Kim64 Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Kjøpte trådløst nett i dag (router, pci kort og pcmcia kort) Startpakke PCMCIA kort Hvordan setter jeg passord på dette? Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Høyst sannsynligvis står det en del om det i manualen til routeren du kjøpte. Sjekk den først du:) Det finnes forskjellige måter å sette "passord" men den enkleste er nok WEP kryptering. Ellers vil jeg anbefale deg og også benytte deg av MAC-filtrering. Noe som gjør at routerne kun tillater at akkurat ditt PCI og PCMCIA kort får lov til å koble seg opp. Ingen av disse løsningene kan anses som totalt sikre, men de oppretter i alle fall en liten terskel som gjør innbrudd på systemet ditt ulovlig. Hvis du ønsker en fullstendig sikkerhetsløsning bør du heller se på mulighetene for oppsett av radius servere, eller en mer kraftig vpn løsning:) Lenke til kommentar
mar Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) WPA er det sikrest du kan bruke på typiske "hjemme-routere/aksesspunkt", det er også den sikkerthetsfunksjonen som er enklest å bruke (dersmon man benytter Pre-Shared.PassPhrase). Dersom WPA ikke er støttet bør du bruke WEP. Klarer du å aktivere WPA eller WEP trenger du ikke tenke på MAC filteret. Edit: Som nevnt over, alt står nok veldig greit forklart i manualen. Endret 29. januar 2006 av mar Lenke til kommentar
melsom Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) Dersom WPA ikke er støttet bør du bruke WEP. Klarer du å aktivere WPA eller WEP trenger du ikke tenke på MAC filteret. 5516196[/snapback] Hvorfor bør han ikke tenke på mac filteret? Man cracker WPA og WEP ganske så enkelt disse dager Det samme med macfiltrering og skjult ssid btw. Endret 29. januar 2006 av melsom Lenke til kommentar
mar Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) Dersom WPA ikke er støttet bør du bruke WEP. Klarer du å aktivere WPA eller WEP trenger du ikke tenke på MAC filteret. 5516196[/snapback] Hvorfor bør han ikke tenke på mac filteret? Man cracker WPA og WEP ganske så enkelt disse dager Det samme med macfiltrering og skjult ssid btw. 5516307[/snapback] For å ta WEP må man avlytte trafikken, og da har man alt funnet minst en gyldig MAC adresse. Dermed faller poenget med MAC filteret bort. De metodene som brukes for å knekke WPA er basert på "ordbokangrep" som det heter på godt norsk. Dette vil si at en tester en serie kjent ord og uttrykk til man finner det rette. Sier seg selv at en PassPhrase som feks denne: "JhfgriOYkhg9409842wqJHf40902!"3452657hn902u62n" aldri vil la seg knekke på denne måten, det samme gjelder også en del enklere varianter som det er mulig å huske, feks: "I dag er det fint vær ute, lurer på ka eg skal finne på fornoe, får vell kanskje gå en liten tur." Endret 29. januar 2006 av mar Lenke til kommentar
jdmonstad Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) Det du trenger å vite om sikring av trådløst nettverk står godt forklart i denne guiden som er sticky på fremsiden til "Nettverk". Det står under punkt 4. Lykke til! Mvh JDM Endret 29. januar 2006 av jdmonstad Lenke til kommentar
wil Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 På alle/de fleste routeren kan man konfiguere dem via Web nettleser. For å gjøre dette må du skrive inn ip adressen til routeren. Hvilken Ip adresse du har på din kan jeg ikke si deg. Men hvis du har skrevet inn riktig Ip, må du skrive brukernavn og passord. Vanlig brukernavn og passord er: Brukernavn: Admin Passord: Admin Da kommer du inni den web basserte konfigueringen til routeren din. Der konfiguerer du alt. Blant annet SSID og Nettverksnøkkel. Lykke til. Lenke til kommentar
