Gå til innhold

Hva lever de av... Microplex


Anbefalte innlegg

Driver å planlegger min første casemod og surfer derfor rundt endel vedr. dette. Er blitt anbefalt microplex, men de har jo minst 50% av varene "midlertidig" utsolgt til enhver tid. Varene har stått som midlertidig utsolgt i ukes vis og lite ser ut til å endre seg. Driver de å bøffer med varer de aldri har hatt, aldri vil komme til å få bare for å fremstå som et alternativ eller ?

Noen fra Microplex her eller noen som kjenner til "fenomenet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-14 12:56, durabit skrev:

Jeg tror bare policyen er slik at kunden ikke kan bestille før det er på lager. Det er sikkert en grunn til det. Men det må jo være lettere for Microplex å bestille riktig antall dersom en vet på forhånd hvor mange som er interesserte i å kjøpe.


 

Det er mulig jeg uttrykte meg litt uklart; problemet er ikke at jeg ikke får bestille før varene er på lager, men at varene ALDRI er på lager, 50% av varene er ALLTID midlertidig utsolgt.

Tenk om feks. Komplett eller PSData med flere skulle hatt en så stor andel av sortimentet utsolgt og uten oversikt/planer om når varene igjen er inne på lager.

En merkelig måte å drive butikk på.

Lenke til kommentar

Det er sikkert mange grunner til dette og her er noen av mine tanker rundt dette temaet:

 

Du må tenke på at microplex importerer mange av varene selv. Det gjør ikke de store webshopene.

 

Microplex har ikke råd til å sitte med svære lager de risikerer å ikke få solgt, med den "lille" omsettnininga de har. Det har de store grosistene, fordi de har en enorm omsettning i forhold.

 

I tilleg selger microplex endel varer som kommer fra "små" leverandører og jeg mistenker at leveransene er høyst usikre. Dvs. at innimellom kommer varene fort andre ganger veldig seint, fra samme leverandør.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-14 12:52, WRZ_rules skrev:

Driver å planlegger min første casemod og surfer derfor rundt endel vedr. dette. Er blitt anbefalt microplex, men de har jo minst 50% av varene "midlertidig" utsolgt til enhver tid. Varene har stått som midlertidig utsolgt i ukes vis og lite ser ut til å endre seg. Driver de å bøffer med varer de aldri har hatt, aldri vil komme til å få bare for å fremstå som et alternativ eller ?

Noen fra Microplex her eller noen som kjenner til "fenomenet ?


Hei!

 

Det er selvfølgelig uheldig å havne i en situasjon hvor man ikke har varer på lager. Vi har pr. dags dato ca. 650 artikler i vårt sortiment, og av disse er i underkant av 80 stk. utsolgt, noe som er altfor høyt, men vel ikke i nærheten av halvparten?

 

Iløpet av høsten og sommeren har vi skiftet leverandører på en del varer, bl.a. importerer vi selv fra Østen i langt større grad enn det vi gjorde før. Fordelen med dette er at vi kan kjøpe inn til en rimeligere pris, og dermed også tilby varene rimeligere ut til kundene. Bakdelen er dog at det er 5-6 ukers leveringstid og det blir dermed litt vanskeligere å sørge for at alt er på lager til enhver tid. Avtalene begynner dog å tikke på plass nå, så forhåpentligvis havner vi under 10%-en relativt snart.

 

Jeg er at det et annet sted i tråden nevnes at Komplett er en av de som har mest på lager. Om vi sammenligner kategorien kabinetter, som er en av de få tingene Komplett og vi har til felles, har komplett litt over 70 modeller (desktop + tower) i sitt sortiment, hvorav litt over 30 er utsolgt. Vi har til sammenligning i underkant av 100 modeller i sortimentet hvorav ca. 10 er utsolgt - synes ikke det er så ille jeg? :smile:

 

Men - vi kan selvsagt alltid bli bedre, og så snart vi får kommet oss inn i nye lokaler + at de siste avtalene er på plass håper vi dette vil rette seg.

