tror dere om det, eller blir det veldig varmt siden det er glava lignende stoff i setet som isolerer og holder godt på varmen samt varmetråder (kan jo alltids kobles fra men)?

Lenke til kommentar
Hvor stor maskin bør jeg ha? Hvor mange MHz bør jeg ha for å kunne kjøre video og lyd med noen små muligheter til å kunne kjøre andre småting om jeg vil utvide?

En bærbar maskin, hvor mye strøm trekker den i forhold til en stasjonær pc med 12-12v omforming?

Mhz-sifrene er nok mindre viktige enn typen prosessor. Jeg skal være den første til å innrømme at prosessor-forskjeller ikke er min store styrke, men Pentium M og Apples G4 bør være helt ok. Skal du bruke en bærbar maskin må du også huske på å ta høyde for hvorvidt den skal brukes hovedsaklig som en carputer eller en bærbar. På sistnevnte blir batterilevetid, vekt osv. ting du må tenke på.

Bærbare trekker fort langt mindre strøm enn stasjonære. Surf litt rundt på hjemmesidene til noen produsenter, så bør du kunne få et slags inntrykk :)

Satt å funderte på en ting, om du modifiserer setet (baksetet eller passasjersetet) og legger en bærbar pc nedi burde det vel vere ypperlig, så lenge du har ventilasjon så den ikke blir overoppetet, hva tror dere om det, eller blir det veldig varmt siden det er glava lignende stoff i setet som isolerer og holder godt på varmen samt varmetråder (kan jo alltids kobles fra men)?

Om du får plass ser jeg ingen grunn til at det ikke burde være en ok løsning. Som du selv sier er varmeutvikling en viktig ting å huske på. Om du utformer løsningen din godt nok vil den være lett å ta inn/ut og godt beskyttet mot ting som våte ytterjakker og sko osv.

Lenke til kommentar

Jo, men når du tenker på at setet er ikke akkurat er så tykt så det blir ikke noe særlig plass i høyden om det er PCI kort/CPU kjøler og det skal ikke vere en hard plate som du sitter på :hmm:

Hva med vannkjøling? Hvor mange grader blir det i bagasjerommet ved sommerstid? Kan jeg risikere at slangene fryser vinterstid?

Endret av icer
Lenke til kommentar

oi, da misforstod jeg deg. Jeg trodde du mente seteRYGGEN jeg ;)

Vannkjøling har jeg ikke så mye erfaring med, men jeg vil tro du burde tilsette en form for frostvæske for at ikke vannet skal fryse når det blir blå grader ute.

EDIT: jeg tror uansett vannkjøling blir unødvendig mye knot. Hverken VIA-kortene eller Mac Minien produserer spesielt mye varme. Dersom aktiv kjøling faktisk er nødvendig vil jeg tro du kan klare deg med en stod, stillegående vifte fra f.eks. Papst :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Ja, men hva tror du om sommertemperatur da? Kan bli temmelig varmt i bagasjerommet/hele bilen for den saks skyld... Funderer på om det er nødvendig med vifte på peltieren siden det er så stort rom i bagasjerommet og det er såpass kaldt iforhold til i et kabinett bortsett fra muligens ved sommertider...

Lenke til kommentar

Jeg tror nok jeg ville forsøkt å få til noen pålitelige tempmålinger før jeg bekymret meg for sommervarmen. Selve kupèen er langt mer utsatt for varme enn bagasjerommet, hovedsaklig på grunn av de store vindusflatene.

Med andre ord tror jeg ikke du har noen ting å frykte, med mindre bilen din står mye i solsteiken, og bagasjerommet ditt er lite...

Om du er redd for at temperaturen skulle bli for høy er det langt billigere å laste ned et temp-monitor program som du kan holde et øye med enn å investere masse penger (og ikke minst tid) i en kjøleløsning du sannsynligvis ikke trenger. Med mindre du kjører maskinen svært hardt, noe jeg tror du ikke kommer til å gjøre med å høre på musikk, se DVD og bruke GPS ;)

Lenke til kommentar

Holder på i denne tråden om en løsning for å kunne koble temperatur målere til et kretskort og lese det av på pc'en...

Hmmm, tror dette kan bli bra, bare jeg får bil =) hehe

Men om jeg får til denne løsningen blir det jo kanon, kan jeg lage et liten knappeordning ved skjermen som skifter program på pc'en, og lage et bilde av bilen som viser målinger på de forskjellige stedene, eller bare en tabell med statistikk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...