Magic Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 I web-interfacet til routeren din (http://192.168.1.1) - brukernavn admin og passord admin (så fremt du ikke har endret passord) kan du endre instillingene for det trådløse nettverket ditt. Anbefaler deg å skru av SSID broadcasting, skru på WPA-PSK eller WPA2-PSK med TKIP eller TKIP+AES kryptering. Velg en vanskelig krypteringsnøkkel og still inn intervallet for endring av fellesnøkkel til et kort intervall, f.eks. hvert 10. minutt. Anbefaler deg også å sette opp MAC-filter slik at kun de MAC-adressene du har spesifisert kan koble seg til det trådløse nettverket. Hvis du vil ha en bedre firmware med flere funksjoner som alikevell er brukervennlig anbefaler jeg deg å se på DD-WRT (dd-wrt.com). En firmware med mange nye og spennende funksjoner, som bla. en velfungerende QoS tjeneste, noe Linksys sin standard firmware ikke kan sies å ha. DD-WRT fungerer på alle WRT54G opp til men ikke inkludert versjon 5 og samtlige WRT54GS (versjon 1 til og med 4) Lenke til kommentar
Kim64 Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2006 Skal jeg være helt ærlig skjønte jeg svært lite av dere sa... Har studert manualen, men står ikke no som passord på og koble seg på nettverket. finner bare ut hvordan jeg skal endre passord på den siden jeg fikk av Magic... Takker for svar, men kan ikke no om dette, så jeg skjønner ingen ting.. Håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
Magic Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Skal jeg være helt ærlig skjønte jeg svært lite av dere sa... Har studert manualen, men står ikke no som passord på og koble seg på nettverket. finner bare ut hvordan jeg skal endre passord på den siden jeg fikk av Magic... Takker for svar, men kan ikke no om dette, så jeg skjønner ingen ting.. Håper noen kan hjelpe 5520457[/snapback] Hvis du kun finner ut hvordan du skal endre passord på denne siden: http://192.168.1.1 foreslår jeg at du leter LITT til før du gir deg:) Forsøk til guide versjon 2.0:) Klikk den inn på routerens IP-addresse: vanligvis http://192.168.1.1 Skriv inn brukernavn "admin" og passord "admin" uten " " Let etter instillinger for trådløs nettverk (ala. Wireless Settings eller no i den duren) Skriv inn ny SSID (Standard er vel "Linksys" Slå av SSID broadcasting Let etter alternativer for kryptering - Slå/Velg på WPA-PSK Velg TKIP som krypteringsmetode og skriv inn en nøkkel (f.eks. tsx_rulez_da_net) Så går du til egenskaper for den trådløse klienten (din bærbare pc, eller din stasjonære med trådløst nettverkskort) hvor du velger å legge til nytt trådløst nettverk. Skriv inn SSID'en som nettverksnavn og velg WPA Pre Shared Key som krypteringsmetode og TKIP, skriv inn nøkkelen (tsx_rulesz_da_net) Pass på at dette nettverket er øverst på listen over prioriterte nettverk Ok - you'r ready to go! Du skal nå koble deg til automatisk til ditt trådløse nettverk, med WPA kryptering aktivert. MAC-filter, QoS båndbreddestyring, Port-forwarding etc. etc. etc. ville jeg ventet med til du har såpass god kontroll på det elementære. Lykke til! Bare send en PM hvis du trenger hjelp. God natt! Endret 30. januar 2006 av Magic Lenke til kommentar
mar Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 (endret) Skal jeg være helt ærlig skjønte jeg svært lite av dere sa... Har studert manualen, men står ikke no som passord på og koble seg på nettverket. finner bare ut hvordan jeg skal endre passord på den siden jeg fikk av Magic... Takker for svar, men kan ikke no om dette, så jeg skjønner ingen ting.. Håper noen kan hjelpe 5520457[/snapback] I manualen står det sikkert noe om WPA (sikkert under sikkerhet eller noe lignende). Pleier å stå "kokebokopskrifter" for sikring av det trådløsenettet i slike manualer. Edit: På side 33 i manualen som finnes her. Er det beskrevet hvordan du skal gjøre det. i punkt 3, side 34, skal du velge WPA-PSK, så fyller du inn "passordet" i PassPhrase boksen. Så lagrer du det hele, nå skal WPA være aktivert, og nettverket ditt er så sikkert som det kan bli med det utstyret du har. (med mindre du bruker en veldig kort og enkel PassPhrase) Endret 30. januar 2006 av mar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå