Gå til innhold

PC'en er inaktiv i 2+ minutter ved reboot...feil?

dehlen

Anbefalte innlegg

Hei. PC'en min har oppført seg litt rart en god stund nå. Ved reboot eller hvis jeg skrur PC'en av og på, så står den bare å surrer og går med svart skjerm i noen minutter før boot-sekvensen starter. Noen som har en idè om hva det kan være? Begynner hovedkortet å skrante?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det pleier jo å være noen sekunder, har du prøvd å reboote fra noe annet? f.eks. en livecd fra knoppix eller lignende?. Kan være at det er oset som bugger litt, evt kan du jo prøve en biosoppgradering, men tror ikke jeg hadde gjort det siden problemet er så lite og alt virker

Lenke til kommentar

Joa, men jeg snakker ikke om sekunder, men minutter. Hvis jeg skrur av maskinen, venter i 5 minutter og skrur den på, så starter den som vanlig. Dette skjer bare hvis maskinen skal starte like etter den har blitt skrudd av, da går det fort 2-3 minutter FØR den i det hele tatt starter boot-sekvensen. Sånn sett skulle man nesten tro det hadde noe med varme eller noe å gjøre, men det har da vel ikke noe å si på om maskinen vil boote eller ikke?

Lenke til kommentar

Det første jeg ville gjort er å trekke ut IDE- og strøm kabel fra harddisken(e) også boote for å forsikre meg om det ikke er et problem med de. Da får du også svar på om maskina begynner boot-sekvensen og stopper, eller henger før bootinga i det hele tatt starter. Det første tyder på enten problem med harddisk eller med å laste bootfiler (det kan være at det er en melding på skjermen som er skjult bak et bildet eller noe), det siste tyder på problem med bios/annen hardware.

Lenke til kommentar

Forsøkte å koble fra harddisken, men det samme skjedde. Har også prøvd med forskjellige minnebrikker, uten at noe skjer. Sånn sett skulle man tro det hadde noe med hovedkort eller den fysiske BIOS'en å gjøre, men skal innrømme at jeg har lite greie på det. Synes også det er pussig at det bare skjer når jeg forsøker å starte den rett etter den har skrudd seg av.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være sånn, men det er ivertfall ikke diskene det er noe galt med. Har heller aldri hørt om et hovedkort som langsomt har tatt kvelden. Står maskina med svart skjerm før den poster (viser BIOS info) eller henger den under/etter?

Neste skritt er boote fra CD/diskett (du trenger ikke boote med 2000/XP windows-diskett (er henholdsvis 4 og 6 disketter), vanlig dos ev. win98 (kun 1 diskett)- se bootdisk.com - går greit men da bør du frakoble harddiskene først - better safe than sorry. Deretter er det å fjerne alle komponenter du kan for å boote med minst mulig. Igjen, boot gjerne til DOS uten harddisker, du slipper styret med at windows etterpå gjenoppdager komponentene og risikerer ikke at dos skriver til disker på en måte det ikke skal. Det kan også være strømforsyningen, men i ditt tilfelle virker det lite sannsynlig.

Flashe bios/resette cmos er også noe å prøve og kan gjerne være løsningen, men som i all feilsøking - ett skritt av gangen lønner seg.

Lenke til kommentar

Takk for svarene.

Den står bare og venter FØR skjermbildet kommer og boot-sekvensen starter. Når skjermbildet først kommer og den begynner å boote så går alt bra.

Om jeg installerte noe før dette? Husker ikke helt, da PC'en har vært sånn siden våren 2005. Men jeg mener å huske det begynte rundt den tiden da den gamle harddisken min begynte å streike og til slutt måtte erstattes.

Et spill med kopibeskyttelse? Har ikke alle spill det? :) Dessuten så reformaterte jeg hele greia i går, men ingen forandring.

Har også flasha BIOS og oppdatert drivere til hovedkort. Reset CMOS? Hva er det?