 

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-14 20:33, EspenFaale skrev:


Bakdelen er dog at det er 5-6 ukers leveringstid og det blir dermed litt vanskeligere å sørge for at alt er på lager til enhver tid.


Hyggelig å høre fra en offisiell representant. Men hadde det ikke vært en idé å la kundene legge inn bestilling på utsolgte varer også? Dere måtte selvsagt gjort oppmerksom på at det kan være lang leveringstid på den aktuelle varen, men til gjengjeld kan i det minste kunden bestille der og da, og slippe å måtte vente og gå inn på siden deres gang på gang for å se om prodktet igjen har kommet på lager.

 

Jeg jobber selv i et firma (ikke databransjen) som selger mye spesialprodukter, og mange av våre produkter har vi faktisk bare solgt ett eneste eksemplar noensinne av. Følgelig har vi bare et begrenset utvalg på vårt eget lager, men vi tar selvfølgelig imot bestillinger fra kunder på hele vårt sortiment, om det så må spesiallages på fabrikk. Dette er jo ikke helt overførtbart til deres situasjon, men jeg tror likevel kundene hadde satt pris på om de kunne legge inn bestillinger også på produkter dere ikke har på lager.

Lenke til kommentar

Det at Faale@microplex svarer ser jeg på som et av flere eksempler på at microplex AS er en seriøs bedrift.

 

Ser man på sidene deres, har de eget supportforum der kunderandre kan legge inn spørsmål og få hjelp av folk som kan det de snakker om, selv stilte jeg et spørsmål der og hva fikk jeg? joda, et utfyllende, seiøst og bra svar fra Espen Faale.

 

Skal man sammeligne Microplex med komplett.no, synes jeg nesten synd på komplett.no.

 

Og Nei, jeg er ikke ansatt i microplex.no :smile:

 

PS: tirsdags kvelden bestilte jeg noen varer fra mp.no, da jeg logga meg inn på nettet klokken 11 neste dag, var varen allerede sendt.

tidligere (forrige uke) bestilte jeg varer fra komplett.no (mindre enn jeg bestilte fra mp.no og varene har ikke kommet ennå. komplett.no hadde alle varene på lager.

 

en liten tankevekker :smile:

 

_________________

Forumets Beste Venn

Surferens Beste Venn

 

[ Denne Melding var redigert av: fondus på 2002-09-14 21:05 ]

Lenke til kommentar

Quote:




Men - vi kan selvsagt alltid bli bedre, og så snart vi får kommet oss inn i nye lokaler + at de siste avtalene er på plass håper vi dette vil rette seg.


--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS


Veldig bra med forklaring/ innlegg fra en webshop!......Er jo positivt for Microplex!......Kan sette dem inn på favorittlista mi!.... Slettet jo en annen som begynner på M.....(ulticom)!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-14 20:49, Langbein skrev:

Hyggelig å høre fra en offisiell representant. Men hadde det ikke vært en idé å la kundene legge inn bestilling på utsolgte varer også? Dere måtte selvsagt gjort oppmerksom på at det kan være lang leveringstid på den aktuelle varen, men til gjengjeld kan i det minste kunden bestille der og da, og slippe å måtte vente og gå inn på siden deres gang på gang for å se om prodktet igjen har kommet på lager.


Hei!

 

Jo, det har du fullstendig rett i, og dette er for øyeblikket det vi selv mener er en av de største manglene ved økonomisystem/handlekurvsløsningen vi bruker. Akkurat det å bestille en vare som ikke er på lager er teknisk sett mulig, men en feil i systemet lager et krøll uten like når dette gjøres og vi har derfor valgt å fjerne den muligheten inntil feilen er fikset av systemutviklerne.

 

En annen ting vi har bedt om å få implementert er muligheten for å legge ut når en vare ventes inn på lager igjen. Så snart dette er på plass og ovennevnte feil er rettet vil vi selvsagt åpne for muligheten at man kan bestille varer som ikke er i beholdning. Slik det er nå, ville dog den muligheten dessverre bare skape hodepine for både dere og oss.

 

(Takker for hyggelige ord fra dere andre :smile: )

 

--

mvh

Espen Faale

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-14 22:28, JoKr skrev:

Som så mange har påpekt Microplex med sin eksepsjonelle service;

Hvor mange nettbutikker gir et plenumssvar i et brukerforum, attpåtil klokka 22.10 ca på en lørdagskveld?.


Den er ikke lite drøy den.


 

Ikke sant :smile:

 

Microplex.no er den norske kongesjappa, ingen tvil om det :smile:

 

 

-----------------------------------------------------

 

til microplex: det er et minus med å handle hos dere, det er frakprisen. jeg for min del synes 145 kr er litt vel drøyt. jeg vet det er posten som tar blodpriser, men hadde det ikke gått ann med kredittbetaling, betalingsgiro som følger med pakken?

 

det siste forslaget er kanskje litt risikabelt, men når en tenker på at jeg en gang betalte mer i frakt enn i varer fra dere, er det noe å tenke på :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-14 22:28, JoKr skrev:

Som så mange har påpekt Microplex med sin eksepsjonelle service;

Hvor mange nettbutikker gir et plenumssvar i et brukerforum, attpåtil klokka 22.10 ca på en lørdagskveld?.

Den er ikke lite drøy den.


Microplex forstår god kundebehandling. Ideen med å ha et drops i hver forsendelse er genial. Etter å ha åpnet pakken jeg fikk i dag var det å lete rundt i pakkematerialet etter drops. Fant det ikke med en gang. Men joda. Koste meg med dropset mens jeg gikk gikk gjennom og studerte innholdet i pakken.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-14 22:56, fondus skrev:

til microplex: det er et minus med å handle hos dere, det er frakprisen. jeg for min del synes 145 kr er litt vel drøyt. jeg vet det er posten som tar blodpriser, men hadde det ikke gått ann med kredittbetaling, betalingsgiro som følger med pakken? det siste forslaget er kanskje litt risikabelt, men når en tenker på at jeg en gang betalte mer i frakt enn i varer fra dere, er det noe å tenke på :smile:


Hei!

 

Joda - vi har så absolutt tenkt på det :smile:

 

Problemet er bare at vi da måtte gjort en kredittvurdering på hver enkelt kunde, noe som i seg selv både er tidkrevende og kostbart. For å få gjort dette hadde vi også trengt personnr. osv. og vi får allerede pepper av enkelte kunder fordi vi ber om tlf.nr. under registreringsprosessen. Men - hovedårsaken til at dette ikke gjøres pr. idag er som sagt aspektet med kredittvurdering.

 

Jeg kan dog nevne at vi lenge har etterlyst muligheten til å betale med VISA for de som gjerne vil slippe oppkravsgebyret (ettersom Forbrukerombudet lovet oss smekk på fingrene om vi fortsatte å tilby forskuddsbetaling som et alternativ til oppkrav). Utviklerne av økonomisystemet har lovet oss at det skal komme en løsning på dette iløpet av høsten...vi håper bare de har samme definisjon av "iløpet av høsten" som oss :smile:

 

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar

Quote:


Hei!


Joda - vi har så absolutt tenkt på det :smile:


Problemet er bare at vi da måtte gjort en kredittvurdering på hver enkelt kunde, noe som i seg selv både er tidkrevende og kostbart. For å få gjort dette hadde vi også trengt personnr. osv. og vi får allerede pepper av enkelte kunder fordi vi ber om tlf.nr. under registreringsprosessen. Men - hovedårsaken til at dette ikke gjøres pr. idag er som sagt aspektet med kredittvurdering.



Men trengs det da? Hvis ikke kunden betaler etter utgått dato, purring, inkassokrav m.m, er det vel ikke verre enn en politianmeldelse?

det enkleste for dere er nok oppkrav, men jeg tror dere hadde fått solgt mer hvis dere hadde hatt billig frakt :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...