Gå til innhold

add/remove programs bug

JKJK

Anbefalte innlegg

Nå nettopp oppdaget jeg at add/remove programs funksjonen i windwos hadde fått en merkelig feil.

Når jeg åpner den, så lister den bare noen få programmer av de som er installert, og noen av dem ble avinstallert for flere måneder siden. "Remove" knappen på hvert program er også borte. Jeg leter totalt i blinde her. Har prøvd "last goog known configuration" og administrator kontoen, uten hell.

Noen som kan komme med tips? Kan ikke komme på å ha installert noe i d siste. Kan det ha noe med windows installer å gjøre? Hadde ikke tenkt å formatere nå, men ser ut som jeg må. Men hvis noen har tips om hva jeg kan gjøre for å unngå det så blir jeg meget taknemlig. Skal prøve med en reparasjonsinstallasjon før jeg evt. totalt reinstallerer, men hadde vert kjekt å funnet ut av problemet uten reinstallasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve noen av alternativene hvis jeg ikke finner ut hva som har skapt problemet. Viser seg imidlertid at nye programmer jeg installerer får "add/remove funksjon". Dette er virkelig merkelig! Scanner for virus og spyware nå.

Lenke til kommentar

Har funnet ut at det er mye trolig en registerfeil.

Under HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall skal alle programmer og sikkerhetspatcher som er installert ha en egen mappeoppføring i følge denne guiden.

Når jeg sjekker en annen pc har samtlige programmer installert en oppføring der. På min pc, ligger kun èt program (mirc) som jeg installerte etter at denne bugen oppstod.

Spørsmålet blir nå hvordan jeg skal få rettet opp dette! Har skrudd av system restore.

Noen tips?

Lenke til kommentar

Legg til/fjern-panelet er jo strengt tatt bare et praktisk oppsamlingssted for alle uninstallere da. Jeg synes det høres usannsynlig ut at du skal kunne gjenopprette det, siden oppføringene er borte i registeret - men uninstall.exe-ene er jo fremdeles tilsted i mappen til det enkelte program. Det er "snarveiene" som er borte, men det må du kanskje leve med.

Lenke til kommentar

vell... det virker som om det har større ringvirkninger enn som så. Fikk bl.a. ikke avinstallert AOE 3 ... avinstalleringen gikk tilsynelatende normalt (bortsett fra noe raskt), men alle filene (inkl alle snarveier osv) var der enda.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...