Skal teste de boot-greiene du snakka om, men jeg har allerede forsøkt å nappe ut alt utenom mine 2 nettverkskort og lydkortet. Prosessor, skjermkort og strømforsyning får jeg gjort lite med da jeg ikke har noen ekstra å bytte med.

Lenke til kommentar

Da henger den før den gjør systemsjekk av komponentene - kan være pga. en komponent, kan være bioset/hovedkort, kan være boot-rekkefølge, kan være psu men er det sannsynligvis ikke. Se i bios på boot-rekkefølgen, instill den til å boote fra harddisk først (dvs. ikke la bios sjekke etter bootfiler på diskettstasjon og/eller cd-rom før den booter fra harddisk). Husk å forandre tilbake etterpå.

Så kan du laste ned en dos eller win98 bootdiskett fra bootdisk.com, ev. brenne den til cd. Trekk ut diskene, nettverkskortene og også skjermkortet hvis du har skjermkort integrert i hk og det er påslått i bios. Ikke boot med en slik diskett med harddiskene tilkoblet - for sikkerhets skyld. Blir det ingen forandring tror jeg at jeg er blank.

Det er også mulig at den gamle harddisken din streiket som følge av feil spenning og det kan ha skadet hovedkortet også.

Et spill med kopibeskyttelse? Har ikke alle spill det? :) Dessuten så reformaterte jeg hele greia i går, men ingen forandring.

Det var et skudd i mørke, men med Starforce vet man aldri. Det var også en kopibeskyttelse som het cdilla eller noe sånt fra Safedisc(?) som "i hemmelighet" skrev info til et lite området på harddisken som ikke ble brukt av windows/dos.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Tja, har forsøkt alt sammen nå, uten å ha løst problemet. Jeg mistenker egentlig skjermkortet, men jeg får dessverre ikke testet det da jeg ikke har noen andre kort tilgjengelig. Grunnen til mistanken er jo det første som skjer når PC'en starter er jo at skjermbildet kommer og informasjon om skjermkort vises. Deretter teller den minnet, finner andre komponenter osv. Så det virker jo nesten som om den står og venter på at skjermkortet skal "starte". Men jeg får prøve å få lånt et annet kort og teste. Men takk for hjelpen i alle fall. Grunnen til at jeg har lyst til å finne dette ut er at jeg vurderer å gjennomføre en billig oppgradering med CPU og skjermkort, og jeg har lyst å utelukke at det er feil på hovedkortet :)

Lenke til kommentar

ok, siden den viser skjermbildet og teller komponentene umiddelbart (jeg forstod det slik) er det ikke skjermkortet det er noe feil med (jeg ville tro du ikke ville se noe som helst på skjermen om ikke skjermkortet gikk gjennom post først). Da er det overgangen fra bios/posting til boot av systemfiler som henger. Jeg mistenker at det kan være en timer som går, men om du har flashet bios høres det også merkelig ut. Dette er vel nærmest umulig å teste uten å ta ut alle komponentene inkl. strømforsyning. Ihvertfall er det ikke noe galt med maskina sjøl om jeg skjønner det er irriterende.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Tror det er hovedkortet,jeg har et hovedkort med lignenede tendenser.

Oppstart etter lang tid nede=ok

Restart=ok

Men skru av,for så å starte igjen er ikke ok,maskina blir stående å gå

med svart skjerm.

For å starte med en gang,må jeg skru av bak på strømforsyninga-

trykke en gang på startknappen,for å "tømme" hovedkortet for strøm.

På med strømforsyninga igjen,og maskina starter som normalt.

Har ikke funnet ut hva som årsaken er,det virker som om hovedkortet

holder på strøm et sted det ikke skal en stund etter avslutt.

Har prøvd å bytte strømforsyning,cd/dvd spiller,harddisk og flere skjermkort,

men samme problem.

Siden restart prosessen går så raskt,og at hovedkortet har fungert

feilfritt ellers,så har jeg sluttet å bry meg.

