Gå til innhold

Nytt bilde, Litt usikker...

Tore

Anbefalte innlegg

Her er et nytt bilde jeg tok i går... Men klarer ikke bestemme meg for om det er helt vellykket...

Lukker 1/50

F 3,2

Er litt mørkt & grått her i Bodø til å få de "innlysenede" gode bildene--- :(

Ikke croppet på noe vis, har faktisk satt ned Brightnes... Ellers originalt..

Edit: horisonten, jeg veit... :p

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke et helt uinteressant tema, men den himmelen? Den ser helt kontorløs ut, med untak av litt skyer her og der. Noen smuler overeksponert?

Jeg tror jeg ville likt å se den... eh... dingsen i "full figur".

Trærne i bakgrunnen klarer liksom ikke å bestemme seg for om de er inne eller ute av fokus; de er for skarpe til at det blir noe bokeh ut av det, og for uskarpe til at de er en del av bildet. Det er imidlertid mulig at du er litt fanget av kompaktakmeraet; lenger avstand til subjektet gir deg vel for enda større dybdeskarphet, og da er det vel mulig at bildet blir en eneste røre.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Ikke et helt uinteressant tema, men den himmelen? Den ser helt kontorløs ut, med untak av litt skyer her og der. Noen smuler overeksponert?

Jeg tror jeg ville likt å se den... eh... dingsen i "full figur".

Trærne i bakgrunnen klarer liksom ikke å bestemme seg for om de er inne eller ute av fokus; de er for skarpe til at det blir noe bokeh ut av det, og for uskarpe til at de er en del av bildet.  Det er imidlertid mulig at du er litt fanget av kompaktakmeraet; lenger avstand til subjektet gir deg vel for enda større dybdeskarphet, og da er det vel mulig at bildet blir en eneste røre.

5514859[/snapback]

Først.. Bokeh.? Hvorfor brukes det ordet plutselig så mye.?

Bokeh(Fra foto.no ordbok)

# Japansk ord som beskriver formen på høylys i omåder ute av fokus.

Man 'ser igjen' formen på blenderen i disse høylysene.

Vanligvis er dette en pentagon, heksagon eller oktagon eller lignende, som kommer av henholdsvis 5,6 og 8 lameller.

Lyset her i bodø er dårlig for tiden, å sliter med skyer å Kontraster på ting som er langt unna..Himmelen og horisonten er mere en lys nok, men det man skal ta bilde av er for mørkt, merkunderlig lys... :hrm:

Vil gjerne ha mere kritikk på hva som funker & ikke, for som sagt i emnetittelen så er jeg ikke helt sikker på dette bildet selv, om det funker....

Lenke til kommentar
...

...

5515078[/snapback]

Er enig med deg at dette er et bilde som ikke skal ha særlig bokeh. Hele bildet (utenom fokuspunktet) er "slightly out of focus", for å sitere en av Robert Capas bøker. Synes det er et fint brudd på reglene innen naturfoto, noe som transformerer bildet til kunstfoto. Dette bildet kunne forresten vært tatt med seriøs semikompakt. Et 4/3-utsnitt fra en litt annerledes vinkel kunne vært veldig fint, medn bakgrunnen måtte vært noenlunde den samme. Likevel synes jeg bildet holder slik det er. Dete har liksom en snapshot-feeling over seg.

Edit: Tror jeg er litt skyldig i at det ordet er brukt mye i det siste. Det er et sentralt punkt i mine bilder, ikke nødvendigvis i dine.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
...

...

5515078[/snapback]

Er enig med deg at dette er et bilde som ikke skal ha særlig bokeh. Hele bildet (utenom fokuspunktet) er "slightly out of focus", for å sitere en av Robert Capas bøker. Synes det er et fint brudd på reglene innen naturfoto, noe som transformerer bildet til kunstfoto. Dette bildet kunne forresten vært tatt med seriøs semikompakt. Et 4/3-utsnitt fra en litt annerledes vinkel kunne vært veldig fint, medn bakgrunnen måtte vært noenlunde den samme. Likevel synes jeg bildet holder slik det er. Dete har liksom en snapshot-feeling over seg.

5515101[/snapback]

Snapshot er det rette ordet også, tok bare 1 bilde med eneste tanken at den "flymarkeringen" eller hva det nå egentlig er skulle være i fokus...

Så skulle vel tatt meg tiden til å tenke mere å ta flere bilder med forskjellige instillinger & vinkler... Men kunne ikke la folket vente heller...

Skal prøve mere med dette motivet neste gang vi går den veien... :)

Lenke til kommentar

ofte blir det gode bilder av å ta et snapshot. Det er måten jeg ofte jobber på, men det gjelder å se mulighetene hurtig. Det er det jeg liker med fastoptikk. Den tvinger meg til å finne en god plassering av kamera. Man blir fort litt lat med zoom på kamera, og da går man av og til glipp av den riktige vinkelen. Forsøk å tenke mer som om du bruker fast brennvidde når du er ute. Se ann en bakgrunn, og velg en brennvidde før du trykker kamera opp i trynet. Bruk føttene i steden for zoomen til å bestemme komposisjonen.

Liker fremdeles bildet, og mener ikke at det bør komponeres på nytt. Det er opp til deg.

Lenke til kommentar

Jeg bare spørr fort å galt...

Bedre.?

Verre.?

Samme mølja.?

I forgårs var det lysere ute, å regnet gjorde mye bedre kontraster å kraftigere farger...

Hadde i bakhodet at en her sa han ville se hele markeringen...

F er fortsatt bare F2,7.. :ermm:

Neste forsøk...... Med stativ, Høy F.... ;) Slik man lærer...

Hehe, men, oppbrukt motiv snart... :p

Lenke til kommentar
Jeg likte definitivt den siste versjonen best. Mye mer helhet over bildet her, og mye bedre farger...  :thumbup:

5541277[/snapback]

Fargene er mye bedre, men pigtråden i bunden av bildet er stressende. Fordi man såvidt ser den, jeg har i hvertfall en tendens til å bli veldig stressa av slike halveis usynlige ting i forgrunn av bilder.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Men som tittelen tilsa da, var ikke sikker på om dette i d heletatt funket... ;)

5542875[/snapback]

Det funket.

5543802[/snapback]

Takk PM... :)

I morgen er det fjelltur med stativ på timeplanen... :D

EDIT : Innlegg nr 600

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...