Endret av ghbing
Lenke til kommentar

Forstår jeg det riktig at:

- avslutt med windows, lang ventetid, restart = ok, og

- avslutt med windows, umiddelbar restart = ok, og

- slå av maskina med av/på knappen (f.eks. når den låser seg), restart = heng?

Det er mulig jeg ikke leste tråden godt nok, men dette fikk jeg ikke med meg. Det forandrer saken.

Hvis du må skru av/på knappen bak på strømforsyninga for å boote uten heng, så er det heller strømforsyninga som er årsaken. Hovedkortet kan ikke "holde på" strøm på denne måten som jeg har hørt om, strømmen må komme fra et sted. Jeg kan nevne at hvis man skal åpne strømforsynger så skal man vente en stund, f.eks 15 minutter, etter at strømkabelen er dratt ut for at komponenter skal få lade seg ut.

Det er ikke uvanlig at strømforsyninger holder på strøm etter at maskina er slått av. Det finnes strømforsyninger hvor viftene vil fortsette å gå i 2-5 minutter etter at maskina er slått av, for å å få en ordentlig nedkjøling.

Hvilken strømforsyning har du? Det andre hket som du hadde lignende problemer med, kjørte det på samme strømforsyning eller en av samme fabrikant?

Lenke til kommentar

Ok, vet ikke om du fikk med deg at den forrige posten var av en annen bruker :)

Jeg har liknende tendenser som han, bortsett fra at min også "henger" seg ved restart. Altså:

1) Restart fra windows eller reset, PC'en venter i noen minutter før den setter i gang

2) Skru av og på igjen, identisk

3) Skru av. Vente noen minutter. Skrur på og PC'en starter normalt.

Altså, min PC vil alltid komme inn i windows igjen, hvis jeg bare venter de minuttene.

Og jeg har tydeligvis ikke forklart godt nok hvor den henger. Den henger FØR skjermbildet i det det hele tatt kommer. Når skjermbildet først kommer opp så går alt normalt etter det.

Det er også kanskje misvisende av meg å si at den "henger", men den tar seg i hvert fall en liten pause med inaktivitet.

Jeg har en Enermax 350W strømforsyning. Like gammel som resten av PC'en, ca 5-6 år eller no. Har ikke testet å skru av og på strømforsyningen som han andre posteren. Har aldri hatt andre HK'er. Så problemet må sitte enten i strømforsyning, skjermkort, CPU eller hovedkort/BIOS, da disse er de eneste komponentene jeg ikke får testet uten.

Lenke til kommentar

He, da er jeg med igjen :blush:

Du kan da prøve med den knappen du også. Det går an å teste hvordan strømforbruket er henholdsvis inn til strømforsyning og inn til hovedkort når dere slår på maskina. Krever noe spesielt utstyr da, vet ikke helt hva dere trenger i farten.

Og om du oppgraderer og problemet fortsatt er der har du alltids angrefrist, bortsett fra den kjipe portoen. :innocent:

Lenke til kommentar

Dette er jeg nesten sikker på er strømforsyninga sin feil. Hadde en liknende feil engang. Men der var problemet størst når pc hadde stått av en stund. Tok mange minutter før pc ville starte. Til slutt var det ikke mulig å få liv i den. Kjøpte ny psu og alt var normalt igjen. Fikk også en del uforklarlige blåskjermer pga psu-trøbbelet. Ikke så rart at problemet viser seg ved start av maskina siden oppstart gjerne krever litt mer strøm enn ellers.

Endret av Deepsearch
Lenke til kommentar

Gjorde ingen forskjell for meg å skru av og på strømforsyningen.

Tror ikke det er noen programmer, nei. PC'en skrur seg jo AV helt fint. Dessuten så er den reformatert.

Vel vel, den har jo overlevd sånn her i over 6 måneder nå, så det er jo ikke noe akutt problem. Får bare se det an og forsøke å få lånt et skjermkort eller en PSU av noen. Eventuelt bare ta sjansen å oppgradere (brukt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...